Rajd Akropolu 2023 [ZAPOWIEDŹ]
To już 10. runda tegorocznego sezonu WRC, który ma przewidzianych 13. rajdów w tym roku. Po ostatniej wizycie w Finlandii, tym razem WRC zawita do Grecji na Rajd Akropolu.
Sezon WRC ciągle idzie do przodu. Tym razem kierowcy będą zmagać się w słynnym rajdzie Akropolu na greckich szutrach. To już 10. z 13. tegorocznych rund mistrzostw świata. Dlaczego warto go śledzić? O tym w naszej zapowiedzi. Zapraszamy do przeczytania.
W artykule:
W ubiegłym roku
Poprzednia impreza na Akropolu należała do ekipy Hyundaia. Kierowcy koreańskiego teamu obsadzili całe podium. Najlepszy z nich okazał się Belg – Thierry Neuville, który o 15 sekund pokonał Otta Tanaka. Estończyk wypracował sobie aż 1,5 minuty przewagi nad trzecim – Danim Sordo.
Rajd pechowo ułożył się dla kierowców M-Sportu i Toyoty. Awaria pozbawiła Sebastiana Loeba szansy na wygraną, a Pierre-Louis Loubet, który wygrał w piątek aż 2 próby i chwilowo liderował w rajdzie popełnił błąd, co kosztowało go cenny czas. Francuz mimo tego dowiózł w Grecji 4. miejsce.
Błędów nie uniknął również Kalle Rovanpera. Nad Finem spoczywała spora presja w postaci walki o mistrzostwo świata. Uszkodzenia w samochodzie Fina kosztowały go sporo czasu, przez co zajął dopiero 15. miejsce. Na Power Stage wywalczył za to aż 4 punkty, przegrywając jedynie z Tanakiem. Kolejnymi pechowcami w teamie Toyoty okazali się Elfryn Evans, który miał awarię turbosprężarki oraz Esapekka Lappi który również uszkodził swój samochód.
Charakterystyka rajdu
Szutrowy rajd Akropolu liczy 15. odcinków specjalnych. Pozornie wydaję się, że to nie dużo, ale długości pojedynczych tras liczą między 20 a 30 kilometrów. Łączny dystans wynosi 1235 kilometrów.

Fot. World Rally Championship (@OfficialWRC)/Twitter
Harmonogram rajdu
Dokładny plan można zobaczyć TUTAJ.
Rajd Akropolu – lista startowa
Na starcie zobaczymy dwie polskie załogi: Kajetan Kajetanowicz/Maciej Szczepaniak oraz Miko Marczyk/Szymon Gospodarczyk.
Gdzie oglądać?
Po ponad miesięcznej przerwie od poprzedniej rundy warto przypomnieć, że transmisja z całej imprezy zostanie wyemitowana na żywo w Motowizji. Oto lista nadawców tego kanału – TUTAJ.
Grecy w WRC
Ioannis Vardinoyiannis “Jigger”
61-latek był pierwszym Grekiem na trasach mistrzostw świata. W latach 1987-1992 całkowicie zdominował rywalizację mistrzostw kraju, 6 razy z rzędu zdobywając tytuł mistrza Grecji.
W 1988 roku zadebiutował w WRC, biorąc udział w rajdzie Akropolu. Dzielnie obronił honor gospodarzy, zajmując 6. miejsce za kierownicą Lancii Delty Integrale. Wziął udział jeszcze w 4. kolejnych rundach MŚ w swoim kraju, nie udało mu się poprawić wyniku z debiutu, ale zawsze prezentował się w nim bardzo dobrze, nigdy nie wypadając pierwszej dziesiątki.
Po sezonie 1992 skończył z etatowymi startami w rajdach, uczestnicząc jedynie w pojedynczych rajdach, u siebie w kraju. Swój ostatni występ zaliczył w 2000 roku. Jego synowie również są kierowcami rajdowymi.
Armodios Vovos
Karierę rozpoczął w wieku 20 lat od startów w mistrzostwach Grecji, jednak przerwał ją po 2 sezonach. Wrócił do rywalizacji w 1993 roku, kiedy miał już 29 lat. Jego samochodem podobnie jak w przypadku Vardinoyiannisa również była Lancia Delta Integrale.
W 1994 roku został wicemistrzem Grecji i zaliczył swój debiut w MŚ na Akropolu. Ukończył go na 8. miejscu. Rok później sięgnął po pierwsze mistrzostwo w swoim kraju. Ten sukces powtórzył jeszcze 5 razy, ostatni raz zdobywając tytuł mistrzowski w 2009 roku, w wieku 45 lat.
Przez lata jeździł w ERC, a na starcie rajdu Akropolu stanął jeszcze kilkukrotnie. W 2004 roku za kierownicą Forda Focusa zajął 8. miejsce, co dało mu punkt do klasyfikacji mistrzostw świata. Czwarty w karierze.
Lambros Athanassoulas
To pierwszy kierowca, z Grecji który uczestniczył w rajdach zaliczanych do MŚ poza granicami kraju. W tym roku również stanie na starcie Rajdu Akropolu.
Po rozkręceniu swojej kariery w Grecji, awansował do kategorii WRC w 2006 roku debiutując w rajdzie Katalonii. Wystartował prywatnym Fordem Fiestą w kilku rundach, ale zajmował dalekie pozycję bądź finiszował w systemie Super Rally.
W 2009 roku wystartował na Akropolu Skodą Fabią S2000 jako zawodnik cyklu PWRC. Był to jego najlepszy występ w karierze. Ukończył go na 8. miejscu co dało mu jedyny punkt w MŚ oraz odniósł zwycięstwo w kategorii samochodów produkcyjnych.
Jourdan Serderidis
Tego zawodnika zapewne kojarzy każdy kibic regularnie śledzący rajdy WRC.
Kariera 59-letniego biznesmena rozpoczęła się dzięki przypadkowi. Kilkanaście lat temu poznał w saunie nikogo innego innego jak Sebastiena Loeba. Panowie zaczęli sobie opowiadać o swoich zajęciach życiowych. To zainspirowało Sarderidisa aby spróbować swoich sił w rajdach samochodowych.
Rozpoczął karierę w 2012 roku od startów w mistrzostwach Belgii, gdzie mieszka. Już pod koniec 2013 roku w rajdzie Wielkiej Brytanii zaliczył debiut w WRC. W zamykającym sezon 2017 Rajdzie Australii zdobył swoje pierwsze punkty, będąc na 9. miejscu.
Od 2018 roku bierze udział w pojedynczych rundach jako trzeci kierowca teamu M-Sport. W ubiegłorocznym rajdzie Safari zajął 7. miejsce, co jest jego życiowym wynikiem. Start w tegorocznym Rajdzie Grecji będzie jego ostatnim w samochodzie WRC.
Fot. World Rally Championship (@OfficialWRC)/Twitter