Rajd Chile 2023: Tanak zwycięża po raz drugi na tej ziemi [PODSUMOWANIE]

Startujący w tym roku dla zespołu M-Sport Estończyk – Ott Tanak – okazał się najlepszy i wygrał Rajd Chile. Powtórzył sukces z przed 4 lat, kiedy wygrał inauguracyjną edycję w kalendarzu WRC w tym kraju. Czas podsumować najważniejsze wydarzenia minionej imprezy. Zapraszamy do przeczytania.

Zwycięstwo Tanaka

Mistrz świata z 2019 roku nieraz przeżywał ciężkie chwile w tym sezonie. Jego samochód, którym jest Ford Puma Rally 1, bywa bardzo awaryjny, przez co często już pierwszego dnia jest eliminowany z walki o najwyższe pozycje. Dlatego zwycięstwo było mu potrzebne do przełamania złej passy. To jego pierwszy triumf od lutowego rajdu Szwecji!

Estończyk zaczął Rajd Chile od wygrania odcinka specjalnego z 2,1 sekundową przewagą nad Teemu Suninenem. Na następnych próbach został zepchnięty z pozycji lidera, ale na drugiej piątkowej pętli wrócił na prowadzenie i kontrolował już przewagę nad rywalami. Od tego czasu nikt nie był w stanie mu zagrozić.

Wygrał Rajd Chile z przewagą 42,1 sekundy nad drugim Thierrym Neuville’m. Powiększył swoją liczbę zwycięstw w WRC do 19. Wyprzedził pod tym względem Hannu Mikkole, Jari-Matti Latvale i Thierrego Neuville’a. Jest na 9. miejscu w historii ex-aqeo z Markku Alenem.

Przesądzająca decyzja

Kierowcy Toyoty nie byli w stanie złapać Tanaka, ale szanse na podwójne podium były spore. Niestety, przegrali o nie walkę z rywalami z Hyundaia przez decyzje zespołu. Zły dobór opon na OS10 wyciął ich z tej walki. Wszyscy zawodnicy japońskiego teamu, czyli: Evans, Rovanpera i Katsuta pokonali go bardzo wolnym tempem, ledwo co utrzymując się na trasie.

Ostatecznie ukończyli rajd na pozycjach 3-5. Na pociesznie pozostaje im fakt, że obronili tytuł mistrza świata wśród zespołów fabrycznych.

Szybki fajrant

Już na początku piątkowego etapu, aż dwóch kierowców kategorii WRC miało dalszą rywalizację w rajdzie z głowy.

Esapekka Lappi z Hyndaia rozbił się na OS1, nieopodal mety. Samochód został doszczętnie zniszczony. Na szczęście załodze nic się nie stało. Na OS3 podobna kraksa przydarzyła się Pierrowi-Louisowi Loubetowi. Tegoroczne wypadki Francuza z M-Sportu stały się już tradycją. W tym przypadku również załoga nie doznała żadnych obrażeń.

W wątku pechowców nie można nie wspomnieć o Teemu Suninenie. To był trzeci rajd samochodem Rally 1 dla reprezentanta Hyundaia. Fin zachwycał jadąc znakomitym tempem. Zajmował drugie miejsce, co miało być sporym sukcesem. Piękna bajka została przerwana na przedostatnim odcinku specjalnym, kiedy wypadł z trasy.

Jak poradzili sobie debiutanci?

W rajdzie Chile aż dwóch kierowców zaliczyło debiut w samochodzie Rally 1. Obaj z nich startowali Fordem Pumą z zespołu M-Sport.

Gregoire Munster

Luksemburczyk startował dotychczas w junior WRC i WRC2. W każdej z obu kategorii pokazywał, że drzemie w nim potencjał. Swój awans do samochodu najwyższej kategorii zawdzięcza wsparciu Jourdana Serderidisa, który w poprzedniej imprezie na Akropolu zakończył karierę w mistrzostwach świata.

Munster notował solidne czasy jak na swoje doświadczenie. Pozycja za liczącymi się w rywalizacji etatowymi zawodnikami WRC miała być minimum oraz normą tego co powinien zaprezentować. Problemy na OS12 zepchnęły go w dół klasyfikacji. Wypadł z punktów. Ostatecznie dowiózł 13. miejsce.

Alberto Heller

Powrót rajdu Chile do kalendarza WRC dał reprezentantowi tego kraju życiową szansę wystartowania w rajdzie samochodem najwyższej kategorii. Dla urzędującego mistrza Chile w kategorii RC2/Pro priorytetem nie był jak najlepszy wynik. Celem było ukończenie rajdu i pokazanie się przed własną publicznością.

Jechał całkiem dobrze jak na kierowcę bez doświadczenia w tym samochodzie. Długo zajmował pozycję w okolicy 9-10. Spin na OS10 zepchnął go na 12. miejsce. Na OS12 znowu się obrócił, po czym utknął na trasie. Udało mu się wrócić do jazdy, ale otrzymał karę czasową, z racji tego, że jego powrót podlegał pod system Rally 2. To zepchnęło go na 18. miejsce. Na ostatnim etapie przebił się na 15. miejsce. Po minięciu mety był przeszczęśliwy.

WRC2

Oliver Solberg odniósł zwycięstwo z przewagą 25,8 sekundy nad Gusem Greensmithem. Podium uzupełnił Sami Pajari tuż przed Yohanem Rosselem. Kajetan Kajetanowicz nie liczył się w walce o podium. Przez większość rywalizacji zajmował przeważnie 6-7 pozycję. Droga po dołożenie cennych punktów została przerwana na OS15. Nasza załoga rozerwała oponę, po czym doszło do uszkodzenia zawieszenia.

Liderem klasyfikacji MŚ pozostaje Andreas Mikkelsen z dorobkiem 108 punktów. 4 oczka mniej ma Yohan Rossel, za którym o 5 punktów jest Gus Greensmith. Każdy z nich prawdopodobnie zaliczy jeszcze po jednym występie, z racji tego, że tegoroczny program Mikkelsena wynosi tylko 6. rund.

Marne szanse na mistrzostwo mają już Kajetan Kajetanowicz który ma 63 punkty i zajmuje dopiero 8. miejsce, a także urzędujący mistrz Emil Lindholm mający jedno oczko mniej od naszego reprezentanta.

Wyniki rajdu oraz klasyfikacja MŚ

Pełne wyniki Rajdu Chile można zobaczyć TUTAJ.

Klasyfikację mistrzostw świata można zobaczyć TUTAJ.

Rajd Chile już za nami, natomiast następną rundą będzie Rajd Europy Środkowej w dniach 25.10-29.10. Kierowcy zawitają do Austrii, Czech i Niemiec, a więc pojawia się szansa dla polskich kibiców, aby mogli się wybrać na najlepszą rajdową serię świata. Więcej naszych wpisów na temat rajdów sprawdzicie TUTAJ.

Fot. Ott Tänak (@OttTanak)/Twitter

Podobne wpisy