Rajd Japonii [ZAPOWIEDŹ]
Tegoroczny sezon WRC dobiega końca. Zamknie go w najbliższy weekend Rajd Japonii, który zostanie rozegrany pierwszy raz od 12 lat.
W klasie WRC oprócz tytułu mistrza świata, większość kierowców jest już niemal pewna swoich pozycji. Datego też rezultaty w Japonii będą bardziej walką o pietruszkę, choć w przypadku Tanaka, jeśli dopadłby go jakiś pech, to Neuville ma szansę zabrać mu wicemistrzostwo świata. Dla Belga byłoby to już 6-te wicemistrzostwo w karierze.
Na starcie pojawi się znowu Sebastien Ogier, który ma szansę wskoczyć jeszcze na 5. miejsce. Żeby tak się stało, to musiałby wygrać albo być 2-gi i zdobyć dużo punktów na Power Stage. Natomiast bohater miejscowej publiczności, Takamoto Katsuta nie mógłby zdobyć punktów, czego oczywiście nie życzymy sympatycznemu Japończykowi.
Jeśli zagłębiać się w rywalizacji w ten weekend to oczy świata, również Polaków będą zwrócone w kierunku kategorii WRC2. To właśnie tam będzie rozgrywać się zacięta w walka o mistrzostwo świata w której jednym z pretendentów jest nasz reprezentant, Kajetan Kajetanowicz. Ma on tyle samo punktów co Fin, Emil Lindholm.

Photo: Kajetan Kajetanowicz/Twitter
Obu kierowców o 5 punktów wyprzedza broniący tytułu Norweg, Andreas Mikkelsen. Jego tegoroczny program startów już dobiegł końca, więc nie będzie mógł już powalczyć o to trofeum na trasie. Dodatkowym powodem uważnego śledzenia rywalizacji WRC2 dla kibiców motorsportu, będzie udział byłego kierowcy Formuły 1 – Heikkego Kovalainena – za kierownicą Skody Fabii.
Historia
Legenda kontynentu
Historia rajdu ze względu na to, że nie powstał aż tak dawno i miał bardzo długą przerwę w organizacji, nie jest zbyt bogata. Wydarzyło się jednak w nim parę ciekawych historii, które warto przypomnieć. Powstał on w 2002 roku pod nazwą rajd Hokkaido i zadebiutował jako runda rajdowych mistrzostw Azji i Pacyfiku.
Zwyciężyła w nim nieodżałowana legenda rajdowa Antypodów, Possum Bourne, który 6 razy sięgał po tytuł mistrza Australii, 3 razy Azji i Pacyfiku i raz Nowej Zelandii. W kwietniu 2003 roku zmarł wskutek obrażeń doznanych w wypadku samochodowym, mając zaledwie 47 lat.

Photo: Getty Images
Tego samego roku drugą edycję wygrał słynny Toshihiro Arai, który przez całą karierę był związany z Subaru. Japończyk kilkukrotnie zapunktował w WRC i zdobył 2 razy mistrzostwo świata samochodów produkcyjnych (PWRC).
Awans do WRC
W 2004 roku impreza została oficjalnym rajdem Japonii i dołączyła do kalendarza mistrzostw świata. Również, kiedy zagościła światowa czołówka, to zwycięstwo ponownie odniósł kierowca Subaru Imprezy. Był to broniący tytułu mistrza świata, Petter Solberg. Rok później wygrał Marcus Gronholm. W 2006 roku jedyne zwycięstwo odniósł Sebastien Loeb.
Losy tytułów mistrza świata
W sezonie, kiedy właśnie ci dwaj zwycięzcy poprzednich 2. edycji walczyli zaciekle o mistrzostwo świata, to właśnie w Japonii obaj polegli. Na OS4 z trasy wypadł Gronholm i wydawało się, że mający 4 punkty mniej od Fina Loeb odzyska prowadzenie na 2. rundy przed końcem sezonu. Ale on również nie uniknął błędu i wyeliminował się z gry na OS13.
Francuz wrócił do rajdu w systemie Super Rally, ale na przedostatnim odcinku specjalnym odpadł ostatecznie z powodu awarii. W grze o zwycięstwo zostali ich partnerzy zespołowi, czyli Dani Sordo z Citroena i Mikko Hirvonen z Forda. Ostatecznie Hirvonen wyrobił sobie na tyle bezpieczną przewagę, że dowiózł prowadzenie do mety. Drugiego na mecie wtedy Sordo również będzie można zobaczyć w tym roku na starcie.

Photo: World Rally Blog
W 2008 roku Sebastien Loeb właśnie w Japonii zapewnił sobie 5 tytuł mistrza świata, czym pobił rekord pod tym względem. Francuz przez cały rajd jechał spokojnie, co było okazją dla kierowców Forda. Mieli spore szanse na zajęcie całego podium. Fatalne występy Latvali w poprzednich rajdach skłoniły szefostwo zespołu do przydzielenia drugiego głównego samochodu Belgowi, Francoisowi Duvalowi.
Fin natomiast startował trzecim dodatkowym autem, w którym wcześniej zasiadał Duval. Belg słynął z popełniania błędów, kiedy był pod presją i najczęściej zdarzało się to wtedy, gdy obejmował prowadzenie lub jechał po wysokie miejsce. Tak było też w tym przypadku, bo rozbił się na OS6. Ostatecznie Hirvonen i Latvala ustrzelili dublet w wyżej wymienionej kolejności. Loeb zajął najniższy stopień podium.
Długo wyczekiwany powrót
W 2009 rok rajd nie znalazł się w okrojonym kalendarzu WRC i w ogóle się nie odbył. Wrócił w sezonie 2010, a wygrał go nie kto inny tylko Sebastien Ogier, który otrzymał do dyspozycji wtedy samochód fabrycznego zespołu Citroena, bo wcześniej startował w ich teamie juniorskim.
Od tego czasu zaprzestano organizacji rajdu. Miał on wrócić w 2020 roku, ale akurat wtedy przeszkodziła pandemia koronawirusa, która również w 2021 uniemożliwiła rozegranie rajdu, więc tegoroczna edycja jest powrotem po 12 latach.
Harmonogram rajdu
Harmonogram możecie zobaczyć TUTAJ.
Lista startowa
Gdzie oglądać?
Wszystkie odcinki rajdu można obejrzeć na oficjalnej stronie wrc.com. Jeśli ktoś ogląda pierwszy raz, to polecam wykupienie pakietu miesięcznego. Roczny najlepiej zakupić sobie dopiero na inaugurację nowego sezonu, który ruszy za nieco ponad 2 miesiące.
Photo: WRC