Rajd Polski 2024 [ZAPOWIEDŹ]
Już w ten weekend (27-30.06) na mazurskich szutrach odbędzie się największa impreza motosportowa w Polsce. Coroczny Rajd Polski, po 7. latach przerwy wraca do kalendarza mistrzostw świata. Będzie to już jego 80. edycja. Tradycyjnie przedstawiamy zapowiedź 8. rundy tegorocznej rywalizacji.
Thierry Neuville ma jak dotychczas bezpieczną przewagę (22 punkty) nad Ottem Tanakiem i Elfynem Evansem, ale będzie starał się ją powiększyć. To zwiastuje ciekawe widowisko na naszych trasach. Tej imprezy nie można przegapić.
Rajd Polski – zapowiedź:
W ubiegłym roku
Poprzedni Rajd Polski odbywał się jeszcze jako runda mistrzostw Europy (ERC) oraz Polski. Wygrał ją Łotysz – Martin Sesks w Skodzie Fabii RS Rally2 po zaciętej walce z Nowozelandczykiem – Haydenem Paddonem, znanym ze startów Hyundaiem w WRC. Na najniższym stopniu podium stanął faworyt gospodarzy – Miko Marczyk.
Sesks i Marczyk w odróżnieniu od reszty TOP10 startowali jako uczestnicy mistrzostw Polski. Jako trzeci w tym cyklu uplasował się Grzegorz Grzyb, który całą rywalizację ukończył na 12. miejscu. Ze znanych nazwisk, które znalazły się w czołówce rajdu, można wymienić jeszcze Madsa Ostberga, Miko Heikkile, Josha McErlana i Erica Caisa.
Charakterystyka rajdu
Tegoroczny Rajd Polski składa się z 19. odcinków specjalnych, w tym jeden pokazowy – Mikołajki Arena, który w czwartkowy wieczór otworzy rywalizację. Wszystkie z nich są szutrowe. Łączna długość odcinków specjalnych wynosi 304,10 kilometra, a załogi wraz z dojazdówkami będą mieć do pokonania łącznie 1375,56 kilometra.
Szczegółowy harmonogram można zobaczyć TUTAJ, a transmisje ze wszystkich odcinków specjalnych zostaną wyemitowane w Motowizji.
Lista startowa
Decyzja Kalle Rovanpery o tymczasowej całkowitej przerwie od startów sprawiła, że Sebastien Ogier ponownie miał walczyć o wygraną, ale po wtorkowym wypadku 8-krotnego mistrza świata na zapoznaniu z trasą nie jest w stanie wziąć udziału w rywalizacji. Jest to ogromna strata dla kibiców, bo Francuz w przeszłości pokazywał, że na polskich trasach czuje się znakomicie. Tym samym zespół Toyoty musiał w ostatnim momencie ściągnąć Rovanpere. W trzecim Hyundaiu wystartuje zwycięzca tego rajdu z 2016 roku – Andreas Mikkelsen.
W samochodzie Forda debiut w kategorii Rally1 zaliczy ubiegłoroczny zwycięzca – Martins Sesks.
W WRC2 zobaczymy kilku naszych reprezentantów. Będzie oczywiście Kajetan Kajetanowicz z Maciej Szczepaniakiem. Ponadto pojawią się załogi: Michał Sołowow/Maciej Baran, Miko Marczyk Marczyk/Szymon Gospodarczyk, Adrian Chwietczuk/Damian Syty, Jarosław Kołtun/Ireneusz Pleskot, Wojciech Musiał/Karol Dudziński.
W WRC3 z polskich załóg udział wezmą: Jakub Matulka/Daniel Dymurski, Gracjan Predko/Michał Jurgała, Grzegorz Bonder/Paweł Pochroń, Marek Roefler/Marek Bała, Paweł Ważny/Bartosz Dzienis, Hubert Kowalczuk/Jarosław Hryniuk.
Pełną listę startową możecie zobaczyć TUTAJ.
Rajdy Polski w WRC
Rajd Polski po raz 7. w historii będzie rundą mistrzostw świata. Z tej okazji przypomnimy poprzednie edycje, które zagościły w kalendarzu mistrzostw świata.
1973
Zwycięzca: Achim Warmbold
W 1973 roku Rajd Polski znalazł się w kalendarzu inauguracyjnego sezonu mistrzostw świata, będąc jednocześnie rundą CoPaF. Przystąpiło do niego 65 załóg, ale tylko trzem udało się osiągnąć metę.
W tamtych czasach Rajd Polski odbywał się w Małopolsce, a jego bazą był Kraków. Światowa rada motosportu miała wiele zastrzeżeń co do organizacji i bezpieczeństwa, dlatego na lata zabrała Polsce prawo do organizacji rajdu MŚ.
Wśród trzech szczęśliwców, którzy dotarli do mety znaleźli się: Achim Warnbold (Fiat 124 Abarth). Dla obecnie niespełna 83-letniego Niemca było to pierwsze z dwóch zwycięstw w rajdach WRC. 2 miesiące później wygrał jeszcze w Austrii. Jego pilotem był nie kto inny jak Jean Todt. Wieloletniego byłego szefa zespołu Ferrari oraz byłego prezydenta FIA chyba nikomu nie trzeba przedstawiać.
Drugie miejsce zajęła załoga z DDR – Egon Culmbacher/Ernst Werner, a trzecie Maciej Stawowiak/Jan Czyżyk. Do dziś jest to jedyne podium Polaków w WRC.
2009
Zwycięzca: Mikko Hirvonen
36 lat trwało ponowne pojawienie się Rajdu Polski w kalendarzu mistrzostw świata. Pomogła w tym decyzja FIA o wprowadzeniu kalendarza rotacyjnego.
Już na OS4 doszło do sensacji. Z trasy wypadł jeden z głównych faworytów – Sebastien Loeb. Walczący o piąty tytuł mistrza świata Francuz zahaczył o korzeń. Po wypadku wyjaśnił, że nie miał w notatkach dokładnych informacji.
To była woda na młyn dla jego głównego rywala – Mikko Hirvonena. Fin wygrał cały rajd i objął prowadzenie w klasyfikacji MŚ jednym punktem nad Loebem, który w systemie SuperRally zdołał wywalczyć 7. miejsce. Zespół Forda miał jednak mieszane odczucia, bo drugi z ich kierowców – Jari-Matti Latvala – zaliczył bardzo wstydliwą wpadkę.
Kiedy Ford miał już dublet na wycięcie ręki, Latvala zmierzając po pewne drugie miejsce rozbił się na ostatnim, pokazowym odcinku specjalnym. To był niewątpliwie dramat dla młodego Fina. Pozycję po nim odziedziczył Dani Sordo z Citroena, a za nim znaleźli się bracia Solbergowie. Na podium stanął jednak mniej utytułowany Henning w Fordzie Focusie. Petter w 2009 był w ciężkiej sytuacji po tym jak zespół Subaru zrezygnował z wystawiania teamu. Mistrz świata z 2003 roku nabył Citroena Xsare i sam finansował swoje starty.
6. miejsce zajął Krzysztof Hołowczyc, który na ten weekend dostał szansę startu Fordem Focusem RS WRC’08. Dzięki temu został drugim Polakiem w historii, który zdobył punkty w mistrzostwach świata. Więcej o karierze Hołowczyca, jak innych słynnych polskich kierowców rajdowych można przeczytać TUTAJ. To był ostatni rok punktowanej ósemki, dlatego Hołowczycowi przypadły 3 punkty. Na 10. miejscu znalazł się Michał Bębenek, a 13. był Łukasz Sztuka – ojciec Kacpra, startującego w Formule 3.
2014
Zwycięzca: Sebastien Ogier
Wtedy Rajd Polski zawitał do mistrzostw świata na dłużej. Złożyły się na to 2 czynniki. Obecność w stawce WRC Roberta Kubicy, startującego w fabrycznym zespole Citroena, oraz prezydentura FIA – Jeana Todta, mającego dobre wspomnienia z tą imprezą w 1973 roku.
Rajd zdominował Sebastien Ogier (Volkswagen Polo), wygrywając z ponad minutową przewagą nad Andreasem Mikkelsenem (Volkswagen Polo). Najniższy stopień podium zajął Thierry Neuville w Hyundaiu.
Szczęścia nie miał Robert Kubica, który na OS17 urwał koło, a później spóźnił się jeszcze na punkt kontroli czasu. Polak ukończył rajd na 20. miejscu w systemie SuperRally. Najwyżej sklasyfikowanym z naszych reprezentantów został Jarosław Kołtun na 18. miejscu.
2015
Zwycięzca: Sebastien Ogier
Rajd Polski 2015 był kolejną odsłona walki między reprezentantami Volkswagena, czyli Ogierem i Mikkelsenem. Drugie zwycięstwo w Polsce zanotował jednak ten pierwszy, pokonując rywala z zespołu o 11,9 sekundy. Na podium dołączył do nich reprezentant Forda – Ott Tanak.
W czwartek na odcinku pokazowym drugi czas za Ogierem zanotował Robert Kubica. Polak miał szansę na 6. miejsce, ale spin na OS10 kosztował go cenne sekundy. Ostatecznie zajął 8. miejsce zostając wyprzedzonym na ostatniej próbie przez Krisa Meeka z Citroena.
Na pozycjach 23-25 uplasował się trzech naszych reprezentantów: Maciej Oleksowicz, Krzysztof Hołowczyc i Jarosław Kołtun.
2016
Zwycięzca: Andreas Mikkelsen
Start rajdu odbył się zaledwie kilka godzin przed meczem ćwierćfinałowym Mistrzostw Europy, w którym Polska zmierzyła się z Portugalią, więc oczy kibiców były zwrócone w dwa różne miejsca.
Najszybszy na OS pokazowym okazał się Thierry Neuville. Belg zajął w rajdzie 4. miejsce przegrywając podium ze swoim kolegą z ekipy Hyundaia – Haydenem Paddonem o zaledwie 0,8 sekundy.
Można rzec do trzech razy sztuka, bo zwycięstwo odniósł w końcu Andreas Mikkelsen, który w poprzednich dwóch edycjach musiał uznawać Sebastiena Ogiera. Tym razem Francuz nie zaliczył zbyt udanego występu. W żadnym momencie nie walczył o zwycięstwo, a cały rajd ukończył na 6. miejscu. Pomiędzy Mikkelsenem i Paddonem znalazł Ott Tanak zdobywając drugie podium w Polsce.
Rajd odbywał się na przełomie czerwca i lipca, czyli już po definitywnej rezygnacji Roberta Kubica ze startów w rajdach i podjęciu decyzji o powrocie na tor. Kubica zresztą wtedy wybrał się na wspomniany mecz. W TOP20 znalazło się dwóch Polaków: Kajetan Kajetanowicz (P16) oraz Jarosław Kołtun (P18).
2017
Zwycięzca: Thierry Neuville
Podczas poprzedniej edycji rajdu Polski zaliczanej do mistrzostw świata jedyny raz w trakcie czteroletniej serii 2014-2017 nie wygrał kierowca Volkswagena, tylko górą był Hyundai.
Najlepszy wtedy okazał się obecny lider klasyfikacji MŚ – Thierry Neuville rewanżując się na Paddonie za poprzedni rok z przewagą 1 minuty i niemal 24 sekund. Trzeci Ogier jeżdżący dla Forda (Volkswagen odszedł z WRC po 2016 – przyp. red.) przegrał ze zwycięzcą aż o 2 minuty i 20 sekund.
Andreas Mikkelsen, który osiedlił się w Citroenie był 9., najwyżej z reprezentantów Francuskiego teamu. W czołówce nie znalazł się żaden Polak. Najwyżej sklasyfikowany został Wojciech Chuchała na 19. miejscu. O jedną pozycję wyprzedził Jari-Matti Latvale jadącego w systemie SuperRally.
To tyle jeśli chodzi o zapowiedź 80. Rajdu Polski.
We wtorek dotarły do nas niepokojące informacje o poważnym wypadku jednego z głównych faworytów – Sebastiena Ogiera. Odetchnęliśmy z ulgą, kiedy Francuz poinformował, że wszystko jest z nim w porządku. Obrażenia okazały jednak się na tyle poważne, że nie będzie mógł wziąć udziału w rajdzie. Życzymy mu szybkiego powrotu na trasę.
Po zakończeniu rajdu przebieg oraz najważniejsze wydarzenia opiszemy w naszym podsumowaniu.
Fot. World Rally Championship (@OfficialWRC)/X