Rajd Sardynii 2023 [ZAPOWIEDŹ]

Rajd Sardynii to już 6 runda z 13, a więc jesteśmy już w okolicach połowy sezonu. Za sprawą Rajdu Sardynii do stawki wraca Sebastian Ogier. Zapraszamy na zapowiedź tego wydarzenia!

Tegoroczna walka o tytuł rajdowego mistrza świata powoli zmierza już na półmetek. Start z pozycji lidera MŚ na Sardynii z powodu nawierzchni należy do ciężkich, co może zafundować ciekawą walkę dzięki kolejnemu startowi Sebastiena Ogiera, który będzie w lepszej sytuacji niż Rovanpera. Czas na zapowiedź jednego z najsłynniejszych rajdów w kalendarzu.

Ubiegłoroczna impreza

Ogromne różnice czasowe

Poprzedni Rajd Sardynii został wygrany przez Otta Tanaka, startującego dla Hyundaia. Estończyk objął prowadzenie na początku sobotniego etapu i nie oddał go już do końca. Jego przewaga nad drugim, Craigiem Breenem wyniosła ponad minutę. Na najniższym stopniu podium stanął Dani Sordo, którego łączny czas był wolniejszy o pół minuty od Irlandczyka. Pozytywnie zaskoczył obecny kierowca etatowy w M-Sporcie – Pierre-Louis Loubet, dla którego 4. miejsce to życiowy wynik w WRC.

Potyczka najmocniejszych

Nic wielkiego nie był w stanie osiągnąć Kalle Rovanpera, który pierwszego dnia czyścił trasę jako lider MŚ, ale w kolejnych dniach nawet nie wygrał żadnego odcinka specjalnego oprócz OS16, kiedy z powodu czerwonej flagi sędziowie ustalili ostatnim czterem zawodnikom na starcie taki sam czas, czym cała czwórka triumfowała. Tego rajdu do udanych nie zaliczył na pewno Thierry Neuville, który jechał w systemie Rally2 i jedyne punkty jakie zdobył, to za wygranie Power Stage.

Charakterystyka rajdu

Rajd Sardynii rozgrywany jest na szutrze. Trasy są pokryte tonami kurzami, co podobnie jak w Portugalii, będzie ciężkim zadaniem dla zawodników zajmujących najwyższe pozycje w klasyfikacji MŚ, którzy w piątek będą musieli czyścić trasę. Na odcinkach znajduje się bardzo dużo hop, dzięki czemu kibice mogą podziwiać widowiskowe skoki samochodów.

Z okazji jubileuszy jakim jest 20. edycja rajdu, trasa została trochę zmodyfikowana. Na kierowców czeka 19 odcinków specjalnych, których długość liczy łącznie 334 kilometry.

Oto mapa odcinków:

Harmonogram rajdu

Aby zaplanować sobie czas na śledzenie rywalizacji konieczny jest przewodnik.

Lista startowa

Stawka będzie bardzo ciekawa z racji udziału Sebastiena Ogiera i Daniego Sordo. Na starcie zobaczymy aż trzy polskie załogi: Kajetan Kajetanowicz/Maciej Szczepaniak oraz Miko Marczyk/Szymon Gospodarczyk, a także Daniel Chwist/Kamil Heller.

Gdzie oglądać?

Telewizja Motowizja pokaże wszystkie odcinki specjalne na żywo. W dodatku emitują oni magazyny związane z rywalizacją oraz mają profesjonalne studio z udziałem ekspertów. Przed weekendami rajdowymi emitują również skróty rajdów danej rundy z lat poprzednich. Listę nadawców Motowizji znajdziecie TUTAJ.

Włoscy mistrzowie świata

Sandro Munari (1977)
For. Twitter/@save_lancia

Historyczny mistrz

83-letni obecnie Munari przeszedł do historii jako pierwszy kierowca, który sięgnął po tytuł rajdowego mistrza świata, bowiem okazał się najlepszy w sezonie 1977, pierwszym, w którym taką klasyfikację prowadzono. Przez pierwsze 4. sezony WRC (1973-1976) liczono punkty jedynie do klasyfikacji producentów. Cykl wyłaniający najlepszego kierowcę w latach 1977-1978 nazywał się: „Cup of drivers”, dopiero od 1979 roku zmieniono jego nazwę na WRC.

Droga na szczyt

Zadebiutował w 1965 roku, w rajdzie 1000 jezior, czyli obecnym rajdzie Rajdzie Finlandii liczonym do ERC. Jego kariera szybko się rozwijała. W latach 1967 i 1969 zdobył mistrzostwo Włoch, po czym startował w cyklu Interkontynentalnym, który był poprzednikiem WRC. W 1971 roku został wicemistrzem Europy, ustępując Sobiesławowi Zasadzie. Za to w klasyfikacji kierowców amatorów zwanym „Mitropa” okazał się najlepszy. W 1973 roku został mistrzem Europy za kierownicą Lancii Fulvia 1.6 Coupe, którą startował również 2 lata wcześniej. Pod koniec roku w rajdzie Monte Carlo odbył swój pierwszy start w WRC.

Kariera w WRC

W latach 1974-1976 będąc już etatowym kierowcą w mistrzostwach świata, gdzie startował Lancią Stratos HF, wygrał 6 rajdów. W 1977 zwyciężył tylko raz, ale to wystarczyło, żeby pokonać o punkt Bjorna Waldegarda i sięgnąć po mistrzostwo. Po fatalnym następnym sezonie, kiedy zapunktował tylko raz, trzecim miejscem na Korsyce, mając 38 lat zdecydował się skończyć z etatowymi startami. W następnych sezonach odbywał po jednym starcie w roku, przeważnie na Safari.

Massimo Biasion (1988, 1989)
Fot. Twitter/@tintalfresca

Przepustka do najwyższej kategorii

Urodził się 7 stycznia 1958 roku, czyli obecnie ma 65 lat. Zadebiutował w wieku 21, za kierownicą Opla Kadetta GT/E w swojej ojczyźnie. Rok później startował już w mistrzostwach Europy, a rajdzie Włoch zaliczył debiut w WRC. W 1983 roku został mistrzem starego kontynentu.

Bogata kariera

W 1984 zdobył 2 podia w mistrzostwach świata, w tym drugie u siebie w kraju. W 1986 został etatowym kierowcą Lancii i od tego czasu zaczął odnosić sukcesy na najwyższym szczeblu. W 1987 przegrał walkę o MŚ o 6 punktów z Juhą Kankunenem, a w następnych 2 sezonach zdominował rywalizację. Następne 4 lata z rzędu, kończył zmagania na 4. miejscu a po sezonie 1994 zakończył karierę w mistrzostwach świata. Na swoim koncie w WRC ma 17 zwycięstw, 40 podium i 373 wygrane odcinki specjalne.

Rajd Sardynii 2023 – podsumowując

Tegoroczny Rajd Sardynii będzie miał 19 odcinków specjalnych o łącznej długości 320,88 km. Pierwszy etap ma 141,24 km, a drugi etap 133,62km. Te etapy z pewnością będą kluczowe do całego przebiegu weekendu. Już po raz 20 kierowcy WRC zmierzą się na szutrowych drogach Sardynii. Jest to niezwykle wymagający tor dla kierowców i ich mechaników. Czeka nas więc wiele emocji, co warto w ten weekend śledzić.

Fot. World Rally Championship/Twitter

Podobne wpisy