Tokyo Auto Salon 2022. Toyota z nowościami

W dniach 14-16 stycznia w Japonii odbywały się targi motoryzacyjne, na które Toyota Gazoo Racing przygotowała dwie nowości. Są nimi Toyota GR Yaris w limitowanej edycji oraz Toyota GR GT3 Concept.

Toyota Gazoo Racing od lat wspiera sporty motorowe, są to m.in samochody występujące w rajdowych mistrzostwach świata (WRC) oraz mistrzostwach świata w wyścigach długodystansowych (WEC), oprócz tego, startuje również w lokalnych rajdach i wyścigach.

GR3 GT Concept

I tak o to TGR zaprezentowała kolejny model do wyścigów, a dokładnie do serii GT3, będzie nim GR GT3 Concept. Samochód koncepcyjny stworzony z myślą o wyścigach. Długa maska, mała kabina dla kierowcy oraz krótki opadający tył z wielkim skrzydłem. Widać, że mamy do czynienia z typowo sportowym samochodem. Niestety, jest jeden problem, to samochód koncepcyjny i nie wiemy czy ujrzy on w ogóle światło dzienne. Byłoby to wielką stratą, gdybyśmy nie mogli zobaczyć takiej maszyny na torze. Aktualnie pozostało nam trzymać kciuki, aby Japończycy kontynuowali ten projekt.

MAT. PRASOWE / TOYOTA
Toyota GR Yaris GRMN

Oprócz wyścigowego modelu koncepcyjnego, na targach ujrzeliśmy również Toyotę GRMN Yaris. Oznaczenie GRMN możemy kojarzyć już z wcześniejszej wersji Yarisa, która w 2018r. została wypuszczona upamiętniając zwycięstwo w WRC. Najnowsza odsłona GR Yarisa wbiła się na nasz rynek z dużym rozmachem. Napęd na cztery koła, 3-cylindrowy silnik o pojemności 1.6 i mocy 261 KM oraz wrażenia jakbyśmy siedzieli w samochodzie WRC. Taka właśnie jest Toyota GR Yaris, a teraz Japończycy zaprezentowali jeszcze bardziej podrasowaną wersję.

Samochód posiadać będzie jeszcze lepszą sztywność nadwozia poprzez zastosowanie aż 546 punktów spawania i zużyto 12 m strukturalnego spoiwa więcej. GRMN Yaris będzie lżejszy o 20kg poprzez zastosowanie maski, dachu oraz spoilera z włókna węglowego. W samochodzie nie ujrzymy również tylnej kanapy, to kolejny zabieg, który pozwolił zaoszczędzić na wadze auta. Oprócz tego nadwozie zostanie poszerzone o 10 mm, aby poprawić aerodynamikę, a wysokość zostanie zmniejszona 0 10 mm by zyskać niższy środek ciężkości.

Silnik w tym Hot hatchu pozostanie taki sam, jedyne co się zmieni to lekko podniesiona moc do 272 KM i moment obrotowy, który zostanie podniesiony do 390 Nm. Skrzynia biegów ma posiadać krótsze przełożenia, a sprzęgło zostanie wzmocnione. Poprzez takie zabiegi, silnik ma posiadać jeszcze większy potencjał. Kolejną zmianą będzie również zastosowanie innego mechanizmu różnicowego, w zwykłym GR Yarisie do dyspozycji mieliśmy Torsen, natomiast tutaj będą mechaniczne szpery z przodu i z tyłu. Dzięki tym poprawką samochód będzie prowadził się jeszcze lepiej.

Zmiany będziemy mogli dostrzec również wewnątrz auta-fotele kubełkowe Recaro z bocznymi poduszkami powietrznymi, lekko zmienione zegary i obszyta zamszem kierownica.

Samochód będzie dostępny w dwóch opcjach:

Circuit Package:
-Kute felgi BBS dedykowane do modelu GRMN
-amortyzatory Bilstein o regulowanej sile odbicia
-karbonowy dach, maska i lotka tylna
-progi TRD
-przedni spoiler TRD

Rally Package:
-zestaw amortyzatorów GR
-łączniki stabilizatorów GR
-dolne osłony silnika GR
-klatka bezpieczeństwa GR

Toyota GRMN Yaris zostanie wypuszczona w ilości 500 egzemplarzy, które będą dostępne tylko w loterii rezerwacyjnej dla klientów w Japonii.

GR Heritage Parts

A to nie wszystko jeżeli chodzi o nowości od Toyoty. Tą informacją ucieszą się najbardziej właściciele klasyków. Japoński koncern poinformował, że będziemy mogli nabyć nowe części do kultowych już modeli takich jak: Supra A70, Supra A80, Toyota 2000GT, Land Cruiser 40 oraz do Corolli AE86 z nadwoziem Levin i Sprinter Trueno. Podzespoły trafią do produkcji już w 2022 roku.

Photo: Toytota / materiały prasowe