Toyota GR Yaris – wersje specjalne Rovanperä i Ogier zaprezentowane

Podczas inauguracji sezonu 2024 w rajdowych mistrzostwach świata Toyota zaprezentowała dwie specjalne wersje, przy których pracowali Kalle Rovanperä i Sébastien Ogier.

Na Tokyo Auto Salon 2024 mogliśmy ujrzeć odświeżoną wersję Toyoty GR Yaris i tam również zostaliśmy poinformowani, że wyjdą dwie specjalne wersje Kalle Rovanperä Edition i Sébastien Ogier Edition, które właśnie mamy możliwość poznać.

Limitowane wersje specjalne

Samochody powstały z inicjatywy Akio Toyody, Prezesa Zarządu i dyrektora reprezentatywnego Toyoty Motor Corporation. Akio Toyoda, znany również jako Morizo, który bierze udział w rajdach i wyścigach, chciał uhonorować tych kierowców za osiągnięcia jakich dokonali, a więc zdobycie światowego czempionatu, podziękować członkom zespołu, a także sprawić radość fanom motorsportu. Samochody zostały zaprezentowane w dniu inauguracji Rajdu Monte Carlo, od którego rozpoczyna się obrona o mistrzowski tytuł przez Toyotę Gazoo Racing WRT.

Wersje te powstały na bazie prototypowych samochodów, które mogliśmy oglądać podczas targów Tokyo Auto Salon 2023, a w ich dopracowaniu brali udział Ogier (mistrz świata za kierownicą Toyoty z roku 2020 i 2021) oraz Rovanperä (najmłodszy mistrz świata w historii rajdów w latach 2022-2023).

Obydwa modele dostały ulepszony trzycylindrowy turbodoładowany silnik 1.6 z odświeżonej wersji GR Yarisa, który oscyluje mocą 280 KM i 390 Nm momentu obrotowego, a do tego jest zespolony z sześciobiegową skrzynią manualną z inteligentnym systemem sterowania iMT. Względem zwykłej wersji GR Yarisa, zostały poprawione tryby jazdy Gravel i Track aby jak najlepiej oddawać preferencje obu kierowców pod względem przyczepności i prowadzenia. Dodatkowo, modele ta mają charakterystyczne elementy stylistyczne oraz detale wnętrza nawiązujące do mistrzów świata.

Toyota GR Yaris Ogier Edition

Toyota GR Yaris Ogier Edition otrzymała dwa nowe tryby napędu 4×4. Są to Seb i Morizio. Pierwsza nazwa nie jest przypadkowa, ponieważ osobiście pracował przy niej sam Sébastien Ogier. Napęd 4×4 oraz mechanizmy o ograniczonym poślizgu Torsen z przodu i z tyłu tak dystrybuują moc, by większość trafiała na tylną oś, a auto umożliwiało uślizg tylnych kół. To pozwala kierowcy uzyskać lepszą kontrolę i wyczucie samochodu, co wiąże się z osiąganiem lepszych czasów. Tryb Morizo został opracowany na bazie rajdowych doświadczeń Akio Toyody i został skalibrowany tak, by kierowca uzyskiwał powtarzalne wyniki.

W edycji Ogier Edition został użyty kolor Matt Stealth Grey, a na grillu i felgach umieszczono francuską flagę, co jest nawiązaniem do narodowości ośmiokrotnego mistrza świata. Oprócz tego na samochodzie znajdują się naklejki przypominające o zdobytych tytułach przez francuskiego kierowcę. Wyróżnikiem auta jest nowy tylny spojler z włókna węglowego i pomalowane na niebiesko zaciski hamulcowe. Na przednich drzwiach dodano naklejki TOYOTA GAZOO Racing, a na tylnej klapie emblemat Ogier Edition.

Toyota GR Yaris, wersja Sébastien Ogier
Fot. Materiały prasowe/Toyota

Wewnątrz została dodana tabliczka upamiętniająca mistrza WRC, która znajduje się na desce rozdzielczej przed pasażerem. Kierownica została obszyta nicią w kolorach czerwonym, szarym i niebieskim, co nawiązuje do francuskiej flagi. Fotele, skrzynia biegów oraz dźwignia hamulca ręcznego posiadają szare obszycia. Grafiki wyświetlane na zegarach zostały tak przygotowane aby odzwierciedlały nowe tryby jazdy.

Toyota GR Yaris, wnętrze
Fot. Materiały prasowe/Toyota
Toyota GR Yaris, wnętrze
Fot. Materiały prasowe/Toyota

Toyota GR Yaris Rovanperä Edition

Edycja Rovanperä Edition również otrzymała dwa specjalne tryby jazdy. Tryb Donut odzwierciedla pasję najmłodszego rajdowego mistrza świata do driftingu. Moc przekazywana jest głównie na tylną oś, a tryb umożliwia z łatwością zerwanie przyczepności tylnych kół, jazdę w poślizgu oraz wykonywanie obrotów auta w miejscu.

W trybie Kalle napęd natomiast wykorzystuje tylny mechanizm o ograniczonym poślizgu Torsen oraz tylną przekładnię różnicową o stałej prędkości, uzyskując linearną charakterystykę prowadzenia. Wchodząc w zakręt auto przekaże więcej mocy na tylną oś, a mocniejsze wciśnięcie pedału przyspieszenia na wyjściu z niego zwiększy moc na przedniej osi, by by jak najlepiej i najefektywniej przejechać łuk.

Samochód posiada również specjalne trzykolorowe malowanie nadwozia. Kolory nawiązują do motywów, które umieszczone są na kasku Fina. Na przednich błotnikach znajdują się naklejki mistrza WRC, a przednie drzwi i tylny zderzak ozdobiono napisem TOYOTA GAZOO Racing. Na tylnej klapie został umieszczony emblemat Kalle Rovanperä Edition. Pojazd otrzymał 18-calowe felgi aluminiowe BBS, a tylny spoiler znany z modelu GRMN Yaris wykonany jest z włókna węglowego i ma możliwość regulacji. Tapicerka wewnątrz została obszyta w barwy fińskiej flagi, jest to oczywiście nawiązanie do pochodzenia kierowcy. Przed pasażerem, tak samo jak w wersji Ogier, znajduje się tabliczka okolicznościowa. W tej wersji grafiki wyświetlane na zegarach zostały również tak przygotowane aby odzwierciedlały nowe tryby jazdy.

Toyota GR Yaris, wersja Kalle Rovanperä
Fot. Materiały prasowe/Toyota
Fot. Materiały prasowe/Toyota

Dostępność ściśle limitowanej edycji

Specjalne dwie wersje Toyoty GR Yaris będą dostępne w limitowanej liczbie egzemplarzy. Informacje na temat dostępności i zamówień zostaną podane w późniejszym terminie.

Fot. Materiały prasowe/Toyota

Podobne wpisy