Volkswagen Group
Volkswagen Group to jeden z najbardziej znanych koncernów motoryzacyjnych. Posiada bardzo dużą liczbę marek samochodowych, zaczynając od aut typowo miejskich dla średniej klasy, a kończąc na sportowych pojazdach premium. Jakie marki są w ich posiadaniu i jak to się wszystko zaczęło?
Mówiąc Volkswagen Group (w skrócie VAG, bo prawdopodobnie to skrót zna większość osób) zazwyczaj myślimy o samochodach Volkswagena, Audi, Skody, Seata. Jest to prawda, ponieważ te marki należą do koncernu Volkswagena. Jednak oprócz nich jest tych marek o wiele więcej i sporo osób nawet nie wie jakie maszyny są przez nich tworzone.
Żeby to jednak lepiej zobrazować zacznijmy od samego początku.
Historia
Historia koncernu Volkswagena zaczęła się w 1931 roku, kiedy to przedsiębiorstwo Zündapp (niemiecka firma produkująca motocykle, w 1958 r. wykupiona przez firmę Bosh) zwróciła się z prośbą do Ferdinanda Porsche o stworzenie taniego samochodu. Auto to zostało ukryte pod nazwą Type 12.
Kolejno projekt ten został rozwinięty i do współpracy dołączyła firma NSU. Nazwa prototypu dostała nazwę Type 32.

Source: NSU
W 1933 roku Ferdinand Porsche poznał Adolfa Hitlera. Przywódca III Rzeszy zażyczył sobie aby wspomniany inżynier stał się nadwornym konstruktorem dla niemieckiej motoryzacji i stworzył samochód dla ludu. Hitler chciał aby auto pomieściło pięć osób, a jego prędkość oscylowała w okolicach 100 km/h i nie przekraczało spalania powyżej 8,5l/100km. Cena za samochód miała nie przekraczać tysiąca marek.
W 1938r. projekt o nazwie Type 60 został zaakceptowany, a 26 maja 1938 roku w mieście Fallersleben w Dolnej Saksonii odbyły się uroczystości rozpoczęcia budowy fabryki samochodu, który miał się nazywać KdF Wagen (Kraft durch Freude Wagen). Oficjalne rozpoczęcie budowy tego samochodu rozpoczęło się w 1941 roku. KdF-wageny z lat 1941-1944 po II wojnie światowej uznano za prototypy, mimo, że nie różniły się one od pierwszych powojennych Volkswagenów Garbusów.
Po wojnie niemiecką firmą zainteresował się rząd brytyjski, który wykorzystał potencjał fabryki na budowę samochodów dla własnej armii. Seryjna produkcja modelu VW Kaefer, znanego jako Garbus, rozpoczęła się w 1945r. Po zakończeniu wojny, fabryki miały zostać zamknięte, ale przez rząd brytyjski, który potrzebował pojazdów tak się nie stało. Miasto, w którym były produkowane auta natomiast zmieniło nazwę na Wolfsburg, a marka Kdf zmieniła nazwę na Volkswagen. Takim oto sposobem to miasto stało się głównym koncernem Volkswagen Group na lata.
Lata 1950 – 2012
W latach 50. i 60. produkcja gwałtownie wzrosła, a Volkswagen zaczął konstruować kolejne modele. Wszystkie były oparte na tej samej platformie. Silnik umieszczony z tyłu chłodzony powietrzem i napęd na tył. Nowymi modelami były: Volkswagen Type 2 (Transporter), Volkswagen Karmann Ghia, Volkswagen Type 3, Volkswagen Type 4 oraz Volkswagen Type 181.

Source: Autoweek
W 1960 roku Volkswagenwerk po wprowadzeniu części udziałów na niemieckiej giełdzie zmienił nazwę na Volkswagenwerk Aktiengesellschaft (w skrócie Volkswagenwerk AG). Pod koniec lat 60. nowa filia wyprodukowała pierwsze modele Audi, serię F103.
Od końca lat 70. do 1992r. akronim VAG był używany przez Volkswagen AG jako marka do działań obejmujących całą grupę, takich jak dystrybucja czy leasing.
W 1982r. Volkswagenwerk podpisał umowę współpracy z hiszpańskim producentem samochodów Seatem. Kolejne lata to zwiększanie udziałów, aż ostatecznie w 1990 roku zostały wykupione w całości. W 1991r. grupa Volkswagen skupiła się na wykupieniu udziałów czeskiej firmy motoryzacyjnej Skoda, które ostatecznie zakończyły się w 2000r. Volkswagen wykupił 100% udziałów.
W 1998 roku do Volkswagen Group dołączyły takie marki jak: Bentley, Lamborghini i Bugatti.
W latach 2009 – 2012 Volkswagen wykupił większościowy procent udziałów Porsche stając się spółką dominującą.

Source: Porsche
Skandal emisyjny
We wrześniu 2015 roku na światło dzienne doszła informacja, że Volkswagen w swoich samochodach w latach 2009-2015 instalował specjalny kod oprogramowania w modelach diesla sprzedawanych na rynek USA, aby przy przeprowadzaniu emisji spalin nie wychodziły zawyżone normy. Niemiecki koncern, który przyznał się do tego oszustwa, musiał zapłacić karę w wysokości ponad 30 miliardów dolarów.
Marki koncernu
Volkswagen – niemiecka marka samochodów powstała w 1938 roku
Audi – niemiecka marka samochodów powstała w 1909 roku, kupiona przez Volkswagena w 1964 roku
SEAT – hiszpańska marka samochodów powstała w 1953 roku, kupiona przez Volkswagena w 1990 roku
Škoda – czeska marka samochodów powstała w 1895 roku, kupiona przez Volkswagena w 1991 roku
Volkswagen Commercial Vehicles – niemiecki producent samochodów użytkowych wydzielony ze struktury Volkswagena w 1995 roku
Lamborghini – włoska marka samochodów sportowych powstała w 1895 roku, kupiona przez Volkswagena w 1998 roku
Bentley – brytyjska marka samochodów luksusowych powstała w 1919 roku, kupiona przez Volkswagena w 1998 roku
Scania – szwedzka marka pojazdów ciężarowych powstała w 1911 roku, kupiona przez Volkswagena w 2008 roku
Porsche – niemiecka marka samochodów sportowo-luksusowych powstała w 1931 roku, kupiona przez Volkswagena w 2009 roku
MAN – niemiecka marka samochodów ciężarowych i użytkowych powstała w 1898 roku, kupiona przez Volkswagena w 2011 roku
Ducati – włoska marka motocykli powstała w 1926 roku, kupiona przez Volkswagena w 2012 roku
Cupra – hiszpańska marka samochodów sportowych wydzielona ze struktury SEATa w 2018 roku
Jetta – chińska marka samochodów powstała w 2019 roku
Scout – amerykańska marka elektrycznych SUV-ów i pickupów powstała w 2022 roku
Sprzedane marki
Bugatti – francuska marka hipersamochodów reaktywowana przez Volkswagena w 1998 roku. W 2021 sprzedana firmie Rimac, tworząc joint-venture Bugatti-Rimac. Volkswagen pozostaje udziałowcem poprzez Porsche.

Source: Bugatti
Grupa Volkswagen działa w 153 krajach. Niemiecka firma jest jedną z czołowych producentów samochodów na świecie.
Source: Getty Images