Wirtualny inżynier F1 – Szymon Kulik

Szymon Kulik to nowy inżynier wirtualny w oficjalnej lidze F1 – F1Esports Pro Championship. Na czym polega jego praca?

Niedawno cieszyliśmy się z dołączenia Tomasza Poradzisza do oficjalnej ligi F1 – F1Esports Pro Championship. Teraz jednak dowiedzieliśmy się, że Szymon Kulik będzie inżynierem wyścigowym w Alfie Romeo.

Bardzo się cieszę, że mogę ogłosić, że dołączyłem do Veloce Sports na następne 4 miesiące jako inżynier wyścigowy i będę częścią Sauber Esports w 2022 F1Esports Pro Championship.

Moja praca jako inżyniera w jednym z najlepszych zespołów esportowych właściwie w 90% odbywa się przed wyścigiem. Mam do dyspozycji kierowców akademii z którymi wspólnie testujemy ustawienia bolidów, strategie i wszystkie możliwe scenariusze wyścigu. Dzięki temu w oficjalnym wyścigu jesteśmy przygotowani na każdy możliwy scenariusz, a ja odczytując informacje na żywo. Jestem “mózgiem” kierowców by mogli się oni skupić jedynie na jeździe. – opisał swoją prace Szymon Kulik.

F1Esports Pro Championship to oficjalna liga wirtualnego ścigania wspierana przez Formułę 1. To poziom, do którego zmierzają wszyscy wirtualni kierowcy, ścigający się już na większym poziomie. To na pewno największa liga wirtualnych wyścigów F1.

To będzie już szósty sezon tej ligi. Odbędzie się w oficjalnej grze Formuły 1 od Codemasters. Jarno Opmeer i zespół Mercedes-AMG Petronas Esports Team będą bronić odpowiednio: tytułu kierowców i tytułu konstruktorów w 2021 r.

Z racji ogłoszenia Szymona Kulika do F1Esports Pro Championship jako inżynier wyścigowy, postanowiliśmy dowiedzieć się na czym polega jego praca.

Rozmowa z Szymonem

PYT: Jakie stawiasz sobie cele na sezon z Alfą Romeo?

Mogę zabrzmieć trochę nierealistycznie, ale za cel stawiam sobie TOP3 w klasyfikacji konstruktorów i zdobycie mistrzostwa kierowców przez Nico Longueta. Ważnym celem jest też osiągnięcie jak najlepszych wyników przez Tomka w jego 1 sezonie w F1 Esports i Daniego Bereznaya, któremu ostatni sezon nie poszedł zbyt dobrze.

Photo: Sauber Esports

PYT: Jak wyglądała Twoja droga na najwyższy poziom wyścigów i do czasu dołączenia do Alfy Romeo?

Zaczynałem w polskich ligach już od dosyć dobrych kierowców dostając szansę od Mateusza Roszkowskiego w jednej z lepszych polskich lig, co właściwie było kluczem do zainteresowania się inżynierką. Następnie przez wspólnych znajomych poznałem Piotrka Stachulca, z którym przez ponad rok próbowaliśmy pokonać Tomka Poradzisza w polskich ligach. Finalnie połączyliśmy siły na F1 Esports Challengers 2021 gdzie zajęliśmy 1 i 2 miejsce. Następnie Tomek zapoznał mnie z jednymi z najlepszych kierowców na świecie i dzięki temu moje umiejętności zostały zweryfikowane w najlepszych ligach świata i finalnie dostałem szansę dołączenia do jednego z najlepszych zespołów esportowcyh na świecie.

PYT: Jakie są Twoje główne zadania w roli inżyniera wyścigowego w wirtualnych wyścigach?

W wirtualnych wyścigach mam szeroki zakres zadań, lecz do tych najważniejszych należą m.in przygotowanie strategii wyścigowych, ustawień bolidu i komunikacja z kierowcą podczas wyścigu.

PYT: Jak inżynierowie przygotowują się do wyścigów. Jakie informacje i dane są dla nich najważniejsze?

Przygotowanie do wyścigów to ponad 90% pracy inżyniera wyścigowego. Dane jakie są nam potrzebne są zbierane dla nas podczas sesji treningowych przez kierowców akademii. Dane te to zużycie opon i paliwa, telemetria kwalifikacyjna i wiele innych szczegółowych “cyferek”.

Photo: Sauber Esports

PYT: Czy Wy jako inżynierowie wyścigów e-sportowych dużo kontaktujecie się ze swoimi kierowcami pomiędzy wyścigami?

Zaufanie to klucz do sukcesu w zawodach takich jak F1 Esports, więc bardzo ważnym dla mnie aspektem jest atmosfera w zespole. Poza wyścigami spędzamy ze sobą bardzo dużo czasu na treningach oraz luźno grając w inne gry podczas czasu wolnego od treningów. W naszym zespole panuje bardzo przyjemna atmosfera, świetnie się dogadujemy. Zwiększa to nam niesamowicie komfort pracy.

PYT Pytanie czysto techniczne – w jaki sposób porozumiewacie się na linii kierowca-inżynier? Czy jest to po prostu zwykły komunikator typu Discord, czy jednak jest ciekawsze rozwiązanie?

Porozumiewamy się za pomocą Discorda, mamy wszystko poustawiane tak by każdy czuł się komfortowo i spełnia to nasze założenia.

PYT: Czy często bierzecie dane z prawdziwego życia F1? Wykorzystujecie telemetrię w świecie realnym, czy tylko skupiacie się na świecie wirtualnym?

Wirtualna odsłona F1 w znaczącym stopniu różni się od prawdziwego F1. Raczej nie stosujemy metod ze świata realnego, lecz są one bardzo dobrymi podpowiedziami do nauki nowych rzeczy.

Photo: Szymon Kulik/Twitter