WRC 2022 – co warto wiedzieć?

W nadchodzący weekend rozpoczynają się Rajdowe Mistrzostwa Świata. Będzie to jubileuszowy 50 sezon tej kategorii. Kierowcy zmagania rozpoczynają tradycyjnie od legendarnego Rajdu Monte Carlo, do którego zgłosiło się 75 załóg z czego 11 wystartuje samochodami najwyższej kategorii.

Samochody

Od tego roku klasa najmocniejszych samochodów, której samochody dotychczas miały specyfikację WRC, zmienią nazwę na Rally 1. Podobnie wygląda to w niższych kategoriach, gdzie samochody również otrzymają specyfikację Rally 2 i Rally 3, z tym, że kategoria WRC 2 zostanie podzielona na 3 klasy: WRC2 Open dla kierowców starszych niż 50 lat, WRC2 dla zawodników w wieku 30-50 lat i WRC2 junior dla uczestników mających 30 lat lub mniej. Nowe samochody będą w 100% hybrydowe. Pojazdy poprzedniej specyfikacji również zostaną dopuszczone do rywalizacji, ale ich moc za sprawą regulacji technicznej zostanie zmniejszona, aby nie były w stanie wygrywać ze specyfikacją Rally 1. Sędziowie postawili także na poprawę bezpieczeństwa – wszystkie załogi będą mieć zamontowane w samochodach specjalne kamerki, które będą monitorować czy kibice nie znajdują się w niebezpiecznym miejscach. Wybrane odcinki specjalne, kierowcy będą musieli przejechać trybem w pełni elektrycznym.

Kacper Wróblewski w rozmowie z RMF 24:

Tegoroczne rajdówki są dużo cięższe od starych samochodów WRC. Były duże obawy, że będą także wolniejsze, ale jak pokazują filmy z testów i porównania z samochodami zeszłorocznymi to te nowe konstrukcje są naprawdę szybkie, choć na szutrach widać, że są nieco ociężałe. Zmieniono w tym roku także aerodynamikę. Przyczepność w zakrętach będzie mniejsza. Wszystko to powoduje, że kibice będą mieli co oglądać

Kacper opisał również jak można wykorzystać dodatkową moc i doładowanie pochodzące z silnika elektrycznego:

Myślę, że to będzie bardzo istotny punkt rywalizacji – umiejętność zarządzania tym doładowaniem może być kluczowa. Nie w każdym miejscu będzie można używać tej dodatkowej mocy. Na krętych trasach to nie będzie miało dużego znaczenia, ale tam gdzie będzie dużo prostych? W takiej sytuacji nowy system może przynieść duże korzyści, jeśli będzie umiało się z tego korzystać.

Od 2019 r. Kacper Wróblewski rywalizuje w barwach ORLEN Team w najwyższej klasie Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski. W sezonie 2021, razem ze swoim pilotem Jakubem Wróblem, zdobyli tytuł II Wicemistrzów Polski w najmocniejszej klasie 2. Ich samochodem rajdowym jest Skoda Fabia Rally 2 EVO.

Rallye Monte Carlo: Start in eine neue Ära
Photo: Autosprint

Stawka WRC

Do najwyższej kategorii rajdowej na Świecie powraca 9-krotny Mistrz Świata, Francuz Sebastien Loeb, który podpisał kontrakt z zespołem M-Sport, którego producentem jest Ford na pojedyncze starty. Podstawowymi kierowcami tego zespołu będą doświadczony już Irlandczyk, Craig Breen, młody Francuz, Arien Fourmaux i jeszcze młodszy od niego Brytyjczyk, Gus Greensmith. Rodak Loeba, Sebastien Ogier ma w tym roku ogromną szansę wyrównania jego rekordu zdobytych Tytułów MŚ. Będzie on dalej reprezentował zespół Toyota Gazoo Racing WRT. Wraz z nim japońską ekipę dalej będą reprezentować wicemistrz Świata 2021, Elfryn Evans z Wielkiej Brytanii i 21-letni Fin Kalle Rovanperra, który okazał się objawieniem w poprzednim sezonie. Dołączy do nich również rodak Rovanperry, Esapekka Lappi, wracający do WRC po roku przerwy. Dodatkowo zespół wystawi samochód ekipy juniorskiej, w którym wystartuje ich podopieczny Takamoto Katsuta.

Zespół Hyundai będą reprezentować w dalszym ciągu: 5-krotny wicemistrz Świata, Belg, Thierry Neuville, Mistrz Świata 2019, czyli Estończyk Ott Tanak, 38-letni już Hiszpan Dani Sordo, którego program nie obejmie wszystkich rund. Będzie dzielić miejsce z synem Mistrza Świata z 2003 roku Pettera Solberga, Oliverem.

WRC's new hybrid era hits top gear
Photo: WRC.com

Kalendarz

Sezon składa się z 13 rund, jednak w dalszym ciągu nie wiemy, gdzie odbędzie się dziewiąta z nich. Ze wszystkich zaplanowanych tylko 3 z nich zostaną rozegrane na asfalcie. Po Rajdzie Monte Carlo kierowcy na nawierzchnie asfaltową powrócą dopiero na końcówkę sezonu, czyli do Hiszpanii, a następnie finał w Japonii. Drugi w kalendarzu Rajd Szwecji zawsze rozgrywany jest na śniegu, ponieważ o tej porze roku w jakiej się odbywa, w Skandynawii panuje ostra zima. Na wszystkich pozostałych kierowcy będą rywalizować tylko i wyłącznie na szutrze.

Znamy oficjalny kalendarz 50 sezonu WRC! Powraca Rajd Polski? Wiemy kto  zajmie ostatni wolny termin
Photo: wrc.net.pl

Rajd Monte Carlo, który rozpoczyna nowy sezon mistrzostw świata rozpocznie się w czwartkowy wieczór. Kierowcy w trakcie czterech dni pokonają 17 odcinków specjalnych o łącznej długości 293 kilometrów. 

Photo: motosport.com