WRC: Ott Tanak najlepszy w Rajdzie Szwecji [PODSUMOWANIE]
Ott Tanak zwyciężył w Rajdzie Szwecji, 2. rundzie tegorocznych zawodów WRC. To jego 18. zwycięstwo w karierze dzięki czemu zrównał się z szefem zespołu Toyoty – Jari-Mattim Latvalą.
Estończyk reprezentujący fabryczny zespół Forda objął również prowadzenie w klasyfikacji kierowców. Zapraszamy na podsumowanie najciekawszych wydarzeń jednego z najtrudniejszych rajdów w kalendarzu.
W artykule:
Zwycięstwo Tanaka
Podczas inauguracji sezonu mieliśmy spore obawy jak poradzi sobie mistrz świata z 2019 roku w nowym zespole. Tempem odstawał od ścisłej czołówki i nie był w stanie walczyć o wysokie pozycje. W Szwecji już w piątek pokazywał, że czuje się komfortowo za kierownicą. Wygrywał odcinki specjalne i ukończył dzień na 2. miejscu z niewielką różnicą do lidera.
W sobotę jego tempo było solidne a przewaga nad najgroźniejszymi rywalami z Toyoty i Hynudaia była na tyle bezpieczna, że nie byli w stanie mu zagrozić mimo bycia szybszymi na odcinkach. Na drugiej pętli objął prowadzenie, którego nie oddał już do końca.
W tej chwili jest liderem mistrzostw świata. Jeśli będzie w stanie z M-Sportem dalej trzymać się na najwyższym poziomie to szanse na drugi tytuł mistrza świata w tym roku są ogromne.
Irlandzka niespodzianka
Craig Breen, który niedawno skończył 33 lata, w tym roku startuje trzecim samochodem Hyundaia. Nikt nie przypuszczał, że z reprezentantów koreańskiego zespołu, to akurat on będzie najmocniejszy na trasach zaśnieżonej Szwecji. W piątek wygrał kilka OS-ów i skończył dzień jako lider.
W sobotę Tanak regularnie odrabiał do niego. Irlandczykowi zdarzył się drobny błąd, który kosztował parę sekund. Ostatecznie spadł na 2. miejsce, co i tak było już sporym sukcesem. W niedzielę utrzymywał je, ale na przedostatnim odcinku specjalnym otrzymał 10-sekundową karę przez co wyprzedził go Neuville. Na Power Stage odzyskał 2. pozycję. Uratował go błąd Belga, który na kilometr przed metą, bokiem samochodu uderzył w zaspę tracąc kilka cennych sekund.
Neuville vs Rovanpera
5-krotny wicemistrz świata i urzędujący mistrz świata nie mieli najlepszego piątku. Nie pomogła im pozycja startowa, która zgodnie z przepisami tego dnia jest taka jak klasyfikacja MŚ, a pod nieobecność Ogiera to właśnie oni zajmowali pierwsze 2. miejsca.
W sobotę obaj zdecydowanie przyśpieszyli goniąc podium. Ich tempo było na podobnym poziomie, ale Rovanpera był o kilka sekund do przodu. Pod koniec soboty Belgowi udało się wyprzedzić młodego Fina i dzięki błędom takich kierowców jak Evans i Lappi, zajmowali już pozycje 3 i 4. Rovanpera próbował jeszcze go pokonać, ale w niedzielę Belg miał już za dużą przewagę.
Jak wspominaliśmy powyżej, Neuville mógł być nawet drugi, ale drobnym błędem pogrzebał na to szanse.
Zdegradowany syn mistrza świata, górą!
Oliver Solberg po serii kraks za kierownicą Hyundaia musiał wrócił do kategorii WRC2. Powrót do niższej klasy okazał się udany, bo w wielkim stylu wygrał rajd w tej kategorii. Jego czas łączny dał mu ostatecznie 8. miejsce w rajdzie, dzięki czemu zdobył też punkty do klasyfikacji WRC. Były spore szanse, aby był jeszcze wyżej, ale odrabiający po sobotnim błędzie Esapekka Lappi rzutem na taśmę wyprzedził go na Power Stage. To jednak nie zmienia faktu, że był to bardzo dobry występ 21-latka za kierownicą Skody Fabii Rally 2. Gratulujemy!
Wyniki Power Stage
Wyniki rajdu – TUTAJ
Klasyfikacja mistrzostw świata – TUTAJ
Wyniki rajdu jak i klasyfikację mistrzostw świata sprawdzicie po wejściu w poszczególne linki powyżej. Linki odnoszą się do oficjalnej strony WRC, gdzie jesteście w stanie znaleźć wszystkie informacje, jakie potrzebujecie.
Następna runda odbędzie się w dniach 16-19 marca w Meksyku. Czeka nas zatem miesięczna przerwa od WRC, ale na pewno zaspokoi ją powracająca powoli do aktywności Formuła 1. Oczywiście z czasem powrotu WRC szykujemy zapowiedź do Rajdu Meksyku jak i jego podsumowanie, jak to miało miejsce dotychczas. Zachęcamy do śledzenie naszej strony!
Fot. WRC