WRC: Podsumowanie Rajdu Sardynii
5 runda tegorocznych rajdowych mistrzostw świata dobiegła końca. Rywalizacja podczas Rajdu Sardynii obfitowała w dramaty kierowców z czołówki. Który kierowca z WRC okazał się być najlepszym, a komu szczęście w ten weekend nie dopisało?
Za nami 5 runda tegorocznych rajdowych mistrzostw świata. Rywalizacja obfitowała w dramaty kierowców z czołówki. Który kierowca z WRC poradził sobie najlepiej podczas zmagań w tumanach kurzu, a kto poległ bądź jednym błędem zaprzepaścił szanse nawet na zwycięstwo? O tym w naszym podsumowania. Zapraszam do przeczytania.
Czwartek
W czwartkowy poranek tradycyjnie uczestnicy mogli potrenować na shakedownie. Podczas trzech prób, dwukrotnie najszybszy okazał się kierowca Toyoty, Fin Esapekka Lappi. Natomiast, w samej końcówce trasy, kierowcy mając już oczyszczoną drogę wykręcili swoje najlepsze czasy.
Najszybszy z całej stawki był Belg, Thierry Neuville z Hyundaia. Wieczorem miała miejsce ceremonia otwarcia, a tuż po niej rozpoczęła się decydująca rywalizacja. Na OS 1 najszybszy był również Thierry Neuville, pokonał Japończyka Takamoto Katsute o zaledwie 0,5 sekundy. 3 miejsce zajął Elfryn Evans, który był wolniejszy od Neuville’a o 0,7 sekundy.
Photo: WRC
Piątek
Już o 7:00 kierowcy wyruszyli na trasę. Na OS 2 najszybszy okazał się Brytyjczyk, Elfryn Evans z Toyoty, zostając liderem rajdu. Następną próbę wygrał Lappi, przejmując prowadzenie. Następne 2 odcinki wygrał Dani Sordo z Hyundaia, ale liderem został jego partner, Ott Tanak. Na OS 4 z gry wypadł Elfryn Evans, u którego w samochodzie pojawiły się kłopoty techniczne.
6 odcinek specjalny wygrał Tanak umacniając się na prowadzeniu, ale na następnym będący w niesamowitej formie Esapekka Lappi wygrywając próbę i to z przewagą ponad 7 sekund nad Tanakiem objął prowadzenie i został liderem z przewagą 0,7 sekundy nad Estończykiem. Fin ukończył dzień jako lider ponieważ OS-y 8-9 odwołano z powodu zablokowania trasy, której przyczyną była akcja gaśnicza samochodu Laurenta Battuta, który zaliczył kraksę podczas pierwszego przejazdu tej trasy na OS 4. Zablokowało to kolejnym zawodnikom drogę.
Sobota
Już na 1 odcinku specjalnym czyli OS 10 gigantyczny pech spotkał lidera rajdu, Esapekke Lappiego. Urwał koło przez co nie mógł kontynuować jazdy i mógł wrócić dopiero w niedziele w systemie Rally 2. Tanak wrócił na prowadzenie, ale oprócz szczęścia spowodowanego błędem rywala pokazał również niesamowitą jazdę. Wygrał 6 z 7 odcinków specjalnych, tylko na OS 12 zajął 2 miejsce przegrywając z Craigiem Breenem o 2 sekundy. Na tej próbie dachowanie zaliczył Thierry Neuville i dla Belga również to był koniec soboty.

Photo: WRC
Wyniki OS 17 zostały anulowane po tym jak pojawiła się czerwona flaga spowodowana wypadkiem Adriena Fourmauxa. Uniemożliwiło to kierowcą na 3 pierwszych miejscach: Tanakowi, Breenowi i Sordo uzyskanie solidnego czasu, więc sędziowie postanowili dać równe szanse i nie uznawać wyników do klasyfikacji rajdu. W przypadku Sordo tym bardziej było to wygraniem losu na loterii, ponieważ miał problemy z mocą i bez tego również nie uzyskałby dobrego wyniku co pozbawiłoby go podium.
Niedziela
Odcinki specjalne tego dnia należały do kierowców Hyundaia. Dwa z nich wygrał Tanak, a pozostałe dwa w tym Power Stage, Neuville. Ott Tanak miał ogromną przewagę nad Craigiem Breenem, więc spokojnie obronił 1 miejsce odnosząc 15 zwycięstwo w karierze. Wyprzedził w tej klasyfikacji m.in. 2-krotnego Mistrza Świata, Niemca Waltera Rohrla i zrównał się z jednym z największych rywali Sebastiena Loeba w czasach jego dominacji, Finem Mikko Hirvonenem.
Dani Sordo zdobył drugie w sezonie (w drugim starcie) 53 podium w karierze wyrównując wynik legendarnego Francuza, Didiera Auriola, co daje mu ex-aego 9 miejsce na liście wszechczasów. 4 miejsce Pierra-Louisa Loberta jest jego życiowym wynikiem. Na Power Stage większy ryzyko aby zdobyć dodatkowe punkty zdecydowanie podjęli zawodnicy jadący w systemie Rally 2 czyli: Lappi, Evans i Neuville. Ten ostatni powiedział wprost, że na Power Stage da z siebie wszystko. Podczas przejazdu pokazał, że potrafi dotrzymać słowa.

Photo: WRC
WRC 2
Przed weekendem wydawało się że faworytami są: Andreas Mikkelsen i Yohan Rossel. Pierwszy OS wygrał Marco Bulacia a 2 miejsce zajął nasz rodak Miko Marczyk. Im rywalizacja szła dalej do przodu to faworyci potwierdzili przewidywania. Prowadził Mikkelsen, a Rossel zajmował 2 miejsce. Tak wyglądały wyniki do OS 6. Na następnym Yohan Rossel zaliczył dachowanie i pożegnał się z marzeniami o zwycięstwie. Po raz kolejny pecha miał Sunninen, który również wypadł z gry.
Dla Andreasa Mikkelsena odpadnięcie najgroźniejszych rywali było tylko wodą na młyn. Niestety, Norwega również dopadł pech. Na 13 odcinku specjalnym miał awarie silnika. Nowym liderem został Nikolai Gryazin i utrzymał prowadzenie już do samej mety wyprzedzając Jana Solanisa i Jari Huttunena. Miko Marczyk zajął 8.miejsce w klasie i 15-ste w rajdzie. Natomiast Daniel Chwist był 18-sty w klasie i 26-sty w rajdzie.
Wyniki Power Stage

Photo: Twitter/Andreas1Andre
Wyniki Rajdu

Photo: Twitter/Andreas1Andre
Klasyfikacja kierowców WRC

Photo: Twitter/Andreas1Andre