WRC wraca do akcji! Zapowiedź sezonu 2024

Już w najbliższy weekend rozpocznie się kolejny sezon WRC. Z tej okazji, zapraszamy na zapowiedź sezonu 2024 w najlepszej serii rajdowej świata!

Motosport na najwyższym światowym sezonie powoli budzi się z zimowego snu. W ostatni weekend stycznia rusza Rajd Monte Carlo, który tradycyjnie otworzy sezon rajdowych mistrzostw świata. Zanim rywalizacja zacznie się na dobre, warto zapoznać się z podstawowymi informacjami dotyczącymi m.in. składów, kalendarza czy transmisji. O tym w naszej zapowiedzi, zapraszamy do przeczytania!

Wstęp

Tegoroczny sezon WRC będzie już 52. w historii rajdowych mistrzostw świata. Składa się on z 13. rund, wśród których znalazł się również Rajd Polski rozgrywany na Mazurach. Nie zmienna pozostaje specyfikacja samochodów, które będą rywalizować na trasie. Najwyższa kategoria WRC dalej będzie zaopatrzona w samochody Rally1, a niższe kategorie WRC2 i WRC3 odpowiednio w samochody Rally2, Rally3.

Punktacja

Rewolucja zaszła w systemie punktacji. Zwycięzca nadal będzie mógł zgarnąć maksymalnie 30 punktów, ale będzie to inaczej rozłożone.

Wstępna punktacja będzie pojawiać się na mecie sobotniego etapu. Nagrodzona zostanie niezmiennie pierwsza dziesiątka według systemu: 18-15-13-10-8-6-4-3-2-1. Jednak warunkiem do zapisania zdobyczy w dorobku załogi będzie osiągnięcie mety w niedzielę.

Z racji zbyt częstych przypadków odpuszczania walki o jak najlepsze czasy przez liderów w niedzielę, sędziowie postanowili urozmaicić ostatni etap. Siedmiu najszybszych (na podstawie czasów odcinków) kierowców podczas niedzielnej rywalizacji otrzyma dodatkowe punkty wg kolejności: 7-6-5-4-3-2-1.

Bez zmian pozostaje przyznawanie dodatkowych punktów za Power Stage. Pięciu najszybszych kierowców ostatniego odcinka specjalnego otrzyma punkty zgodnie z zajętą pozycją, czyli od 5 do 1.

Składy zespołów WRC

Toyota Gazoo Racing WRT

#17 Sebastien Ogier
Fot. TOYOTA GAZOO Racing WRT (@TGR_WRC)/X

8- krotny mistrz świata po raz kolejny przystąpi do rywalizacji tylko w poszczególnych rundach. Swój sezon tradycyjnie rozpocznie w Monte Carlo. Francuz wygrywał tą imprezę 9 razy, z czego 8 jako rundę WRC co czyni go rekordzistą pod tym względem (Sebastien Loeb ma 8. zwycięstw). Tym razem również wydaje się faworytem. Nie znamy dokładnych celów Ogiera na ten rok. Pamiętamy jak po znakomitych wynikach na początku sezonu 2023 rozważał nawet powrót do startów w pełnym programie.

Statystyki:

Starty182
Zwycięstwa58
Podia98
Punkty2767
Wygrane OS692
Najlepsza pozycja w MŚ1 (x8) (2013-2018, 2020-2021)
DebiutRajd Meksyku 2008
Pierwsze punkty Rajd Meksyku 2008 (#1) (P8=1 punkt)
Pierwsze podiumRajd Grecji 2009 (#15) (P2)
Pierwsze zwycięstwoRajd Portugalii 2010 (#26)

Inne osiągnięcia:

2007 – Francuski Puchar Peugeota 206 (zwycięzca)

2008- Mistrz świata juniorów WRC (JWRC)

#18 Takamoto Katsuta

Po decyzji Kalle Rovanpery, Japończyk będzie jednym z dwóch podstawowych kierowców zespołu Toyoty. Dla programu startów kierowcy nie zmienia to kompletnie niczego, bo już w poprzednich latach zespół wystawiał dla niego dodatkowy samochód w każdej rundzie. Chodziły pogłoski, że miejsce Katsuty może być zagrożone, dlatego kierowca musi udowadniać swoje umiejętności i próbować zbliżyć się do największych rywali.

Statystyki:

Starty65
Zwycięstwa0
Podia4
Punkty315
Wygrane OS24
Najlepsza pozycja w MŚ5 (x1) (2022)
DebiutRajd Finlandii 2016
Pierwsze punkty Rajd Niemiec 2019 (#21) (P10=1 punkt)
Pierwsze podium Rajd Safari 2021 (#34) (P2)
Pierwsze zwycięstwo

Inne osiągnięcia:

2011 – Mistrz Japońskiej Formuły Challenge

2013 – wicemistrz Japońskiej Formuły 3

#33 Elfyn Evans

3 tytuły wicemistrza świata świadczą o tym jak świetnym kierowcą jest Evans. 2024 rok jest najlepszą i być może ostatnią okazją dla 35-latka na wywalczenie zasłużonego tytułu mistrza świata. Walijczyk będzie liderem zespołu Toyoty i wstydem byłoby też przegrać w klasyfikacji z Rovanperą, który zaliczy tylko pojedyncze rundy.

Statystyki:

Starty131
Zwycięstwa8
Podia30
Punkty1177
Wygrane OS153
Najlepsza pozycja w MŚ2 (x3) (2020-2021, 2023)
DebiutRajd Wielkiej Brytanii 2007
Pierwsze punktyRajd Sardynii 2013 (#6) (P6 = 8 punktów)
Pierwsze podiumRajd Argentyny 2015 (#28) (P3)
Pierwsze zwycięstwoRajd Wielkiej Brytanii 2017 (#56)

Inne osiągnięcia:

2008 – Fiesta Sport Trophy Irlandia (zwycięzca)

2012 – Mistrz WRC Academy

2016 – Rajdowy mistrz Wielkiej Brytanii

#69 Kalle Rovanpera
Fot. wrc.com

Urzędujący dwukrotny mistrz świata zaskoczył świat decyzją o wyborze tylko poszczególnych rund w tegorocznym programie startów. W ostatnim czasie zaczął szukać nowych wyzwań poza rajdami. Całkiem niedawno ogłoszono jego start w 24-godzinnym wyścigu na torze Fuji serii Super Taikyu, który odbędzie się pod koniec maja.

Statystyki:

Starty 65
Zwycięstwa11
Podia21
Punkty749
Wygrane OS169
Najlepsza pozycja w MŚ1 (x2) (2022-2023)
DebiutRajd Wielkiej Brytanii 2017
Pierwsze punktyRajd Australii 2017 (#2) (P10 = 1 punkt)
Pierwsze podiumRajd Szwecji 2020 (#22) (P3)
Pierwsze zwycięstwoRajd Estonii 2021 (#34)

Inne osiągnięcia:

2017 – Rajdowy mistrz Łotwy

2019 – Mistrz świata WRC2

Hyundai Shell Mobis WRT

#4 Esapekka Lappi

Fin po rozczarowującym sezonie 2023 w roli podstawowego kierowcy został zdegradowany do udziału w wybranych rundach. Hyundai w swoim składzie ma aż trzech kierowców dodatkowych, co spowoduje dużo mniejszy program startów. Podczas swoich występów szczególnie musi unikać dzwonów i popełniać jak najmniej błędów.

Statystyki:

Starty85
Zwycięstwa1
Podia14
Punkty537
Wygrane OS71
Najlepsza pozycja w MŚ5 (x1) (2018)
DebiutRajd Finlandii 2011
Pierwsze punktyRajd Portugalii 2013 (#5) (P10 = 1 punkt)
Pierwsze podiumRajd Finlandii 2017 (#25) (P1)
Pierwsze zwycięstwoRajd Finlandii 2017 (#25)

Inne osiągnięcia:

2012 – Rajdowy mistrz Finlandii

2013 – Rajdowy mistrz Azji i Pacyfiku (APRC)

2014 – Rajdowy mistrz Europy (ERC)

2016 – Mistrz świata WRC2

#6 Dani Sordo

40-latek ciągle jest cenny dla Hyundaia jako jeden z najbardziej doświadczonych kierowców w historii WRC. Wykorzystuje swoje wieloletnie doświadczenie i kiedy podstawowi kierowcy napotykają kłopoty, potrafi skorzystać z okazji i stanąć na podium. W przeszłości cieszył się opinią specjalisty od asfaltów, ale z czasem stał się konkurencyjny również na szutrze jak chociażby na Sardynii, gdzie zwyciężał dwukrotnie.

Statystyki:

Starty189
Zwycięstwa3
Podia56
Punkty1369
Wygrane OS226
Najlepsza pozycja w MŚ3 (x2) (2008-2009)
DebiutRajd Katalonii 2003
Pierwsze punktyRajd Monte Carlo 2006 (#13) (P8 = 1 punkt)
Pierwsze podium Rajd Katalonii 2006 (#16) (P2)
Pierwsze zwycięstwoRajd Niemiec 2013 (#107)

Inne oiągnięcia:

2005 – Mistrz świata juniorów (JWRC)

2005 – Rajdowy mistrz Hiszpanii

#8 Ott Tanak
Fot. Ott Tänak (@OttTanak)/X

Mistrz świata z 2019 roku zawiódł się na współpracy z M-Sportem, dlatego postanowił wrócić do swojego poprzedniego pracodawcy, czyli Hyundaia. Estończyk marzy o drugim tytule mistrzowskim, a tegoroczny sezon wydaje się idealnym momentem aby go zdobyć. Zespół może mieć jednak przez to problemy natury politycznej nie wiedząc, na którego ze swoich głównych kierowców postawić w walce.

Statystyki:

Starty 149
Zwycięstwa19
Podia 46
Punkty 1482
Wygrane OS356
Najwyższa pozycja w MŚ1 (x1) (2019)
DebiutRajd Portugalii 2009
Pierwsze punktyRajd Meksyku 2011 (#10) (P10 = 1 punkt)
Pierwsze podium Rajd Sardynii 2012 (#29) (P3)
Pierwsze zwycięstwoRajd Sardynii 2017 (#73)

Inne osiągnięcia:

2008-2009 Rajdowy mistrz Estonii

2011- wicemistrz świata SWRC

#9 Andreas Mikkelsen

Norweg ma na koncie bogatą karierę w najwyższej kategorii WRC, jednak ostatni raz startował w niej w 2019 roku. W ostatnich latach musiał zadowolić się startami w WRC2, gdzie wielokrotnie pokazywał jak utalentowanym jest kierowcą. Już w ubiegłym roku liczył na szanse od Hyundaia w miejsce po ś.p. Craigu Breenie. Zespół wybrał jednak Teemu Suninena. W tym roku Mikkelsen nie został pominięty w obsadzie foteli przez Koreańczyków i jeśli utrzyma wysoką formę, to może zaskoczyć podczas swoich występów.

Statystyki:

Starty132
Zwycięstwa3
Podia25
Punkty856
Wygrane OS110
Najwyższa pozycja w MŚ3 (x3) (2014-2016)
DebiutRajd Wielkiej Brytanii 2006
Pierwsze punktyRajd Szwecji 2008 (#10) (P5 = 4 punkty)
Pierwsze podium Rajd Szwecji 2014 (#41) (P2)
Pierwsze zwycięstwoRajd Katalonii 2015 (#59)

Inne osiągnięcia:

2011 – Trofeo Rally Terra Italy (zwycięzca)

2011-2012, 2021 – Mistrz IRC

2012 – Mistrz Europy Południowej

2021, 2023 – Mistrz świata WRC2

#11 Thierry Neuville
Fot. World Rally Championship (@OfficialWRC)/X

Belga można uznać za największego pechowca ostatniej dekady. 5 razy zostawał wicemistrzem świata. Wiele razy był blisko upragnionego celu, ale zawsze musiał uznać wyższość mocniejszego rywala, którym w 4. przypadkach był Sebastien Ogier. Sezon 2023 pokazał, że Neuville również nie zawsze wytrzymuje presję i popełnia kosztowne w skutkach błędy. W ubiegłym sezon kilkukrotnie pozbawił się zwycięstwa doszczętnie rozbijając samochód.

Statystyki:

Starty155
Zwycięstwa19
Podia63
Punkty1865
Wygrane OS362
Najwyższa pozycja w MŚ2 (x5) (2013, 2016-2019)
DebiutRajd Katalonii 2009
Pierwsze punktyRajd Portugalii 2012 (#10) (P8 = 4 punkty)
Pierwsze podiumRajd Meksyku 2013 (#22) (P3)
Pierwsze zwycięstwo Rajd Niemiec 2014 (#41)

Inne osiągnięcia:

2013, 2016, 2017, 2018, 2019 – wicemistrzostwo WRC.

M-Sport Ford WRT

#13 Gregoire Munster

Luksemburczyk wspierany przez Jourdana Serderidisa zadebiutował w samochodzie Rally 1 jesienią podczas Rajdu Chile. Od razu poczuł się w nim jak ryba w wodzie. Tylko przez jeden błąd nie zdobył punktów. W drugim występie, którym był październikowy Rajd Europy Centralnej zajął 7. miejsce. Obsadzenie Munstera w tegorocznym składzie M-Sportu może okazać się strzałem w “10”. To bardzo szybki kierowca i miejmy nadzieję że nie będzie regularnie zbierał dzwonów jak jego poprzednicy.

Statystyki:

Starty25
Zwycięstwa0
Podia0
Punkty12
Wygrane OS0
Najwyższa pozycja w MŚ21 (x1) (2023)
DebiutRajd Monte Carlo 2019
Pierwsze punktyRajd Japonii 2022 (#13) (P7 = 6 punktów)
Pierwsze podium
Pierwsze zwycięstwo

Inne osiągnięcia:

2018-2019 – Rajdowy mistrz Belgii juniorów

2019 – Rajdowy mistrz Luksemburga

#16 Adrien Forumaux

Po roku spędzonym na zesłaniu do WRC2 wraca do zespołu M-Sport. W 2022 roku zasłynął sporą liczbą dzwonów. W 2023 w WRC2 zajął dopiero 8. miejsce z 67 punktami. Najgorszym momentem Francuza był na pewno Rajd Sardynii, kiedy wypadł z trasy na ostatnim OS jadąc po zwycięstwo oraz piąte miejsce w całym rajdzie. Gdyby nie to, ukończyłby mistrzostwa dwie pozycje wyżej tuż za Kajetanem Kajetanowiczem. Życzymy, aby tym razem prezentował się dużo lepiej i nie rozbijał samochodu.

Statystyki:

Starty45
Zwycięstwa0
Podia0
Punkty66
Wygrane OS2
Najwyższa pozycja w MŚ10 (x1) (2021)
DebiutRajd Monte Carlo 2019
Pierwsze punktyRajd Monte Carlo 2019 (#1) (P10 = 1 punkt)
Pierwsze podium
Pierwsze zwycięstwo

Inne osiągnięcia:

2018 – Rajdowy mistrz Francji juniorów

2023 – Rajdowy mistrz Wielkiej Brytanii

Polskie akcenty

W przeszłości w kategorii WRC2 startowali: Daniel Chwist, Miko Marczyk oraz Kajetan Kajetanowicz, który jest czołowym zawodnikiem i walczy o najwyższe cele.

“Kajto” chwalił się niedawno w mediach społecznościowych swoimi przygotowaniami do sezonu. 44-latek pewnie za jakiś czas ogłosi swoje plany, ale możemy się spodziewać, że nadal będzie to kategoria WRC2, której w 2022 roku bliski był wywalczenia tytułu mistrzowskiego. Maksymalny program startów wynosi 7. rund, więc nie ma pośpiechu z ich wyborem.

Kilka dni temu swój debiut w rajdzie mistrzostw świata ogłosił natomiast Jakub Matulka. 23-latek z Gliwic to utalentowany kierowca, który za kierownicą Forda Fiesty Rally3 świetnie radzi sobie w mistrzostwach Polski. W grudniu zajął 4. miejsce na słynnym OS Karowa. Został również mistrzem Polski w kategorii Rally3.

Matulka wystartuje w Szwecji w kategorii junior WRC, czyli samochodów Rally3. Trzymamy kciuki!

Do udziału w tym trudnym rajdzie zgłosili się również doświadczeni zawodnicy. Michał Sołowow, który od lat niemal regularnie bierze udział w tej imprezie, a także Jarosław Kołtun, który w Szwecji startował już dwukrotnie (2014, 2017). Dla 45-latka będzie to pierwszy start w rajdzie mistrzostw świata od Rajdu Polski 2017.

Zarówno Sołowow jak i Kołtun wystartują w kategorii WRC2. Jeden z najbogatszych Polaków poprowadzi Skodę Fabię RS Rally2, a Kołtun zaprezentuje się za kierownicą Forda Fiesty Rally2.

Kalendarz WRC

Fot. @OfficialWRC/Twitter

Transmisje

Kanał Motowizja pozostaje nadawcą kategorii WRC w 2024 roku. Wszystkie odcinki specjalne będą transmitowane na żywo, a na koniec dnia podsumowanie rywalizacji. Oprócz tego w tygodniu poprzedzającym start rajdu emitowane są archiwalne rundy danej imprezy. Przy okazji każdego Power Stage przed startem odbywa się studio, w którym zasiadają doświadczeni eksperci.

Kanał Motowizja staje się coraz bardziej popularniejszy. W grudniu znalazł się w ofercie “Polsat Box”. Szczegółową listę nadawców można zobaczyć TUTAJ.

Pierwsza runda czyli rajd Monte Carlo odbędzie się w dniach 25-28 stycznia. Już niebawem przybliżymy jego szczegóły w naszej zapowiedzi.

Fot. WRC

Podobne wpisy