WRC wraca – Rajd Monte Carlo [ZAPOWIEDŹ]

Już w czwartek 19 stycznia inauguracja tegorocznego sezonu WRC. Otworzy go tradycyjnie rajd Monte Carlo. To już 91. edycja tego klasyka!

O tym co czeka nas w najbliższy weekend, a także małe wdrożenie w tegoroczny sezon w naszej zapowiedzi. Zapraszamy do przeczytania!

Rajd Monte Carlo

Ubiegłoroczna rywalizacja

Ogier vs. Loeb

Rok temu podczas rajdu Monte Carlo byliśmy świadkami zaciętego pojedynku dwóch najbardziej utytułowanych kierowców w historii. Kiedy młodszy z tej dwójki, Sebastien Ogier był już niemal pewny triumfu, na przeszkodzie stanął „kapeć” podczas przed ostatniego odcinka specjalnego.

Zwycięstwo odziedziczył niespełna 48-letni Sebastien Loeb. W tym roku z tej dwójki pojawi się jedynie Ogier. Francuz znowu może być bardzo mocny w walce o zwycięstwo.

Fot. Materiały prasowe Ford Polska

Na najniższym stopniu podium uplasował się Craig Breen. Na 4. miejscu zakończył urzędujący mistrz świata, Kalle Rovanpera. Młody Fin zaczął spokojnie, aby w następnych dniach piąć się w górę. Nikt wtedy nie przypuszczał, że w następnych rundach okaże się bezkonkurencyjny.

„Familiada” w wersji WRC

Zapewne każdy z nas zna czołówkę słynnego teleturnieju: „Familiada”, w którym prezentowane jest słynne ciągnięcie rzepy. W poprzednim Rajdzie Monte Carlo mogliśmy zobaczyć na żywo obrazki w tym stylu, tylko że na samochodzie. Zakłopotany Takamoto Katsuta, który wylądował w zaspie przywiązał swój samochód i skorzystał z pomocy kibiców, aby go wyciągnąć.

Fot. TakamotoKatsuta/Twitter

Operacja zakończyła się powodzeniem. Załogę kosztowało to co prawda kilkanaście minut, ale dzięki błędom rywali i przewadze mocy samochodu WRC nad niższymi kategoriami, wrócili do punktów i ukończyli rajd na 8. miejscu.

Lista startowa

Harmonogram rajdu

Sezon 2023

Składy WRC
M-Sport

Kierowcami potwierdzonymi na Monte Carlo i Szwecję są: Pierre-Louis Loubet, a także przechodzący z Hyundaia, mistrz świata 2019 – Ott Tanak. Estończyk na pewno będzie mocnym wsparciem dla zespołu po ciężkim sezonie, kiedy zespół musiał wydawać mnóstwo pieniędzy na naprawę rozbitych samochodów.

W Monte Carlo kolejny gościnny start zaliczy 59-letni Grek, Jourdan Serderidis. Zespół opuścili natomiast: Gus Greensmith i Adrien Formaux, którzy wracają do kategorii WRC2, a także Craig Breen przechodzący do Hyundaia. Sebastien Loeb jak na razie nie planuje żadnych startów w 2023.

Toyota

Urzędujący mistrz świata – Kalle Rovanpera – a także Elfryn Evans i Takamoto Katsuta pozostali w składzie teamu Toyoty. W odrębnym samochodzie Toyota Gazoo Racing WRT na Szwecję zgłoszony jest Włoch, Lorenzo Bertelli.

Natomiast na Monte Carlo, tak jak przez cały poprzedni sezon wystąpi Takamoto Katsuta, który w Szwecji ma już być kierowcą fabrycznym. Sebastien Ogier znowu zaliczy kilka pojedynczych rund.

Hyundai

Etatowymi kierowcami startującymi we wszystkich rundach będą: Thierry Neuville, dla którego to będzie już 10. sezon w tej ekipie, a także Esapekka Lappi, który niedawno skończył 32 lata. Fin zdecydował się na zmianę barw, żeby mieć możliwość startów w pełnym sezonie, a nie tylko pojedynczych rundach jak było w Toyocie.

W Monte Carlo i pewnie jeszcze w kilku innych rajdach zobaczymy specjalistę od asfaltów, czyli Daniego Sordo, który w tym roku skończy już 40 lat, ale pewnie będzie miał ochotę powalczyć o kolejne podia. Przechodzący z M-Sportu Craig Breen również weźmie udział tylko w poszczególnych rundach. Jak na razie jest zgłoszony na Rajd Szwecji.

Tegoroczny kalendarz

Fot. WRC

Gdzie oglądać?

Od tego sezonu mamy niemałą rewolucję, jeśli chodzi o transmisje WRC na polskim rynku. Od tego roku prawa do pokazywania wszystkich rajdów i zawartych w nich wydarzeniach ma kanał TV Motowizja.

Motowizja zawarła „wieloletni strategiczny układ partnerski w Polsce” który zapewni nam w końcu transmisje WRC w lepszych warunkach. Do grona komentatorów należą: Grzegorz Gac, Sławomir Szymczak, Michał Adamiuk, Mikołaj Sokół i Gabriel Borowy

Rajdy z profesjonalnym komentarzem w 4 językach do wyboru można również obejrzeć na oficjalnej stronie wrc.com.

Fot. WRC

Podobne wpisy