Rajd Portugalii 2023 [ZAPOWIEDŹ]

Już w najbliższy weekend 11-14 kwietnia odbędzie się Rajd Portugalii będący 5 rundą tegorocznych rajdowych mistrzostw świata. Portugalia od lat gości w kalendarzu WRC i zawsze należy do jednych z najciekawszych rund. Za nim kierowcy wyruszą na trasę, czas na zapowiedź tego klasyka.

W 2022 roku zwycięstwo odniósł idący w mistrzostwach wtedy jak burza Kalle Rovanpera. Drugi raz w sezonie na jednej trasie spotkali się Sebastien Ogier i Sebastien Loeb, więc początkowo liczono, że zrobią rewanż za Monte Carlo. Niestety, dla jednego i drugiego rajd okazał się pechowy.

Ten pierwszy dotarł do mety w systemie Rally 2 na 51 miejscu, natomiast Loeb miał szansę na kolejne zwycięstwo po tym jak objął prowadzenie po wygraniu OS4, ale na następnej próbie uderzył w ścianę uszkadzając tylne koło, co mimo dotarcia do mety odcinka uniemożliwiło dalszą jazdę.

Drugie miejsce zajął Elfyn Evans, a podium uzupełnił Dani Sordo. Hiszpan, który w ubiegłym tygodniu skończył 40 lat wystartuje również w tegorocznej imprezie. Rewelacją był Takamoto Katsuta, który jadąc spokojnie ukończył rajd na 4 miejscu. Na Power Stage również triumfował Rovanpera przed Danim Sordo i Thierrrym Neuvillem.

Charakterystyka rajdu

Rajd Portugalii jest typowo szutrowym rajdem, choć w przeszłości był rozgrywany również na asfaltach. Nagroda dla najlepszego rajdu świata w 2000 roku jest najlepszym dowodem potwierdzającym jego prestiż. Tegoroczna edycja liczy 19 odcinków, których łączna długość wynosi 1644,92 km.

Harmonogram

Harmonogram Rajdu Portugalii TUTAJ

Lista startowa

Poniżej prezentujemy wam listę zgłoszonych załóg, na której jest również nasz reprezentant – Mikołaj Marczyk ze swoim pilotem Szymonem Gospodarczykiem.

Lista startowa Rajdu Portugalii TUTAJ

Gdzie oglądać?

Wszystkie tegoroczne odcinki specjalne WRC można zobaczyć na kanale Motowizja. Poza tym przy okazji każdej rundy emitują również magazyny dotyczące rywalizacji oraz archiwalnych rajdów. Listę nadawców tego kanału znajdziecie TUTAJ.

Armindo Araujo – portugalska legenda

Armindo Araujo, Rajd Portugalii
Fot. Twitter/@Armindo_Araujo

Każda największa impreza rajdowa w kraju bez względu na poziom jej rangi przyciąga największe gwiazdy rajdów w ojczyźnie, które bez względu na wiek i kategorię w jakiej obecnie rywalizują chętnie biorą udział w tych zmaganiach.

Nie inaczej jest w Portugalii, gdzie najlepszym kierowcą rajdowym w historii pod względem osiągnięć jest ewidentnie niespełna 46-letni Armindo Araujo. Z tej okazji chcemy wam przybliżyć sylwetkę tego kierowcy, który zaledwie kilka razy startował samochodem najwyższej kategorii WRC, ale przez lata rywalizował w niższych kategoriach, gdzie odniósł liczne sukcesy.

Lata młodzieńcze

W 1994 roku rozpoczął karierę motosportową od dwóch kółek, ścigając się na motocyklach. Dopiero w 23 roku życia postanowił przesiąść się na cztery koła i zostać kierowcą rajdowym. Już rok później, czyli w sezonie 2001 zadebiutował w rajdzie WRC startując Citroenem Saxo, oczywiście w Portugalii, jednak nie dotarł do mety.

W tym samym rok zdobył Trofeu Saxo przyznawane dla najlepszego kierowcy startującego tym samochodem w mistrzostwach Portugalii. Później w latach 2003-2006 rządził i dzielił u siebie na rajdowych trasach cztery razy z rzędu zdobywając tytuł mistrza kraju.

PWRC

W 2007 roku zaliczył awans do mistrzostw świata zostając zawodnikiem nieistniejącej już kategorii samochodów produkcyjnych, czyli PWRC. Startował tam samochodem Mitsubishi Lancer Evo IX, natomiast w Rajdzie Portugalii, gdzie startował jako reprezentant grupy krajowej, dostał do dyspozycji Mitsubishi klasy WRC w specyfikacji z sezonu 2005.

W latach 2009 i 2010 wywalczył mistrzostwo świata tej kategorii również za kierownicą Mitsubishi, z czego za drugim razem stając na podium w każdej rundzie, w której brał udział, a podczas Rajdu Meksyku został sklasyfikowany na 10 miejscu w całym rajdzie, dzięki czemu zdobył swoje pierwsze punkty w WRC.

Mini Cooper WRC

W nagrodę za sukcesy otrzymał awans do najwyższej kategorii startując samochodem Mini John Cooper Works WRC, który wszedł do WRC w 2011 roku. Samochód miał jednak specyfikację S2000 i rezultaty nie były zbyt obiecujące, zapunktował zaledwie dwa razy, a w następnym sezonie trzy. Po tej przygodzie przerwał karierę.

Udany powrót

W 2017 roku postanowił ponownie sprawdzić swoje siły biorąc udział w rajdzie za kierownicą samochodu funkcyjnego. Zdecydował się wrócić na rajdowe trasy i jak pokazała historia, była to bardzo dobre decyzja. Już rok później Hyundaiem i20 zdobył piąte mistrzostwo Portugalii. Postanowił pozostać w stawce na stałe i powtórzył ten sukces jeszcze dwa razy (2020, 2022) tym samym jest 7-krotnym mistrzem Portugalii. Od 2018 roku corocznie bierze udział w krajowej rundzie WRC.

W 48 startach w mistrzostwach świata zdobył 17 punktów i ma na koncie wygrany 1 odcinek specjalny. W tegorocznej imprezie wystartuje Skodą Fabią Rally2 Evo za kierownicą, której rywalizuje od 2020 roku.

Fot. WRC

Podobne wpisy