Wyścig imienia samochodu bezpieczeństwa – podsumowanie 4 Hours of Spa 2023 w ramach ELMS

Otwarcie drugiej połowy sezonu ELMS było mocno osobliwe. Blisko połowa wyścigu była rozegrana pod neutralizacją, lecz na brak akcji nie można było narzekać. Zapraszamy na podsumowanie 4 Hours of Spa, żeby wiedzieć, jak ten wyścig się rozstrzygnął.

Warunki pogodowe

Pogoda nad torem mocno sprzyjała rywalizacji i obserwowaniu rywalizacji. Nad torem świeciło słońce, a temperatura powietrza wynosiła 14 stopni Celsjusza. Temperatura toru wynosiła 18 stopni.

Okrążenia formujące i start

Dwa okrążenia formujące rozpoczęły się o godzinie 11:24, a wyścig wystartował o godzinie 11:32. Na starcie zapanował chaos, który został spowodowany przez błąd Manuela Maldonado w Panis Racing #65. Który zablokował koła w pierwszym zakręcie i wbił się w Duqueine Team #30 i IDEC Sport #28. Ta kolumna jeszcze trąciła United Autosports #22, które się obróciło i wpadło w pułapkę żwirową. W tego United’a od tyłu wjechało Racing Spirit of Leman #31. Po tym chaosie na tor wyjechał samochód bezpieczeństwa.

Reszta pierwszej godziny

Po blisko dwudziestominutowym okresie neutralizacji powróciliśmy do rywalizacji. Po kilku minutach dostaliśmy informację o minutowej karze stop&go dla Panis Racing #65 za kolizję na początku wyścigu. Potem DKR Engineering wyprzedziło Nielsena #24 na prostej Kemmel i awansowało na drugą pozycję w klasie LMP2 Pro/Am. Na koniec tej godziny United Autosports #21 obróciło się pod koniec drugiego sektora i uszkodziło poważnie tylne skrzydło. Z tego powodu na torze obowiązywało Full Course Yellow.

Druga godzina

Po trzech minutach kierowcy wrócili do jazdy na maksa. Następnie kara drive-through spotkała AF Corse #51 i TF Sport #95. Po chwili United #22 przesadził z chęcią wyprzedzenia i obrócił COOL Racing #47 w szykanie Bus Stop. Potem miały miejsce dwa dziwne zdarzenia. Najpierw wjazd do alei serwisowej został prawie zablokowany przez Proton Competition #99, a następnie Nielsen Racing #7 zatrzymał się na wyjeździe z drugiej alei serwisowej. Po chwili Mathias Beche w Nielsenie #24 ostro walczył z DKR Engineering #3 o trzecią pozycję w klasie LMP2 Pro/Am i tę pozycję udało się wywalczyć.

Po kilku minutach karę drive through za łamanie limitów toru dostało GMB Motorsport #44. Po chwili na tor po raz drugi w tym wyścigu wyjechał safety car po tym jak na torze zatrzymało się JMW Motorsport #66 po uderzeniu na wyjściu z Radillon. Po blisko dwudziestu minutach powróciliśmy do rywalizacji. Na koniec tej godziny United #22 dostał karę drive through za kontakt z COOLem #47 z początku godziny.

Trzecia godzina

Na początek trzeciej godziny lider klasy LMP2 Pro/Am, AF Corse #83, wyprzedził Inter Europol #43 i awansował na drugie miejsce w wyścigu. Po kilku minutach karę drive through za kontakt z United’em #21 dostał liderujący w klasie LMP3 Inter Europol #13. Potem piątą pozycję na rzecz Eurointernational #10 straciło RLR Msport #15, które wówczas prowadził Mateusz Kaprzyk. Po chwili na torze pojawiło się Full Course Yellow ze względu na obrócone Racing Spirit of Leman w drugim sektorze. Po dwóch minutach rywalizacja wróciła do normy.

Fot. Inter Europol Competition (@IE_Competition)/Twitter

Po kilku minutach, na początku trzeciego sektora, w okolicach zakrętu nr 16, poważnie rozbił się Eurointernational #10. Na półtorej godziny przed końcem wyścigu, na tor po raz trzeci wyjechał samochód bezpieczeństwa. Po ponad 25 minutach mieliśmy wrócić do rywalizacji, lecz w zakręcie nr 7 rozbiło się GMB Motorsport #44 i pozostawiło części na torze.

Czwarta, ostatnia godzina

Po 35 minutach powróciliśmy do rywalizacji. Potem karę drive through dostało Spirit of Race #55 za kolizję z Protonem #93. 10 minut później w zakręcie nr 16 rozbił się Nielsen Racing #24. To spowodowało, iż na tor musiał po raz kolejny wyjechać samochód bezpieczeństwa.

Po 15 minutach powróciliśmy do rywalizacji. 5 minut później w tym samym miejscu rozbił się Jonathan Aberdein w Inter Europolu #43, co spowodowało już piąty w tym wyścigu safety car. Rywalizację wznowiono na 10 minut przed końcem wyścigu. 3,5 minuty później w zakręcie nr 11 rozbił się Ultimate #35, co spowodowało nam wirtualną neutralizację wyścigu. Podczas tego FCY kary 10 sekund dostali jeszcze Inter Europol #43 i Dragonspeed #81 za unsafe release.

Po Full Course Yellow zostały nam jeszcze 2 minuty i 20 sekund ścigania, czyli jedno okrążenie. Wznowienie rywalizacji znakomicie wykorzystało AF Corse #83, które wyprzedziło Racing Team Turkey #34 i awansowało na drugie miejsce w klasie LMP2 Pro/Am.

Wyniki 4 Hours of Spa

Wyniki wyścigu możecie sprawdzić TUTAJ.

Słowem zwieńczenia

Jak można zreasumować 4 Hours of Spa w kilku słowach? Wyścig wypadku, neutralizacji i strategii. Dawno tak się nie bawiłem, oglądając wyścig European Le Mans Series i tylko przeszkodziło mi w tym trochę zmęczenie po porannej pobudce na GP Japonii. Pozytywnym akcentem dla polskich kibiców było podium Inter Europolu #13 w klasie LMP3 i to mnie cieszy, lecz nadal martwi pech naszej załogi w klasie LMP2.

Następne, kończące sezon, wyścigi ELMS odbędą się w weekend 19-22 października na portugalskim torze Portimao.

Podobne wpisy