Z nieba do piekła! 4 Hours of Portimao [PODSUMOWANIE]

Jesteśmy już po ostatnim w tym sezonie wyścigu ELMS! 4 Hours of Portimao było dosyć spokojne z wielkim aktem tragedii na koniec.

Jako polscy kibice możemy być najzwyczajniej w świecie smutni z powodu wypadku Inter Europolu #13, lecz możemy zobaczyć taki pozytyw jak P4 załogi #43 w klasie LMP2.

Wyścig wygrała Prema #9, która także została mistrzem ELMS w klasie LMP2! Na drugim miejscu znalazło się Panis Racing #65, a na trzecim COOL Racing #37

W podklasie Pro/Am wyścig wygrali nowi mistrzowie tejże podklasy, czyli Racing Team Turkey #34! Na drugim miejscu znalazło się AF Corse #88, a na P3 wyścig ukończył Nielsen Racing #24.

Pechowa dla nas dzisiaj klasa LMP3 padła łupem COOL Racing #17, które zostało także mistrzem klasy! Za nim uplasował się United Autosports #2 i siostrzana załoga #27.

W klasie GTE historia pisała się na naszych oczach. Po raz pierwszy w ELMS wyścig wygrała w pełni damska załoga! Dokładniej była to załoga Iron Dames #83. Za “Żelaznymi Damami” znalazł się Oman Racing with TF Sport #69 i Kessel Racing #57. Tytuł w tej klasie zdobył Proton Competition #77.

Ustawienie na starcie i pogoda

Na starcie wyścigu pojawiło się 39 aut (16 w klasie LMP2, 12 w klasie LMP3 i 11 w klasie GTE). Dzień wcześniej nasz Inter Europol zaliczył udane kwalifikacje. Oreca #43 zakwalifikowała się na siódmym miejscu w klasie, Ligier #13 na drugim, a Ligier #14 na dziewiątym miejscu.

Pogoda na Portimao mogła lekko zaskoczyć uczestników i kibiców, gdyż wyścig zaczął się w lekkim deszczu. Temperatura powietrza wynosiła 21 stopni Celsjusza, a temperatura toru 24 stopnie. Start okrążenia formującego nastąpił o godzinie 14:27, a wyścig wystartował o godzinie 14:30. Było to spowodowane kolizją we wcześniejszym wyścigu Michelin Le Mans Cup.

Start

Już na okrążeniu formującym bączka zaliczyli Inter Europol #14 i Proton Competition #93. Z powodu rosnącej ilości deszczu wprowadzono kolejne okrążenie formujące. Na drugim okrążeniu formującym spina zaliczył zdobywca pole position w klasie LMP2, czyli Racing Team Turkey #34.

Po właściwym starcie wyścigu prowadzenie przejęła Prema #9. W pierwszym zakręcie obróciło się AF Corse #88.

Chwilę później na P2 wjechał United #22. Potem Racing Team Turkey spadało w dół stawki, gdyż auto prowadził Salih Yoluc. Na koniec pierwszego i początek drugiego okrążenia Inter Europol #43 wyprzedził United’a #22 i wskoczył na drugie miejsce w klasie.

Reszta pierwszej godziny

Na początku trzeciego okrążenia mieliśmy groźną sytuację. Duqueine #30 groźnie zatańczyło przy dohamowaniu do pierwszego zakrętu, lecz na szczęście nic się nie stało. Chwilę później Pietro Fittipaldi w IEC #43 dogonił Premę #9. Minutę później Inter Europol #13 wyprzedził COOL #17 i wyszedł na prowadzenie w klasie LMP3. 6 minut później załoga #43 wyprzedziła Premę #9 w zakręcie nr 5 i wyszła na prowadzenie w wyścigu.

10 minut później w zakręcie nr. 2, Mühlner #21 wjechał w dublowanego Nielsena #7 i podążył w kierunku band. Po tym zdarzeniu najpierw pokazano żółte flagi, a potem wprowadzono Full Course Yellow.

Full Course Yellow trwało niecałe 12 minut i wróciliśmy do ścigania. Tuż po pokazaniu zielonych flag ataku na Premę #9 podjął się TDS Racing #31, lecz był to atak nieudany.

Chwilę później dostaliśmy informacje o karach. Najpierw była to informacja o karze drive-through dla Mühlner #21 za kolizję z Nielsenem #7. Drugą karą była kara 5 sekund do następnego pit-stopu dla Racing Team Turkey #34 za niepoprawną pozycję startową. 7 minut później TDS Racing #31 wyprzedził Premę #9 i znalazł się na drugim miejscu w wyścigu.

Na koniec tej godziny dostaliśmy informację o karach drive-through dla United’a #3 i DKR Engineering #4 za przekroczenie prędkości w pit-lane.

Druga godzina

6 minut po starcie tej godziny United Autosports #22 wyprzedził w efektowny sposób Panis Racing #65 i wskoczył na piąte miejsce w klasie. Kilka minut później karę drive-through dostały Algarve Pro Racing #47 i JMW Motorsport #66 za regularne przekraczanie limitów toru. Chwilę później, w zakręcie nr. 3 obrócił się Inter Europol #14. 9 minut później karę stop&go dostał JMW Motorsport #66. Była to kara za limity toru. Kilka minut później problemy techniczne zaliczył 360 Racing #6 i znalazł się poza torem.

Skutkowało to najpierw w żółtą flagę, która po kliku chwilach przeszła w drugie dzisiaj Full Course Yellow. Full Course Yellow trwało 7,5 minuty i wróciliśmy do ścigania. Tuż po pokazaniu zielonych flag, Prema #9 wyprzedziła IEC #43 i wyszła na drugie miejsce w wyścigu. Chwilę później problemy techniczne miał Proton Competition #93. Była to przebita opona. W międzyczasie Algarve Pro Racing #19 wyprzedziło Inter Europol #43, a Rinaldi #32 dostało karę drive-through za limity toru. W tamtym momencie Rinaldi było vice-liderem klasy GTE.

10 minut później Panis Racing podjęło próbę ataku na Inter Europol #43, lecz skończyło się to dosyć mocnym lock-upem. Jednakże chwilę później Panis i tak wyprzedził Davida Heinemeiera Hanssona w IEC #43 i awansował na P4 w wyścigu.

Kilka minut później United #22 wyprzedził IEC #43 i awansował na P5. Koniec tej godziny to były problemy Ligierów naszego Inter Europolu. Najpierw #13 zaliczył kontakt z Panisem #65, a później #14 zaliczył spina w przedostatnim zakręcie.

Trzecia godzina

Na początek trzeciej godziny spina zaliczył Inter Europol #43 z Davidem Heinemeierem Hanssonem na pokładzie. Przez to nasza załoga spadła na siódme miejsce. Możliwe, że ten spin był spowodowany zmianą warunków na torze, gdyż na nim zaczęła przybywać woda. Kilka minut później Algarve Pro Racing #47 wyleciało w bandy w ostatnim zakręcie.

Po tej sytuacji wprowadzono trzecie w tym wyścigu Full Course Yellow, które trwało 12 minut. Tuż po wywieszeniu zielonych flag, walkę o drugie miejsce w klasie LMP3 podjęły COOL #17 i United #2, z której górą wyszedł COOL. Kilka minut później COOL #37 podjął próbę ataku na Panis #65 i była to bardzo wyrównana walka, w której obronił się Panis.

Kilkanaście minut dalej kolejną karę drive-through dostało DKR Engineering #4 za przekraczanie limitów toru. W żwirze znalazł się TDS Racing #31. Stało się to po kontakcie z Inter Europolem #13, gdyż Beche chciał za szybko zakończyć manewr dublowania auta i uderzył w auto naszych “TurboPiekarzy”.

Po tej sytuacji wprowadzono już czwarte Full Course Yellow w tym wyścigu, które trwało 7 minut. Podczas FCY rozpadało się nad torem. Na koniec tej godziny, United #22 podczas próby ataku na COOL #37 pojechał za szeroko, wyjechał z toru i zakopał tylne koła w żwirze.

Czwarta, ostatnia godzina

Sytuacja z końcówki poprzedniej godziny spowodowała kolejne w tym wyścigu Full Course Yellow. Było ono krótkie, gdyż trwało tylko 2,5 minuty. Kilkanaście minut później karę drive-through dostało DKR Engineering #4, które w tym czasie rywalizowało z IEC #13. Na 20 minut przed końcem wyścigu AF Corse #88 wyprzedziło Algarve Pro Racing #19 i wskoczyli na P6 w wyścigu.

Na 11 minut przed końcem wyścigu Inter Europol #13 wylądował w żwirze, kończąc swój udział w wyścigu i tracąc tytuł w klasie LMP3. Po wyjeździe z boksów #13 miała problem ze sterowaniem lub przebitą oponę, co spodobało dezorientację kierowcy i wjazd w TF Sport #95 i jego eliminację z wyścigu.

Po tej sytuacji wprowadzono Full Course Yellow. Zakończyło się ono na 3 minuty przed końcem wyścigu.

Słowem zakończenia

Zaczęliśmy 17 kwietnia, skończyliśmy 16 października. Sezon 2022 European Le Mans Series już się zakończył, stał się jedynie kolejnym rozdziałem historii wyścigów endurance. Był to sezon niesamowity, z gigantyczną ilością akcji. Mieliśmy w nim wiele pięknych momentów tj. 3 zwycięstwa załogi #13 czy P2 załogi #43 na Spa.

4 Hours of Portimao było wyścigiem słodko-gorzkim. Do pewnego momentu było pięknie, Inter Europol był na najlepszej drodze do zdobycia tytułu w klasie LMP3. Na koniec stała się tragedia i odpadnięcie z wyścigu. Z pozytywów widzę P4 załogi #43, która w drugiej połowie sezonu wyglądała bardzo dobrze i jeździła wyśmienicie. Fabio Scherer i Pietro Fittipaldi to kierowcy, których trzeba zachować na przyszły sezon. Gdyby tak było przez cały sezon, to P5 w klasyfikacji generalnej byłoby bardzo realne. Jednakże sezon na plus dla Inter Europolu.

Ostatni wyścig endurance opisywany na naszej stronie będzie 8 Hours of Bahrain w ramach World Endurance Championship. Odbędzie się on w sobotę, 12 listopada! Już teraz zachęcam do obejrzenia go i śledzenia portalu w celu przeczytania zapowiedzi.

Source: European Le Mans Series

Podobne wpisy