Taniec z 24 Hours of Le Mans 2023 czas zacząć! [ZAPOWIEDŹ]
24 Hours of Le Mans już tym tygodniu! Tak, to już w najbliższy weekend najwytrwalsi z nas poświęcą cały dzień wraz z nocą, aby śledzić poczynania na torze Circuit de la Sarthe.
Drodzy Państwo, to jest już ten okres w roku, kiedy kasztany przekwitają, a platany kwitną i umilają czas. Jak jesteśmy już przy platanach, to te najsłynniejsze platany świata będziemy mogli obserwować już od jutra. Mowa oczywiście o platanach przy zakręcie Tetre Rouge i wyścigu 24 Hours of Le Mans 2023. Zapraszam Was na zapowiedź najsłynniejszego, 24-godzinnego wyścigu świata!
Co w artykule?
Mapa i charakterystyka toru

Circuit de la Sarthe, bo tak się nazywa tor, na którym odbywa się ten klasyk, jest torem bardzo szybkim, pełnym szybkich lub średnioszybkich zakrętów. Uświadczymy tu stosunkowo niewiele szykan lub wolnych zakrętów. Rekord należy do Kamui’a Kobayashiego. Pochodzi on z 2017 r. i czas wynosi 3:14,791.
Sam tor ma długość 13,629 km i opiszę go strefami tj. jest to na powyżej załączonej mapce.
Strefa 1

Fot. Toyota Gazoo Racing/YouTube
Zaczynamy na prostej start/meta i na pełnym gazie przejeżdżamy przez długi zakręt Dunlopa, żeby ostro dohamować do szykany o tej samej nazwie i na wyjściu przejechać pod słynnym mostem właśnie wspomnianego Dunlopa. Tuż po wyjściu z tego zakrętu kończy się strefa nr 1.
Strefa 2

Fot. Toyota Gazoo Racing/YouTube
Strefa ta zaczyna się od przejazdu przez szybki zakręt La Chapelle. Później mamy zakręt “S du Tetre Rouge”, do którego auta już muszą użyć hamulca, żeby się w nim wyrobić. Strefa nr. 2 kończy się przed zakrętem Tetre Rouge. Jest to także koniec pierwszego sektora, oznaczony na mapie “I1”.
Strefa 3

Fot. Toyota Gazoo Racing/YouTube
Tutaj zawodnicy najpierw się mierzą z piekielnie szybkim zakrętem Tetre Rouge, by wypaść na prostą Hunaudieres. Końcówka pierwszej części tej prostej jest najszybszym punktem na torze, gdzie zawodnicy osiągają prędkości do 330 km/h.
Z taką prędkością kierowcy dojeżdżają do pierwszej szykany na tej prostej. Nazywa się ona Daytona i jest typową szykaną prawo-lewo. Wyjazd z tej szykany jest końcem strefy trzeciej.
Strefa 4

Fot. Toyota Gazoo Racing/YouTube
Strefa 4 to głównie druga część prostej Hunaudieres zakończona szykaną lewo-prawo, bardzo podobną do tej pierwszej. Wyjście z tej szykany to jest też koniec strefy 4.
Strefa 5

Fot. Toyota Gazoo Racing/YouTube
Piąta strefa zaczyna się tuż przed zakrętem o nazwie “Courbe des Hunaudieres”. Bardzo długa prosta kończy się najpierw lekkim zakrętem w prawo, gdzie kierowcy zaczynają hamowanie do 90-stopniowego zakrętu Mulsanne. Po tym lekkim zakręcie, ale przed zakrętem Mulsanne kończy się drugi sektor.
Kierowcy pokonują Mulsanne z ok. 100 km/h na liczniku. Tuż po wyjściu z tego zakrętu kończy się strefa nr. 5.
Strefa 6

Fot. Toyota Gazoo Racing/YouTube
Strefa 6 zaczyna się dosyć długą prostą z jednym, długim, prawym zakrętem o nazwie Golf. Później mamy drugi, prawy zakręt, w którym kierowcy zaczynają dohamowanie do 90-stopniowego, lekko nachylonego Indianapolis.
Po wyjściu z tego zakrętu mamy krótki kawałek prostej i kolejny 90-stopniowy zakręt nazywający się d’Arnage. Wyjście z tego zakrętu to też koniec strefy 6.
Strefa 7 i 8
Połączę te dwie strefy, gdyż jest to ważne dla zrozumienia toru. Strefa 7 to kolejna prosta, która zwieńcza się łagodnym zakrętem w lewo, który jest końcem tej strefy i przechodzi w szybkie S-ki.

Fot. Toyota Gazoo Racing/YouTube
Na początek S-ek i strefy ósmej mamy bardzo szybki i wymagający zakręt Porsche, który przechodzi w prawie ślepe du Pont. Po wyjściu z du Pont mamy kolejny, lewy zakręt, który przechodzi w prawy zakręt Karting. Po przejściu przez Karting wpadamy w ostatni z szybkich zakrętów o nazwie Corvette. Wyjście z tego zakrętu kończy strefę nr. 8.
Strefa 9

Fot. Toyota Gazoo Racing/YouTube
Jest to już ostatnia strefa na tym torze. Na początek przejeżdżamy przez szybki, lewy zakręt o nazwie Maison Blanche, by wyjść na krótką prostą prowadzącą do pierwszej z dwóch szykan następujących po sobie. Wejście w szykanę Forda jest też momentem, gdzie zlokalizowany jest zjazd do pit-lane.

Fot. Toyota Gazoo Racing/YouTube
Po pokonaniu szykany lewo-prawo, wpadamy w drugą taką szykanę o nazwie Raccordement. Wyjście z tej szykany prowadzi nas na prosty start/meta.
To jest właśnie charakterystyka toru w Le Mans.
Lista zgłoszeń
W tym roku na starcie stanie maksymalna liczba aut, czyli 62. 16 z nich to klasa Hypercar, co jest najlepszym wynikiem w topowej klasie 24 Hours of Le Mans od roku 2012, aż 24 auta to nadal mocna klasa LMP2, 21 aut w klasie GTE Am oraz jedno auto innowacyjne, którym jest auto nowej generacji NASCAR, ale to zgłoszenie dostanie więcej miejsca w osobnym artykule
Przechodząc do składów i polskich akcentów, to w #34 pojadą Fabio Scherer, Albert Costa Balboa i Kuba Śmiechowski, a w #32 Mark Kvamme, Anders Fjordbach i Jan Magnussen. Blisko połowa zgłoszeń to automatyczne zgłoszenia z WEC, więc ich omawianie sobie odpuszczę, ale na te najciekawsze lub najbardziej egzotyczne poświęcę osobny artykuł, tj. było to w zeszłym roku. Właśnie w tym artykule omówię wcześniej wspomniane zgłoszenie do Garage 56. Tymczasem zostawiam pełną listę zgłoszeń poniżej.
Pełna lista zgłoszeń
Klasyfikacje w WEC
Le Mans jest normalną i także najlepiej punktowaną rundą mistrzostw świata, dlatego warto przypomnieć klasyfikacje kierowców i konstruktorów w klasie Hypercar. Pozostałe klasyfikacje są dostępne tutaj.
Mistrzostwo świata Hypercar kierowców
Pozycja | Kierowcy/kierowca | Ilość punktów |
1. | Hirakawa/Buemi/Hartley | 71 (1 pole position) |
2. | Lopez/Kobayashi/Conway | 66 (1 pole position) |
3. | Molina/Fuoco/Nielsen | 42 (1 pole position) |
4. | Lynn/Bamber/Westbrook | 40 |
5. | Pier Guidi/Calado/Giovinazzi | 32 |
6. | Christensen/Makowiecki/Cameron | 28 |
7. | Lotterer/Estre/Vanthoor | 27 |
8. | Jensen/Vergne/di Resta | 13 |
9. | Müller/Menezes/Duval | 12 |
10. | Dumas/Pla | 10 |
11. | da Costa/Stevens/Ye | 8 |
12. | Mailleux | 6 |
13. | Guerreri/Dilmann/Villeneuve | 6 |
14. | Briscoe | 4 |
Mistrzostwo świata Hypercar konstruktorów
Pozycja | Konstruktor | Ilość punktów |
1. | Toyota | 90 (2 pole position) |
2. | Ferrari | 57 (1 pole position) |
3. | Porsche | 42 |
4. | Cadillac | 40 |
5. | Peugeot | 19 |
6. | Glickenhaus | 12 |
7. | Vanwall | 6 |
Harmonogram
Weekend z Le Mans trwa od 7 do 11 czerwca.
Sesja | Dzień odbywania | Godziny odbywania |
Trening 1 | Środa | 14:00-17:00 |
Kwalifikacje | Środa | 19:00-20:00 |
Trening 2 | Środa | 22:00-00:00 |
Trening 3 | Czwartek | 15:00-18:00 |
Hyperpole (6 najlepszych aut z kwalifikacji z każdej klasy walczy o PP) | Czwartek | 20:00-20:30 |
Trening 4 | Czwartek | 22:00-23:00 |
Warm-up | Sobota | 12:00-12:15 |
Wyścig | Sobota/Niedziela | 16:00-16:00 (D+1) |
Transmisja I live-timing
W Polsce wyścig jest transmitowany tylko przez Eurosport. W zeszłym roku wszystkie sesje były transmitowane na żywo na kanałach linearnych tej marki, więc w tym roku można się spodziewać tego samego. Jeżeli będziecie chcieli obejrzeć wyścig w Internecie, tj. robię to ja, to będziecie musieli wykupić pakiet Eurosport Extra w Playerze TVN lub abonament FIA WEC TV. Zostawiam też link do starej wersji live-timingu. Natomiast wszystkie dokumenty, w tym wyniki, są dostępne tutaj.
To jest wiedza, która jest wymagana do rozpoczęcia oglądania 24 Hours of Le Mans w tym roku, w pigułce. Z tego miejsca zapraszamy na kolejne artykuły dotyczące historii tego wspaniałego wyścigu, ale także tego, co zobaczymy w tym roku. Do zobaczenia w kolejnych dniach!