||

Zapowiedź 24 Hours of Le Mans 2024

Zaczęliśmy najdłuższy i najpiękniejszy weekend wyścigowy roku, czyli weekend z 24 Hours of Le Mans! Pora na kolejny artykuł z serii przygotowań do tego francuskiego klasyka. Zapraszamy na zapowiedź 24 Hours of Le Mans 2024!

Historia 24 Hours of Le Mans

Tegoroczny wyścig będzie 92. wyścigiem w jego 101-letniej historii. Po raz pierwszy w historii pojadą w nim auta GT3. Więcej o historii wyścigu pisaliśmy w zeszłorocznym wpisie, który nie stracił na aktualności i nadal jest wart zobaczenia.

Mapa i charakterystyka toru

Fot. FIA WEC

Circuit de la Sarthe, bo tak się nazywa tor, na którym odbywa się ten klasyk, jest torem bardzo szybkim, pełnym szybkich lub średnioszybkich zakrętów. Uświadczymy tu stosunkowo niewiele szykan lub wolnych zakrętów. Rekord należy do Kamui’a Kobayashiego. Pochodzi on z 2017 r. i czas wynosi 3:14,791.

Sam tor ma długość 13,629 km i opiszę go strefami tj. jest to na powyżej załączonej mapce.

Strefa 1

Zaczynamy na prostej start/meta i na pełnym gazie przejeżdżamy przez długi zakręt Dunlopa, żeby ostro dohamować do szykany o tej samej nazwie i na wyjściu przejechać pod słynnym mostem właśnie wspomnianego Dunlopa. Tuż po wyjściu z tego zakrętu kończy się strefa nr 1.

Strefa 2

Strefa ta zaczyna się od przejazdu przez szybki zakręt La Chapelle. Później mamy zakręt „S du Tetre Rouge”, do którego auta już muszą użyć hamulca, żeby się w nim wyrobić. Strefa nr. 2 kończy się przed zakrętem Tetre Rouge. Jest to także koniec pierwszego sektora, oznaczony na mapie „I1”.

Strefa 3

Tutaj zawodnicy najpierw się mierzą z piekielnie szybkim zakrętem Tetre Rouge, by wypaść na prostą Hunaudieres. Końcówka pierwszej części tej prostej jest najszybszym punktem na torze, gdzie zawodnicy osiągają prędkości do 330 km/h.

Z taką prędkością kierowcy dojeżdżają do pierwszej szykany na tej prostej. Nazywa się ona Daytona i jest typową szykaną prawo-lewo. Wyjazd z tej szykany jest końcem strefy trzeciej.

Strefa 4

Strefa 4 to głównie druga część prostej Hunaudieres zakończona szykaną lewo-prawo, bardzo podobną do tej pierwszej. Wyjście z tej szykany to jest też koniec strefy 4.

Strefa 5

Piąta strefa zaczyna się tuż przed zakrętem o nazwie „Courbe des Hunaudieres”. Bardzo długa prosta kończy się najpierw lekkim zakrętem w prawo, gdzie kierowcy zaczynają hamowanie do 90-stopniowego zakrętu Mulsanne. Po tym lekkim zakręcie, ale przed zakrętem Mulsanne kończy się drugi sektor.

Kierowcy pokonują Mulsanne z ok. 100 km/h na liczniku. Tuż po wyjściu z tego zakrętu kończy się strefa nr. 5.

Strefa 6

Strefa 6 zaczyna się dosyć długą prostą z jednym, długim, prawym zakrętem o nazwie Golf. Później mamy drugi, prawy zakręt, w którym kierowcy zaczynają dohamowanie do 90-stopniowego, lekko nachylonego Indianapolis.

Po wyjściu z tego zakrętu mamy krótki kawałek prostej i kolejny 90-stopniowy zakręt nazywający się d’Arnage. Wyjście z tego zakrętu to też koniec strefy 6.

Strefa 7 i 8

Połączę te dwie strefy, gdyż jest to ważne dla zrozumienia toru. Strefa 7 to kolejna prosta, która zwieńcza się łagodnym zakrętem w lewo, który jest końcem tej strefy i przechodzi w szybkie S-ki.

Na początek S-ek i strefy ósmej mamy bardzo szybki i wymagający zakręt Porsche, który przechodzi w prawie ślepe du Pont. Po wyjściu z du Pont mamy kolejny, lewy zakręt, który przechodzi w prawy zakręt Karting. Po przejściu przez Karting wpadamy w ostatni z szybkich zakrętów o nazwie Corvette. Wyjście z tego zakrętu kończy strefę nr. 8.

Strefa 9

Jest to już ostatnia strefa na tym torze. Na początek przejeżdżamy przez szybki, lewy zakręt o nazwie Maison Blanche, by wyjść na krótką prostą prowadzącą do pierwszej z dwóch szykan następujących po sobie. Wejście w szykanę Forda jest też momentem, gdzie zlokalizowany jest zjazd do pit-lane.

Po pokonaniu szykany lewo-prawo, wpadamy w drugą taką szykanę o nazwie Raccordement. Wyjście z tej szykany prowadzi nas na prosty start/meta.

Na koniec zostawiam okrążenie toru de la Sarthe w aucie Hypercar, którym jest Ferrari 499P prowadzone przez Antonio Fuoco.

Lista zgłoszeń i jej omówienie

Do weekendu wyścigowego i wyścigu przyjęto maksymalną, możliwą liczbę zgłoszeń, czyli 62 (23 w klasie Hypercar, 16 w klasie LMP2 i 23 w klasie LMGT3). Pełną listę zgłoszeń na tegoroczny 24 Hours of Le Mans znajdziecie TUTAJ.

Hypercar

Stawka złoży się z sześciu Porsche (3x fabryczne, 3x klienckie), trzech Ferrari i Cadillaków, dwóch Toyot, Lamborghini, Alpine, BMW, Peugeotów oraz jednej, samotnej Isotty Fraschini. O szansach poszczególnych załóg i Balance of Performance pisaliśmy w tym artykule, do którego zapraszamy!

LMP2

Klasa ta będzie podzielona na pół, czyli osiem zgłoszeń będzie z podklasy Pro, a pozostałe osiem zgłoszeń z podklasy Pro/Am. Inter Europol Competition #34 wystartuje w składzie Jakub Śmiechowski, Vladislav Lomko i Clement Novalak.

LMGT3

W tej klasie zobaczymy pięć Ferrari, trzy McLareny i Fordy oraz po dwa Porsche, Lamborghini, BMW, Corvette, Astony Martiny i Lexusy. O szansach w tej klasie i Balance of Performance także pisaliśmy w powyższym artykule.

Harmonogram

Weekend z Le Mans trwa od 12 do 16 czerwca.

SesjaDzień odbywaniaGodziny odbywania
KwalifikacjeŚroda19:00-20:00
Trening 2Środa22:00-00:00
Trening 3Czwartek15:00-18:00
Hyperpole (8 najlepszych aut
z kwalifikacji z każdej klasy
walczy o PP)
Czwartek20:00-20:30
Trening 4Czwartek22:00-23:00
Warm-upSobota12:00-12:15
WyścigSobota/Niedziela16:00-16:00 (D+1)

Klasyfikacje

Klasyfikacja o mistrzostwo świata Hypercar kierowców
Klasyfikacja o mistrzostwo świata Hypercar konstruktorów
Klasyfikacja o mistrzostwo klasy LMGT3 kierowców
Klasyfikacja o mistrzostwo klasy LMGT3 zespołów
Klasyfikacja o Puchar Świata Hypercar

Transmisja i live-timing

W Polsce wyścig jest transmitowany tylko przez Eurosport. W zeszłym roku wszystkie sesje były transmitowane na żywo na kanałach linearnych tej marki, więc w tym roku można się spodziewać tego samego. Jeżeli będziecie chcieli obejrzeć wyścig w Internecie, tj. robię to ja, to będziecie musieli wykupić pakiet podstawowy i Sport&TV w nowym streamingu o nazwie Max lub specjalny abonament FIA WEC TV, który w obliczu cen nowej usługi koncernu WBD wydaje się być lepszą opcją. Dla starych subskrybentów pozostaje opcja Eurosportu Extra w playerze TVN. Zostawiam też link do starej wersji live-timingu. Natomiast wszystkie dokumenty, w tym wyniki, są dostępne tutaj.

To jest już wszystko, co musicie koniecznie wiedzieć przed tegorocznym 24 Hours of Le Mans! Serdecznie zachęcamy do oglądania i kibicowania!

Fot. 24 Hours of Le Mans (@24hoursoflemans)/X

Podobne wpisy