AF Corse #83 (4 Hours of Aragon)
|

Nocne ściganie w Aragonii – zapowiedź 4 Hours of Aragon w ramach European Le Mans Series

Endurance nie śpi, endurance wraca do akcji po wakacjach! Po ostatniej rundzie European Le Mans Series na Paul Ricard wyścigi endurance przeszły w stan hibernacji, lecz ten stan zakończy się w ten weekend trzecią rundą sezonu ELMS na hiszpańskim Motorland Aragon. Jest to weekend wyjątkowy z wielu powodów, lecz o tym więcej w zapowiedzi.

Historia

Motorland Aragon i 4 Hours of Aragon debiutują w European Le Mans Series, jednak jest to tor, który związki z endurance ma spore, co pozwoliłem sobie opisać przy ogłoszeniu kalendarza ELMS na ten sezon.

Mapa i charakterystyka toru

Fot. By Willtron, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=8376654

Konfiguracja toru wykorzystywana przez European Le Mans Series ma 18 zakrętów oraz 5,344 km długości. Jest to tor szybki i płynny, co także można zauważyć na onboardach z toru.

Charakterystykę toru zaczynamy na prostej startowej i dojeżdżamy do zakrętu nr 1, gdzie kierowcy mocno dohamowują i w niego wchodzą. 

Sekcje techniczne

Zakręty 2-4 są zakrętami przejeżdżanymi z otwartą przepustnicą, w których bardzo ważny będzie docisk auta i jego przyczepność. Zakręt nr. 2 jest długim zakrętem i po chwili przechodzi w 130-stopniową trójkę, która jest szybkim łukiem. Po króciutkiej prostej mamy bardzo podobną “czwórkę”, tylko że ona jest zakrętem w lewo, a nie w prawo. 

Po wyjściu z zakrętu nr 4, trzeba natychmiastowo dohamować do zakrętu 5. Potem mamy długą “szóstkę” która przechodzi w wolny zakręt nr 7, gdzie kierowcy muszą użyć hamulca.

Po średniej długości prostej mamy zakręty 8-9, które są tymi najwolniejszymi na tym torze. “Ósemkę” pokonuje się na dwójcę i prowadzi ona w dół do “dziewiątki”, która jest pokonywana na pierwszym biegu i jest jednym z najwolniejszym zakrętem na torze, gdzie będzie liczyła się zwrotność auta. Dalej mamy lekki zjazd w dół i przejazd przez zakręt nr 10. 

Długa prosta i szykana

Podjeżdżamy pod górę i jedziemy długą, łagodną jedenastką i w środku łuku mamy mocne dohamowanie do zakrętu nr. 12, który rozpoczyna szykanę. Do “trzynastki” trzeba lekko odpuścić gaz. Potem mamy bardzo krótki kawałek prostej. Dwa następne zakręty to są typowe szykanowne, 90-stopniowe zakręty, do których trzeba lekko dohamować. 

Potem jest najdłuższa prosta na tym torze i na jej końcu na kierowców czeka bardzo mocne dohamowanie do ciasnego nawrotu numer 16, który jest najwolniejszym zakrętem na tym torze. Potem kierowcy jadą przez dwa ostatnie zakręty na pełnym gazie, aby znaleźć się na prostej start/meta.

Na koniec zostawiam onboard z Oreki 07 zespołu Panis Racing

Lista zgłoszeń

Na liście zgłoszeń widoczna jest maksymalna liczba aut, czyli 42 pojazdy. 8 z nich jest w klasie LMP2, 10 w klasie LMP2 Pro/Am, 12 w klasie LMP3 i 12 w klasie GTE.

Zmiana w liczebności aut klasy LMP2 i LMP2 Pro/Am jest spowodowana przesunięciem załogi United Autosports #23 ze względu na zastąpienie Jima McGuire’a przez Garneta Pattersona.

Są także inne zmiany personalne w załogach w klasie LMP2 i LMP2 Pro/Am. Nelsona Piquet Juniora w załodze Uniteda #23 zastąpi mistrz serii z sezonu 2020 – Filipe Albuquerque. W Algarve Pro Racing #20 Jacka Hawkswortha zastąpi Bent Viscaal. Drugiego z kierowców Lexusa w klasie GTD Pro, Bena Barnicoata, w AF Corse #83 zastąpi Alessio Rovera.

W Ferrari #50 zespołu Formula Racing nadal jeździć będzie Nicklas Nielsen.

Polskie akcenty się rozrosły z ilości trzech do czterech. W klasie LMP2 zobaczymy Inter Europol #43 w składzie Rui Andrade, Jonathan Aberdein i Olli Caldwell. W klasie LMP3 będzie Inter Europol #13 w składzie Miguel Cristovao, Kai Askey i Wyatt Brichacek. Natomiast Mateusz Kaprzyk pojedzie w RLR Msport #15 z Horstem Felbmayerem i Gaelem Julienem. Nowością jest natomiast Jacek Zielonka w załodze Eurointernational #10. Wcześniej Polak jeździł w ESET Cup Radicalami.

Pełna lista zgłoszeń

Klasyfikacje

LMP2
PozycjaZałogaIlość punktów
1.Duqueine Team #3043
2.Algarve Pro Racing #2535
3.Panis Racing #6526
4.COOL Racing #4726 (2 pole position)
5.IDEC Sport #2825
6.Inter Europol Competition #4315
7.United Autosports #2214
LMP2 Pro/Am
PozycjaZałogaIlość punktów
1.Racing Team Turkey #3452 (2 pole position)
2.AF Corse #8333
3.COOL Racing #3733
4.Nielsen Racing #2424
5.Proton Competition #9916
6.DKR Engineering #312
7.Dragonspeed USA #8112
8.United Autosports #2111
9.Algarve Pro Racing #208
10.Team Virage #192
11.United Autosports #231
LMP3
PozycjaZałogaIlość punktów
1.COOL Racing #1741 (1 pole position)
2.Racing Spirit of Leman #3140
3.Inter Europol Competition #1326
4.WTM by Rinaldi Racing #1219 (1 pole position)
5.Eurointernational #1118
6.RLR M Sport #1514
7.DKR Engineering #411
8.Nielsen Racing #710
9.RLR M Sport #510
10.Team Virage #88
11.Ultimate #356
12.Eurointernational #101
GTE
PozycjaZałogaIlość punktów
1.Iron Lynx #6030
2.Proton Competition #1627
3.Proton Competition #7726 (1 pole position)
4.JMW Motorsport #6624 (1 pole position)
5.Formula Racing #5022
6.Spirit of Race #5520
7.Kessel Racing #5718
8.TF Sport #9517
9.AF Corse #518
10.TF Sport #726
11.Proton Competition #935
12.GMB Motorsport #440

Harmonogram

SesjaDzień odbywaniaGodziny odbywania
Trening 1Czwartek15:45-17:15
Trening 2Piątek20:30-22:00
Kwalifikacje – GTESobota10:15-10:30
Kwalifikacje – LMP3Sobota10:45-11:00
Kwalifikacje – LMP2 Pro/AmSobota11:15-11:30
Kwalifikacje – LMP2Sobota11:45-12:00
WyścigSobota18:00-22:00

Transmisja i live-timing

Kwalifikacje i wyścig będzie można obejrzeć za darmo na YouTube. Sam wyścig też będzie można obejrzeć w Sportklubie. Live-timing jest dostępny TUTAJ. Wszystkie wyniki i dokumenty są dostępne TUTAJ.

Nocne ściganie, piękny tor Aragon i piekielnie mocna stawka – czy jest coś czym jeszcze muszę Was zachęcać do obejrzenia trzeciej rundy tegorocznego sezonu ELMS? Jeśli tak, to mogę Was jeszcze zachęcić dużymi szansami polskiego zespołu i kierowcy na podium w wyścigu.

Start wyścigu w sobotę o 18:00!

Podobne wpisy