Zapowiedź 4 Hours of Barcelona w ramach ELMS
Kierowcy wracają do akcji po półtora miesiąca przerwy. Jako pierwsi pojadą uczestnicy serii ELMS w ramach 4 Hours of Barcelona.
Zawitają oni w gorącej i słonecznej Katalonii na torze Barcelona-Catalunya w Montmelo pod Barceloną. Weekend ten odbędzie się w dniach 26-28 sierpnia. Ten artykuł to idealna pigułka wiedzy o tym wyścigu i weekendzie!
Historia
Hiszpańska runda europejskiej serii Le Mans w obecnym kształcie jest stosunkowo nową rundą w kalendarzu, gdyż zadebiutowała ona dopiero w sezonie 2019.
Trzeba wspomnieć, że Barcelona była częścią kalendarza Le Mans Series, którego spadkobiercą jest ELMS, lecz w LMS widziałbym bardziej protoplastę WEC, aniżeli ELMS, patrząc na dzisiejszy wygląd tych serii. W tym roku dopiero zobaczymy trzeci wyścig ELMS na tym torze, gdyż w sezonie 2020 plany ścigania się w Barcelonie pokrzyżowała pandemia COVID-19.
Zeszłoroczny wyścig
Teraz pora na przypomnienie zeszłorocznego wyścigu na pod-barcelońskim torze.
W klasie LMP2 zwyciężył Team WRT #41 z Louis’em Deletraz’em, Yifei’em Ye i Robertem Kubicą na pokładzie. W podklasie Pro/Am, dla której to był debiut w ELMS, wygrało Ultimate #29

Source: European Le Mans Series
Następnie w klasie LMP3 mogliśmy obserwować triumf Cool Racing #19. Na najniższym stopniu podium stanęła załoga Inter Europol Competition #13

Source: European Le Mans Series
Klasa GTE to było zwycięstwo załogi Iron Lynx #80.
Mapa i charakterystyka toru
Source: GabrielStella - Praca własna, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=104096308
Circuit de Barcelona-Catalunya jest torem średnio-prędkościowym o długości 4,655 km w obecnie używanej konfiguracji. Średnia prędkość przejazdu kwalifikacyjnego w prototypie klasy LMP2 wynosi ok. 185 km/h.
Opis toru trzeba zacząć od długiej prostego startu/meta. Do zakrętu numer 1 kierowcy dojeżdżają z bardzo dużą prędkością na biegu szóstym i redukują do dwójki. Drugi zakręt pokonują na trzecim biegu z odpuszczonym gazem i płynnie przechodzą w trzeci zakręt z pełnym gazem.
Po krótkiej prostej mamy wolniejszy zakręt nr. 4, z którego kierowcy wychodzą i po chwili wchodzą w zakręt 5 o podobnej prędkości. Potem kierowcy przejeżdżają przez łagodny zakręt nr. 6, którego wyjście przekształca się w prawie 90-stopniowy, siódmy zakręt, gdzie kierowcy zrzucają do drugiego biegu. Po wyjściu z “siódemki” kierowcy jadą przez łagodną “ósemkę” do zakrętu nr 9. Zakręt nr. 9 to długi i kolejny blisko 90-stopniowy zakręt na tym torze. Kierowcy przejeżdżają ten skręt z lekko odpuszczonym gazem i wychodzą na drugą, dłuższą prostą na tym torze.
Kierowcy po prostej przejeżdżają przez zmodernizowany w zeszłym sezonie zakręt nr 10. Jest to długi, wolny i łagodny zakręt. Po nim jest praktycznie niewidoczna “jedenastka”, z której kierowcy przejeżdżają w zakręt nr. 12, który jest nawrotem. Potem jest krótki kawałek prostej i mamy zakręt nr. 13, który jest początkiem słynnej szykany na torze w Barcelonie. Kierowcy przejeżdżają przez niego wolno, ale dosyć płynnie, żeby dojechać do właściwej szykany. Zakręty 14-15 to typowa szykana – 90-stopniowe zakręty, które są najwolniejszym miejscem na torze. Kierowcy przejeżdżają ją na pierwszym biegu jako jedyną sekcję na torze. Po wyjściu z tej szykany załogi wjeżdżają w ostatni, długi zakręt na pełnym gazie.
To jest tor Barcelona-Catalunya w pełnej charakterystyce. Na koniec zostawiam onboard z LMP2 United’a #32 z zeszłorocznego weekendu.
Lista zgłoszeń
W tym wyścigu zobaczymy 41 aut zgłoszone do sezonu ELMS zamiast pierwotnych 42 (16 w klasie LMP2, 13 w klasie LMP3 i 12 w klasie GTE). Jest to spowodowane wycofaniem się z tego wyścigu ekipy Graff Racing #40 wystawiającej Orekę 07 w klasie LMP2.
Przechodząc do polskich akcentów, jak zwykle już w tym sezonie będziemy mieć trzy auta Inter Europol Competition, 1 w klasie LMP2 i 2 w klasie LMP3. Oreca 07 #43 pojedzie w składzie Scherer, Fittipaldi, Heinemeier-Hansson. Natomiast Ligier #13 pojedzie w składzie Pino, Crews, Oliveira, a Ligier #14 w składzie Dayson, Kaprzyk, Abramczyk. W Premie #9 Juana Manuela Correę po raz kolejny zastąpi Lorenzo Colombo.
Klasyfikacje
LMP2
Pozycja | Numer auta | Zespół | Ilość punktów |
1. | 9 | Prema | 60 |
2. | 65 | Panis Racing | 47 |
3. | 28 | IDEC Sport | 45 |
4. | 22 | United Autosports | 36 |
5. | 37 | Cool Racing | 29 |
6. | 19 | Algarve Pro Racing | 23 |
7. | 34 | Racing Team Turkey | 20 |
8. | 21 | Mühlner Motorsport | 17 |
9. | 30 | Duqueine Team | 8 |
10. | 24 | Nielsen Racing | 8 |
11. | 88 | AF Corse | 5 (1 pole position) |
12. | 31 | TDS Racing x Vaillante | 4 (2 pole position) |
13. | 43 | Inter Europol Competition | 2 |
14. | 47 | Algarve Pro Racing | 2 |
15. | 35 | BHK Motorsport | 0 |
15. | 40 | Graff Racing (nie biorą udziału w tym weekendzie) | 0 |
16. | 51 | Team Virage | 0 |
LMP2 Pro/Am
Pozycja | Numer auta | Zespół | Ilość punktów |
1. | 34 | Racing Team Turkey | 68 |
2. | 24 | Nielsen Racing | 52 |
3. | 31 | TDS Racing x Vaillante | 44 |
4. | 88 | AF Corse | 40 |
5. | 47 | Algarve Pro Racing | 29 |
6. | 40 | Graff Racing | 26 |
7. | 51 | Team Virage | 18 |
LMP3
Pozycja | Numer auta | Zespół | Ilość punktów |
1. | 17 | Cool Racing | 43 (3 pole position) |
2. | 5 | RLR Msport | 39 |
3. | 3 | United Autosports | 31 |
4. | 13 | Inter Europol Competition | 29 |
5. | 2 | United Autosports | 28 |
6. | 6 | 360 Racing | 28 |
7. | 27 | Cool Racing | 26 |
8. | 11 | Eurointernational | 21 |
9. | 4 | DKR Engineering | 16 |
10. | 7 | Nielsen Racing | 14 |
11. | 10 | Eurointernational | 12 |
12. | 15 | RLR Msport | 8 |
13. | 14 | Inter Europol Competition | 4 |
GTE
Pozycja | Numer auta | Zespół | Ilość punktów |
1. | 77 | Proton Competition | 44 (1 pole position) |
2. | 32 | Rinaldi Racing | 36 (1 pole position) |
3. | 69 | Oman Racing with TF Sport | 28 (1 pole position) |
4. | 57 | Kessel Racing | 28 |
5. | 83 | Iron Lynx | 28 |
6. | 95 | Oman Racing with TF Sport | 27 |
7. | 55 | Spirit of Race | 23 |
8. | 93 | Proton Competition | 21 |
9. | 66 | JMW Motorsport | 21 |
10. | 18 | Absolute Racing | 19 |
11. | 60 | Iron Lynx | 16 |
12. | 33 | Rinaldi Racing | 12 |
Harmonogram
Sesja | Dzień odbywania | Godziny odbywania |
Trening 1 | Piątek | 11:00-12:30 |
Test dla “brązowych” kierowów | Piątek | 15:30-16:00 |
Trening 2 | Sobota | 11:10-12:40 |
Kwalifikacje – GTE | Sobota | 15:40-15:55 |
Kwalifikacje – LMP3 | Sobota | 16:05-16:15 |
Kwalifikacje – LMP2 | Sobota | 16:25-16:35 |
Wyścig | Niedziela | 11:45-16:45 |
Transmisja i live-timing
Kwalifikacje i wyścig będzie można obejrzeć za darmo na YouTube. Sam wyścig też będzie można obejrzeć w SportKlubie. Live-timing jest dostępny TUTAJ. Wszystkie wyniki i dokumenty są dostępne TUTAJ.
To jest cała wymagana wiedza przed 4 Hours of Barcelona. Będzie to bardzo dobre przetarcie przed końcówką sezonu czy to ELMS, czy ogólnie wyścigów endurance. My liczymy na dobre występy załóg Inter Europol Competition, a w przypadku załogi #13 liczymy na drugie zwycięstwo w tym sezonie. Start wyścigu w niedzielę, 28 sierpnia o 11:45!
Source: European Le Mans Series