Zapowiedź 4 Hours of Barcelona w ramach ELMS

Kierowcy wracają do akcji po półtora miesiąca przerwy. Jako pierwsi pojadą uczestnicy serii ELMS w ramach 4 Hours of Barcelona.

Zawitają oni w gorącej i słonecznej Katalonii na torze Barcelona-Catalunya w Montmelo pod Barceloną. Weekend ten odbędzie się w dniach 26-28 sierpnia. Ten artykuł to idealna pigułka wiedzy o tym wyścigu i weekendzie!

Historia

Hiszpańska runda europejskiej serii Le Mans w obecnym kształcie jest stosunkowo nową rundą w kalendarzu, gdyż zadebiutowała ona dopiero w sezonie 2019.

Trzeba wspomnieć, że Barcelona była częścią kalendarza Le Mans Series, którego spadkobiercą jest ELMS, lecz w LMS widziałbym bardziej protoplastę WEC, aniżeli ELMS, patrząc na dzisiejszy wygląd tych serii. W tym roku dopiero zobaczymy trzeci wyścig ELMS na tym torze, gdyż w sezonie 2020 plany ścigania się w Barcelonie pokrzyżowała pandemia COVID-19.

Zeszłoroczny wyścig

Teraz pora na przypomnienie zeszłorocznego wyścigu na pod-barcelońskim torze.

W klasie LMP2 zwyciężył Team WRT #41 z Louis’em Deletraz’em, Yifei’em Ye i Robertem Kubicą na pokładzie. W podklasie Pro/Am, dla której to był debiut w ELMS, wygrało Ultimate #29

Source: European Le Mans Series

Następnie w klasie LMP3 mogliśmy obserwować triumf Cool Racing #19. Na najniższym stopniu podium stanęła załoga Inter Europol Competition #13

Source: European Le Mans Series

Klasa GTE to było zwycięstwo załogi Iron Lynx #80.

Mapa i charakterystyka toru

Source: GabrielStella - Praca własna, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=104096308

Circuit de Barcelona-Catalunya jest torem średnio-prędkościowym o długości 4,655 km w obecnie używanej konfiguracji. Średnia prędkość przejazdu kwalifikacyjnego w prototypie klasy LMP2 wynosi ok. 185 km/h.

Opis toru trzeba zacząć od długiej prostego startu/meta. Do zakrętu numer 1 kierowcy dojeżdżają z bardzo dużą prędkością na biegu szóstym i redukują do dwójki. Drugi zakręt pokonują na trzecim biegu z odpuszczonym gazem i płynnie przechodzą w trzeci zakręt z pełnym gazem.

Po krótkiej prostej mamy wolniejszy zakręt nr. 4, z którego kierowcy wychodzą i po chwili wchodzą w zakręt 5 o podobnej prędkości. Potem kierowcy przejeżdżają przez łagodny zakręt nr. 6, którego wyjście przekształca się w prawie 90-stopniowy, siódmy zakręt, gdzie kierowcy zrzucają do drugiego biegu. Po wyjściu z “siódemki” kierowcy jadą przez łagodną “ósemkę” do zakrętu nr 9. Zakręt nr. 9 to długi i kolejny blisko 90-stopniowy zakręt na tym torze. Kierowcy przejeżdżają ten skręt z lekko odpuszczonym gazem i wychodzą na drugą, dłuższą prostą na tym torze.

Kierowcy po prostej przejeżdżają przez zmodernizowany w zeszłym sezonie zakręt nr 10. Jest to długi, wolny i łagodny zakręt. Po nim jest praktycznie niewidoczna “jedenastka”, z której kierowcy przejeżdżają w zakręt nr. 12, który jest nawrotem. Potem jest krótki kawałek prostej i mamy zakręt nr. 13, który jest początkiem słynnej szykany na torze w Barcelonie. Kierowcy przejeżdżają przez niego wolno, ale dosyć płynnie, żeby dojechać do właściwej szykany. Zakręty 14-15 to typowa szykana – 90-stopniowe zakręty, które są najwolniejszym miejscem na torze. Kierowcy przejeżdżają ją na pierwszym biegu jako jedyną sekcję na torze. Po wyjściu z tej szykany załogi wjeżdżają w ostatni, długi zakręt na pełnym gazie.

To jest tor Barcelona-Catalunya w pełnej charakterystyce. Na koniec zostawiam onboard z LMP2 United’a #32 z zeszłorocznego weekendu.

Lista zgłoszeń

W tym wyścigu zobaczymy 41 aut zgłoszone do sezonu ELMS zamiast pierwotnych 42 (16 w klasie LMP2, 13 w klasie LMP3 i 12 w klasie GTE). Jest to spowodowane wycofaniem się z tego wyścigu ekipy Graff Racing #40 wystawiającej Orekę 07 w klasie LMP2.

Przechodząc do polskich akcentów, jak zwykle już w tym sezonie będziemy mieć trzy auta Inter Europol Competition, 1 w klasie LMP2 i 2 w klasie LMP3. Oreca 07 #43 pojedzie w składzie Scherer, Fittipaldi, Heinemeier-Hansson. Natomiast Ligier #13 pojedzie w składzie Pino, Crews, Oliveira, a Ligier #14 w składzie Dayson, Kaprzyk, Abramczyk. W Premie #9 Juana Manuela Correę po raz kolejny zastąpi Lorenzo Colombo.

Klasyfikacje

LMP2
PozycjaNumer autaZespółIlość punktów
1.9Prema60
2.65Panis Racing47
3.28IDEC Sport45
4.22United Autosports36
5.37Cool Racing29
6.19Algarve Pro Racing23
7.34Racing Team Turkey20
8.21Mühlner Motorsport17
9.30Duqueine Team8
10.24Nielsen Racing8
11.88AF Corse5 (1 pole position)
12.31TDS Racing x Vaillante4 (2 pole position)
13.43Inter Europol Competition2
14.47Algarve Pro Racing2
15.35BHK Motorsport0
15.40Graff Racing (nie biorą udziału w tym weekendzie)0
16.51Team Virage0

LMP2 Pro/Am
PozycjaNumer autaZespółIlość punktów
1.34Racing Team Turkey68
2.24Nielsen Racing52
3.31TDS Racing x Vaillante44
4.88AF Corse40
5.47Algarve Pro Racing29
6.40Graff Racing26
7.51Team Virage18

LMP3
PozycjaNumer autaZespółIlość punktów
1.17Cool Racing43 (3 pole position)
2.5RLR Msport39
3.3United Autosports31
4.13Inter Europol Competition29
5.2United Autosports28
6.6360 Racing28
7.27Cool Racing26
8.11Eurointernational21
9.4DKR Engineering16
10.7Nielsen Racing14
11.10Eurointernational12
12.15RLR Msport8
13.14Inter Europol Competition4

GTE
PozycjaNumer autaZespółIlość punktów
1.77Proton Competition44 (1 pole position)
2.32Rinaldi Racing36 (1 pole position)
3.69Oman Racing with TF Sport28 (1 pole position)
4.57Kessel Racing28
5.83Iron Lynx28
6.95Oman Racing with TF Sport27
7.55Spirit of Race23
8.93Proton Competition21
9.66JMW Motorsport21
10.18Absolute Racing19
11.60Iron Lynx16
12.33Rinaldi Racing12

Harmonogram

SesjaDzień odbywaniaGodziny odbywania
Trening 1Piątek11:00-12:30
Test dla “brązowych” kierowówPiątek15:30-16:00
Trening 2Sobota11:10-12:40
Kwalifikacje – GTESobota15:40-15:55
Kwalifikacje – LMP3Sobota16:05-16:15
Kwalifikacje – LMP2Sobota16:25-16:35
WyścigNiedziela11:45-16:45

Transmisja i live-timing

Kwalifikacje i wyścig będzie można obejrzeć za darmo na YouTube. Sam wyścig też będzie można obejrzeć w SportKlubie. Live-timing jest dostępny TUTAJ. Wszystkie wyniki i dokumenty są dostępne TUTAJ.

To jest cała wymagana wiedza przed 4 Hours of Barcelona. Będzie to bardzo dobre przetarcie przed końcówką sezonu czy to ELMS, czy ogólnie wyścigów endurance. My liczymy na dobre występy załóg Inter Europol Competition, a w przypadku załogi #13 liczymy na drugie zwycięstwo w tym sezonie. Start wyścigu w niedzielę, 28 sierpnia o 11:45!

Source: European Le Mans Series

Podobne wpisy