Zapowiedź 4 Hours of Le Castellet 2023 w ramach European Le Mans Series
European Le Mans Series wraca do akcji po trzymiesięcznej przerwie spowodowanej odwołaniem rundy na torze Imola! Drugą rundą w kalendarzu jest 4 Hours of Le Castellet 2023 na znanym torze Paul Ricard.
Jest to także ostatni wyścig endurance przed blisko półtoramiesięczną przerwą wakacyjną, jaka czeka kierowców. Tor dobrze znany kierowcom i fanom, lecz niełatwy i ekscytujący, 42 auta w czterech klasach żądne ostrej walki i szybkiej jazdy – tak mogę opisać ten weekend. Zaciekawieni? Zapraszam do naszej zapowiedzi!
Co w zapowiedzi?
Historia
4 Hours of Le Castellet jest jedyną rundą w tegorocznym kalendarzu European Le Mans Series, która znajdowała się w kalendarzu w każdym sezonie ELMS. Był to także pierwszy wyścig European Le Mans Series i odbył się on 1 kwietnia 2012 roku. W pandemicznym sezonie 2020 na Le Castellet odbyły się nawet dwa wyścigi, w tym jeden nocny, co opisywałem w tym artykule.
Zeszłoroczny wyścig
W klasie LMP2 wygrała Prema #9 w składzie Deletraz-Colombo-Habsburg przed Algarve Pro Racing #19 i Panis Racing #65.
W klasie LMP2 Pro/Am najlepsze okazało się Racing Team Turkey #34 w składzie Yoluc-Eastwood-Aitken przed AF Corse #88 i TDS Racing #31.
W klasie LMP3 wygrało COOL Racing #17 przed United Autosports #2 i RLR Msport #5.
W klasie GTE wygrało Rinaldi Racing #32 z m. in. Nico Varrone przed dwoma Protonami: #77 i #93.
Mapa i charakterystyka toru

Fot. By HumanBodyPiloter5 - Own work, CC0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=107307811
Circuit Paul Ricard w endurance jest używany w konfiguracji 1A-V2, która ma długość 5771 metrów i 13 zakrętów. Średnia prędkość przejazdu w obecnie sankcjonowanym prototypie klasy LMP2 wynosi ok. 200 km/h. Jest to tor płynny bez bardzo wolnych zakrętów. Tor ma dwie krótsze i jedną bardzo długą prostą, gdzie auta LMP2 mogą się rozpędzić do prędkości w okolicach 300 km/h. Są szybkie zakręty takie jak zakręty nr 7-8 czy zakręt nr 11. Jest też sekcja płynnych zakrętów nr 9-10. Wolne zakręty na tym torze to zakręty nr 5 i 13. Na koniec zostawiam onboard z toru z perspektywy Louisa Deletraza.
Lista zgłoszeń
Na liście zgłoszeń widoczna jest maksymalna liczba aut, czyli 42 pojazdy. 7 z nich jest w klasie LMP2, 11 w klasie LMP2 Pro/Am, 12 w klasie LMP3 i 12 w klasie GTE.
W klasie GTE w Formula Racing #50 wystąpi Nicklas Nielsen, czyli kierowca Hypercara Ferrari.
Polskie akcenty pozostają niezmiennie. W klasie LMP2 zobaczymy Inter Europol #43 w składzie Rui Andrade, Jonathan Aberdein i Olli Caldwell. W klasie LMP3 będzie Inter Europol #13 w składzie Miguel Cristovao, Kai Askey i Wyatt Brichacek. Natomiast Mateusz Kaprzyk pojedzie w RLR Msport #15 z Horstem Felbmayerem i Gaelem Julienem.
Pełna lista zgłoszeń
Klasyfikacje
LMP2
Pozycja | Załoga | Ilość punktów |
1. | Duqueine Team #30 | 25 |
2. | Panis Racing #65 | 18 |
3. | IDEC Sport #28 | 15 |
4. | COOL Racing #47 | 13 (1 pole position) |
5. | Algarve Pro Racing #25 | 10 |
6. | United Autosports #22 | 8 |
7. | Inter Europol Competition #43 | 0 |
LMP2 Pro/Am
Pozycja | Załoga | Ilość punktów |
1. | Racing Team Turkey #34 | 26 (1 pole position) |
2. | AF Corse #88 | 18 |
3. | COOL Racing #37 | 15 |
4. | Nielsen Racing #24 | 12 |
5. | DKR Engineering #3 | 10 |
6. | Proton Competition #99 | 8 |
7. | Dragonspeed USA #81 | 6 |
8. | Algarve Pro Racing #20 | 4 |
9. | Team Virage #19 | 2 |
10. | United Autosports #21 | 1 |
11. | United Autosports #23 | 0 |
LMP3
Pozycja | Załoga | Ilość punktów |
1. | COOL Racing #17 | 26 (1 pole position) |
2. | Inter Europol Competition #13 | 18 |
3. | Racing Spirit of Leman #31 | 15 |
4. | Eurointernational #11 | 12 |
5. | Nielsen Racing #7 | 10 |
6. | RLR Sport #5 | 8 |
7. | Ultimate #35 | 6 |
8. | Team Virage #8 | 4 |
9. | RLR Sport #15 | 2 |
10. | DKR Engineering #4 | 1 |
11. | Eurointernational #10 | 0 |
11. | WTM by Rinaldi Racing #12 | 0 |
GTE
Pozycja | Załoga | Ilość punktów |
1. | Proton Competition #16 | 25 |
2. | Formula Racing #50 | 18 |
3. | JMW Motorsport #66 | 16 (1 pole position) |
4. | Iron Lynx #60 | 12 |
5. | Spirit of Race #55 | 10 |
6. | AF Corse #51 | 8 |
7. | Kessel Racing #57 | 6 |
8. | Proton Competition #93 | 4 |
9. | TF Sport #95 | 2 |
10. | GMB Motorsport #44 | 0 |
10. | TF Sport #72 | 0 |
10. | Proton Competition #77 | 0 |
Harmonogram
Sesja | Dzień odbywania | Godziny odbywania |
Trening 1 | Piątek | 11:40-13:10 |
Trening 2 | Sobota | 10:10-11:40 |
Kwalifikacje – GTE | Sobota | 14:30-14:45 |
Kwalifikacje – LMP3 | Sobota | 14:55-15:10 |
Kwalifikacje – LMP2 Pro/Am | Sobota | 15:20-15:35 |
Kwalifikacje – LMP2 | Sobota | 15:45-16:00 |
Wyścig | Niedziela | 11:30-15:30 |
Transmisja i live-timing
Kwalifikacje i wyścig będzie można obejrzeć za darmo na YouTube. Sam wyścig też będzie można obejrzeć w Sportklubie. Live-timing jest dostępny TUTAJ. Wszystkie wyniki i dokumenty są dostępne TUTAJ.
To jest już wszystko, co musicie wiedzieć przed weekendem z European Le Mans Series na torze Paul Ricard! Mamy nadzieję, iż TurboPiekarze i Mateusz Kaprzyk znowu pokażą się z dobrej strony i osiągną dobre wyniki.
Start wyścigu w niedzielę o godzinie 11:30!
Fot. Focus Pack Media