Zapowiedź 4 Hours of Spa w ramach ELMS
Tegoroczna karuzela ELMS wkracza w decydującą fazę! Pozostały już tylko dwa weekendy do końca tego sezonu, a 4 Hours of Spa może już rozstrzygnąć losy tytułów w dwóch klasach.
Uczestnicy zawalczą o glorię i chwałę w bardzo kapryśnych, belgijskich Ardenach w okolicach miejscowości Malmedy na słynnym torze Spa-Francorchamps. Weekend wyścigowy odbędzie się w dniach 23-25 września.
Historia
Wyścig zadebiutował w kalendarzu ELMS w 2016 roku i jest w nim nieprzerwanie do tego sezonu. Wcześniej Spa pojawiało się w kalendarzu Le Mans Series, lecz te zawiłości wyjaśniałem w zapowiedzi przed 4 Hours of Barcelona. Zainteresowanych tematem odsyłam tam. Nawiązując do wyścigu z 2016 roku, to tam po raz pierwszy w prototypach pojechał Team WRT. Załoga #47 w składzie Dries Vanthoor, Laurens Vanthoor i Will Stevens zajęła drugie miejsce w wyścigu. Potem nastąpił rozbrat WRT z prototypami aż do pamiętnego sezonu 2021.

Source: dailysportscar.com
Ostatni wyścig
W klasie LMP2 wygrało Team WRT #41 w składzie Robert Kubica, Louis Deletraz i Yifei YE.

Source: European Le Mans Series
Drugie miejsce zajął Duqueine Team #30, a trzecie miejsce przypadło Panis Racing #65.
W podklasie Pro/Am tylko dwa auta ukończyły wyścig: COOL Racing #37 i G-Drive #25. Lepszy okazał się COOL #37.
Klasa LMP3 to zwycięstwo DKR Engineering #4 przed COOL Racing #19 i United Autosports #2.
Pod znakiem dominacji Ferrari przebiegł ten wyścig w klasie GTE. Wygrało AF Corse #88 przed Iron Lynx’em #80 i #83.
Mapa i charakterystyka toru

Source: racingcircuits
Spa to najdłuższy tor w obecnym kalendarzu European Le Mans Series. Ma on 7,004 km długości i 20 zakrętów. Spa jest torem szybkim. Pierwszy i trzeci sektor są sektorami, gdzie liczy się prędkość. Drugi sektor jest bardziej techniczny i tam są ważniejsze docisk i przyczepność. Średnia prędkość przejazdu w obecnym prototypie LMP2 wynosi ok. 200-205 km/h.
Pierwszy sektor
Okrążenie zaczyna się na stosunkowo krótkiej prostej startowej. Kierowcy dojeżdżają do pierwszego zakrętu (prawie nawrotu) z prędkością 230 km/h i dohamowują do 70 km/h, żeby pokonać słynne La Source. Potem jadą przez średniej długości prostą z łagodnym zakrętem nr. 2 do jednego z najsłynniejszych zakrętów na świecie, czyli Eau Rouge. Kierowcy jadą tam z prędkością 270 km/h. Płynnie przechodząc przez Raidillon, które jest po Eau Rouge kierowcy lekko odpuszczają gaz i na górze meldują się z podobną prędkością, jaką mieli na dole. Później przez długi zakręt nr. 6 kierowcy wypadają na słynną prostą “Kemmel”, na której końcu prędkość auta dochodzi do magicznych 300 km/h.
Drugi sektor
Do zakrętu nr 7 kierowcy dohamowywują do prędkości 120 km/h. Zakręt nr. 8 jest praktycznie identyczny jak “Les Combes”, lecz jest to lewy zakręt. Pokonywany jest z prędkością o 10-15 km/h większą. Zakręt nr. 9 jest pokonywany z prędkością 150 km/h i potem mamy zakręt “Bruxelles”, który jest nawrotem. Jest to wolny nawrót, gdyż prędkość pokonywania to 100 km/h. Wyjście z tego nawrotu prowadzi do zakrętu nr. 11, do którego kierowcy lekko hamują i go przejeżdżają. Zakręt nr. 12 to słynne “Double Gauche” pokonywane z prędkością ok. 210-220 km/h. Przed zakrętem nr. 13 kierowcy hamują z prędkości 260 km/h i przejeżdżają go z prędkością 130 km/h. “Trzynastka” płynnie przechodzi w “czternastkę” i po zakręcie nr. 14 kierowcy dojeżdżają do zakrętu nr. 15 pokonywanego z prędkością 120 km/h.
Trzeci sektor
Zakręt nr 16 jest pokonywany normalnie na pełnym gazie i zaczyna się długi odcinek pokonywany z gazem w podłodze. Kierowcy pokonują najpierw zakręt nr. 17, chwilę później podobne “Blanchimont”. Na końcu okrążenia czeka na nich szykana “Bus Stop”. Kierowcy przed dohamowaniem do tej szykany mają na licznikach ponad 280 km/h. Pokonują tą szykanę z prędkością 70 km/h i wychodzą na prosty start/meta.
Na koniec zostawiam Wam on-board tego toru z obecnego LMP2. Jest to Jota z tegorocznego 6 Hours of Spa w ramach WEC.
Lista zgłoszeń
Tak jak w poprzedniej rundzie na torze Barcelona-Catalunya, na starcie pojawi się 41 aut (16 w klasie LMP2, 13 w klasie LMP3 i 12 w klasie GTE).
Przed tym weekendem nastąpiło kilka zmian w składach kierowców. W Premie #9 pojawi się pierwotnie zgłoszony Juan Manuel Correa zamiast Lorenzo Colombo i dołączy on do Louisa Deletraza i Ferdinanda Habsburga. Natomiast w Racing Team Turkey #34 Jacka Aitkena zastąpi Will Stevens. W Algarve Pro Racing #19 Rumun, Filip Ugran zastąpi Sophię Floersch. Duqueine Team #30 nie ogłosiło jeszcze swojego trzeciego kierowcy.
Przechodząc do polskiego Inter Europolu, to tutaj składy są niezmienne. W Orece #43 zobaczymy trio Heinemeier Hansson-Fittipaldi-Scherer, w Ligierze #13 trio Crews-Pino-Oliveira, a w Ligierze #14 trio Kaprzyk-Dayson-Abramczyk.
Klasyfikacje
LMP2
Pozycja | Numer auta | Zespół | Ilość punktów |
1. | 9 | Prema | 85 |
2. | 65 | Panis Racing | 64 (1 pole position) |
3. | 22 | United Autosports | 48 |
4. | 28 | IDEC Sport | 47 |
5. | 37 | Cool Racing | 44 |
6. | 19 | Algarve Pro Racing | 23 |
7. | 34 | Racing Team Turkey | 21 |
8. | 21 | Mühlner Motorsport | 19 |
9. | 30 | Duqueine Team | 16 |
10. | 88 | AF Corse | 15 (1 pole position) |
11. | 24 | Nielsen Racing | 14 |
12. | 47 | Algarve Pro Racing | 6 |
13. | 31 | TDS Racing x Vaillante | 4 (2 pole position) |
14. | 43 | Inter Europol Competition | 2 |
15. | 35 | BHK Motorsport | 0 |
16. | 51 | Team Virage | 0 |
17. | 40 | Graff Racing (nie biorą udziału w tym weekendzie) | 0 |
LMP2 Pro/Am
Pozycja | Numer auta | Zespół | Ilość punktów |
1. | 34 | Racing Team Turkey | 80 |
2. | 24 | Nielsen Racing | 70 |
3. | 88 | AF Corse | 65 |
4. | 31 | TDS Racing x Vaillante | 54 |
5. | 47 | Algarve Pro Racing | 44 |
6. | 40 | Graff Racing | 26 |
7. | 51 | Team Virage | 26 |
LMP3
Pozycja | Numer auta | Zespół | Ilość punktów |
1. | 17 | Cool Racing | 59 (4 pole position) |
2. | 13 | Inter Europol Competition | 54 |
3. | 5 | RLR Msport | 47 |
4. | 6 | 360 Racing | 40 |
5. | 4 | DKR Engineering | 34 |
6. | 3 | United Autosports | 31 |
7. | 2 | United Autosports | 30 |
8. | 11 | Eurointernational | 27 |
9. | 27 | Cool Racing | 26 |
10. | 10 | Eurointernational | 22 |
11. | 7 | Nielsen Racing | 14 |
12. | 15 | RLR Msport | 12 |
13. | 14 | Inter Europol Competition | 5 |
GTE
Pozycja | Numer auta | Zespół | Ilość punktów |
1. | 77 | Proton Competition | 62 (1 pole position) |
2. | 60 | Iron Lynx | 49 |
3. | 55 | Spirit of Race | 38 |
4. | 57 | Kessel Racing | 37 |
5. | 32 | Rinaldi Racing | 36 (1 pole position) |
6. | 66 | JMW Motorsport | 34 |
7. | 95 | Oman Racing with TF Sport | 32 |
8. | 69 | Oman Racing with TF Sport | 29 (2 pole position) |
9. | 18 | Absolute Racing | 26 |
10. | 83 | Iron Lynx | 26 |
11. | 93 | Proton Competition | 25 |
12. | 33 | Rinaldi Racing | 10 |
Harmonogram
Ciekawostką w tym weekendzie jest to, że sesje kwalifikacyjne trwają 12 minut zamiast klasycznych 10.
Sesja | Dzień odbywania | Godziny odbywania |
Trening 1 | Piątek | 11:38-13:08 |
Test dla “brązowych” kierowów | Piątek | 14:46-15:16 |
Trening 2 | Sobota | 10:25-11:55 |
Kwalifikacje – GTE | Sobota | 14:25-14:37 |
Kwalifikacje – LMP3 | Sobota | 14:47-14:59 |
Kwalifikacje – LMP2 | Sobota | 15:09-15:21 |
Wyścig | Niedziela | 11:30-15:30 |
Transmisja i live-timing
Kwalifikacje i wyścig będzie można obejrzeć za darmo na YouTube. Sam wyścig od godziny 13:10 też będzie można obejrzeć w Sportklubie. Live-timing jest dostępny TUTAJ. Wszystkie wyniki i dokumenty są dostępne TUTAJ.
To już wszystkie informacje przed 4 Hours of Spa! Ostateczne rozstrzygnięcia w klasach LMP2 i GTE oraz walka naszego IEC #13 o prowadzenie w klasyfikacji LMP3 bardzo mnie ekscytują przed tym wyścigiem. Dodając do tego nieprzewidywalność pogody na tym belgijskim torze, zapowiada się wspaniały weekend. Start wyścigu w niedzielę, 25 września o godzinie 11:30!
Source: European Le Mans Series