Zapowiedź 4 Hours of Spa w ramach ELMS

Tegoroczna karuzela ELMS wkracza w decydującą fazę! Pozostały już tylko dwa weekendy do końca tego sezonu, a 4 Hours of Spa może już rozstrzygnąć losy tytułów w dwóch klasach.

Uczestnicy zawalczą o glorię i chwałę w bardzo kapryśnych, belgijskich Ardenach w okolicach miejscowości Malmedy na słynnym torze Spa-Francorchamps. Weekend wyścigowy odbędzie się w dniach 23-25 września.

Historia

Wyścig zadebiutował w kalendarzu ELMS w 2016 roku i jest w nim nieprzerwanie do tego sezonu. Wcześniej Spa pojawiało się w kalendarzu Le Mans Series, lecz te zawiłości wyjaśniałem w zapowiedzi przed 4 Hours of Barcelona. Zainteresowanych tematem odsyłam tam. Nawiązując do wyścigu z 2016 roku, to tam po raz pierwszy w prototypach pojechał Team WRT. Załoga #47 w składzie Dries Vanthoor, Laurens Vanthoor i Will Stevens zajęła drugie miejsce w wyścigu. Potem nastąpił rozbrat WRT z prototypami aż do pamiętnego sezonu 2021.

Source: dailysportscar.com

Ostatni wyścig

W klasie LMP2 wygrało Team WRT #41 w składzie Robert Kubica, Louis Deletraz i Yifei YE.

Source: European Le Mans Series

Drugie miejsce zajął Duqueine Team #30, a trzecie miejsce przypadło Panis Racing #65.

W podklasie Pro/Am tylko dwa auta ukończyły wyścig: COOL Racing #37 i G-Drive #25. Lepszy okazał się COOL #37.

Klasa LMP3 to zwycięstwo DKR Engineering #4 przed COOL Racing #19 i United Autosports #2.

Pod znakiem dominacji Ferrari przebiegł ten wyścig w klasie GTE. Wygrało AF Corse #88 przed Iron Lynx’em #80 i #83.

Mapa i charakterystyka toru

Source: racingcircuits

Spa to najdłuższy tor w obecnym kalendarzu European Le Mans Series. Ma on 7,004 km długości i 20 zakrętów. Spa jest torem szybkim. Pierwszy i trzeci sektor są sektorami, gdzie liczy się prędkość. Drugi sektor jest bardziej techniczny i tam są ważniejsze docisk i przyczepność. Średnia prędkość przejazdu w obecnym prototypie LMP2 wynosi ok. 200-205 km/h.

Pierwszy sektor

Okrążenie zaczyna się na stosunkowo krótkiej prostej startowej. Kierowcy dojeżdżają do pierwszego zakrętu (prawie nawrotu) z prędkością 230 km/h i dohamowują do 70 km/h, żeby pokonać słynne La Source. Potem jadą przez średniej długości prostą z łagodnym zakrętem nr. 2 do jednego z najsłynniejszych zakrętów na świecie, czyli Eau Rouge. Kierowcy jadą tam z prędkością 270 km/h. Płynnie przechodząc przez Raidillon, które jest po Eau Rouge kierowcy lekko odpuszczają gaz i na górze meldują się z podobną prędkością, jaką mieli na dole. Później przez długi zakręt nr. 6 kierowcy wypadają na słynną prostą “Kemmel”, na której końcu prędkość auta dochodzi do magicznych 300 km/h.

Drugi sektor

Do zakrętu nr 7 kierowcy dohamowywują do prędkości 120 km/h. Zakręt nr. 8 jest praktycznie identyczny jak “Les Combes”, lecz jest to lewy zakręt. Pokonywany jest z prędkością o 10-15 km/h większą. Zakręt nr. 9 jest pokonywany z prędkością 150 km/h i potem mamy zakręt “Bruxelles”, który jest nawrotem. Jest to wolny nawrót, gdyż prędkość pokonywania to 100 km/h. Wyjście z tego nawrotu prowadzi do zakrętu nr. 11, do którego kierowcy lekko hamują i go przejeżdżają. Zakręt nr. 12 to słynne “Double Gauche” pokonywane z prędkością ok. 210-220 km/h. Przed zakrętem nr. 13 kierowcy hamują z prędkości 260 km/h i przejeżdżają go z prędkością 130 km/h. “Trzynastka” płynnie przechodzi w “czternastkę” i po zakręcie nr. 14 kierowcy dojeżdżają do zakrętu nr. 15 pokonywanego z prędkością 120 km/h.

Trzeci sektor

Zakręt nr 16 jest pokonywany normalnie na pełnym gazie i zaczyna się długi odcinek pokonywany z gazem w podłodze. Kierowcy pokonują najpierw zakręt nr. 17, chwilę później podobne “Blanchimont”. Na końcu okrążenia czeka na nich szykana “Bus Stop”. Kierowcy przed dohamowaniem do tej szykany mają na licznikach ponad 280 km/h. Pokonują tą szykanę z prędkością 70 km/h i wychodzą na prosty start/meta.

Na koniec zostawiam Wam on-board tego toru z obecnego LMP2. Jest to Jota z tegorocznego 6 Hours of Spa w ramach WEC.

Lista zgłoszeń

Tak jak w poprzedniej rundzie na torze Barcelona-Catalunya, na starcie pojawi się 41 aut (16 w klasie LMP2, 13 w klasie LMP3 i 12 w klasie GTE).

Przed tym weekendem nastąpiło kilka zmian w składach kierowców. W Premie #9 pojawi się pierwotnie zgłoszony Juan Manuel Correa zamiast Lorenzo Colombo i dołączy on do Louisa Deletraza i Ferdinanda Habsburga. Natomiast w Racing Team Turkey #34 Jacka Aitkena zastąpi Will Stevens. W Algarve Pro Racing #19 Rumun, Filip Ugran zastąpi Sophię Floersch. Duqueine Team #30 nie ogłosiło jeszcze swojego trzeciego kierowcy.

Przechodząc do polskiego Inter Europolu, to tutaj składy są niezmienne. W Orece #43 zobaczymy trio Heinemeier Hansson-Fittipaldi-Scherer, w Ligierze #13 trio Crews-Pino-Oliveira, a w Ligierze #14 trio Kaprzyk-Dayson-Abramczyk.

Klasyfikacje

LMP2
PozycjaNumer autaZespółIlość punktów
1.9Prema85
2.65Panis Racing64 (1 pole position)
3.22United Autosports48
4.28IDEC Sport47
5.37Cool Racing44
6.19Algarve Pro Racing23
7.34Racing Team Turkey21
8.21Mühlner Motorsport19
9.30Duqueine Team16
10.88AF Corse15 (1 pole position)
11.24Nielsen Racing14
12.47Algarve Pro Racing6
13.31TDS Racing x Vaillante4 (2 pole position)
14.43Inter Europol Competition2
15.35BHK Motorsport0
16.51Team Virage0
17.40Graff Racing (nie biorą udziału w tym weekendzie)0

LMP2 Pro/Am
PozycjaNumer autaZespółIlość punktów
1.34Racing Team Turkey80
2.24Nielsen Racing70
3.88AF Corse65
4.31TDS Racing x Vaillante54
5.47Algarve Pro Racing44
6.40Graff Racing26
7.51Team Virage26

LMP3
PozycjaNumer autaZespółIlość punktów
1.17Cool Racing59 (4 pole position)
2.13Inter Europol Competition54
3.5RLR Msport47
4.6360 Racing40
5.4DKR Engineering34
6.3United Autosports31
7.2United Autosports30
8.11Eurointernational27
9.27Cool Racing26
10.10Eurointernational22
11.7Nielsen Racing14
12.15RLR Msport12
13.14Inter Europol Competition5

GTE
PozycjaNumer autaZespółIlość punktów
1.77Proton Competition62 (1 pole position)
2.60Iron Lynx49
3.55Spirit of Race38
4.57Kessel Racing37
5.32Rinaldi Racing36 (1 pole position)
6.66JMW Motorsport34
7.95Oman Racing with TF Sport32
8.69Oman Racing with TF Sport29 (2 pole position)
9.18Absolute Racing26
10.83Iron Lynx26
11.93Proton Competition25
12.33Rinaldi Racing10

Harmonogram

Ciekawostką w tym weekendzie jest to, że sesje kwalifikacyjne trwają 12 minut zamiast klasycznych 10.

SesjaDzień odbywaniaGodziny odbywania
Trening 1Piątek11:38-13:08
Test dla “brązowych” kierowówPiątek14:46-15:16
Trening 2Sobota10:25-11:55
Kwalifikacje – GTESobota14:25-14:37
Kwalifikacje – LMP3Sobota14:47-14:59
Kwalifikacje – LMP2Sobota15:09-15:21
WyścigNiedziela11:30-15:30

Transmisja i live-timing

Kwalifikacje i wyścig będzie można obejrzeć za darmo na YouTube. Sam wyścig od godziny 13:10 też będzie można obejrzeć w Sportklubie. Live-timing jest dostępny TUTAJ. Wszystkie wyniki i dokumenty są dostępne TUTAJ.

To już wszystkie informacje przed 4 Hours of Spa! Ostateczne rozstrzygnięcia w klasach LMP2 i GTE oraz walka naszego IEC #13 o prowadzenie w klasyfikacji LMP3 bardzo mnie ekscytują przed tym wyścigiem. Dodając do tego nieprzewidywalność pogody na tym belgijskim torze, zapowiada się wspaniały weekend. Start wyścigu w niedzielę, 25 września o godzinie 11:30!

Source: European Le Mans Series

Podobne wpisy