Pierwszy szał Tifosich – zapowiedź 6 Hours of Monza 2023 w ramach World Endurance Championship
World Endurance Championship nie zwalnia tempa i jeszcze przed wakacjami odbędzie się jedna europejska runda mistrzostw, a jest nią 6 Hours of Monza 2023. Więcej o niej w naszej zapowiedzi!
Karuzela World Endurance Championship trzeci rok z rzędu w lipcu zawita na słynne lombardzkie Autodromo Nazionale Monza, gdzie odbędzie się 6-godzinny wyścig. W tym roku jest to wyścig mocno wyjątkowy, gdyż po raz pierwszy oficjalnie na włoskiej ziemi pojedzie zwycięskie w Le Mans Ferrari 499P. Bilety na wyścig zostały już dawno wyprzedane, więc pozostaje nam tylko obejrzenie go w telewizorach, do czego i tak gorąco zachęcam poprzez tę zapowiedź!
Co w artykule?
Historia
Na początek trochę historii. Pierwszy, długodystansowy wyścig na Monzy odbył się w 1949 roku. Jego zwycięzcami był Bruno Sterzi w Ferrari 166 S. Od 1960 roku z kilkoma rocznymi przerwami wyścig na Monzy znajdował się w kalendarzach mistrzowskich serii długodystansowych.
Ostatni wyścig przed 13-letnią przerwą odbył się w 2008 roku w ramach Le Mans Series i został on wygrany przez Stéphane’a Sarrazina i Pedro Lamy’ego w Peugeocie 908 HDi. Powrót światowego endurance na Monze nastąpił w 2017 roku, już w ramach WEC, ale nie jako wyścig. Monza została wykorzystana jako arena prologu, czyli dwudniowych testów przedsezonowych.
Nagrania z tegoż prologu
Powrót Monzy do kalendarza potrwał trochę dłużej, ale udało się. Monza wróciła do kalendarza na sezon 2020/21 z październikowym terminem, lecz te plany pokrzyżowała pandemia COVID-19. Jednakże Monza znalazła się w kalendarzu na sezon 2021 z terminem w lipcu i ten wyścig już udało rozegrać. W końcu światowy endurance tam powrócił. Ze względu na remont toru niestety WEC opuści ten tor, gdyż niemożliwym byłoby rozegranie tam wyścigu w kwietniowym terminie.
Zeszłoroczny wyścig
Wyścig wygrała Alpine #36 przed Toyotą #8 i siostrzaną #7
W LMP2 wygrało Realteam by WRT #41. Druga była Jota #38, a trzeci zaskakująco Vector Sport #10. Inter Europol Competition #34 zanotował na Monzy najlepszy wynik w zeszłym sezonie, gdyż był tuż za podium, na P4 w swojej klasie.
W klasie GTE Pro byliśmy świadkami jedynego w tamtym sezonie zwycięstwa Corvette #64 przed dwoma Ferrari: #52 i #51.
Klasa GTE Am to zwycięstwo Dempsey-Proton #77 przed Iron Dames #85 i Team Project 1 #46.
Mapa i charakterystyka toru

Fot. Autorstwa Will Pittenger - Formula1.com map, accessed 15 January 2009., CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=4788200
Monza to tor o długości 5,793 km i posiada 11 zakrętów. Jest to tor bardzo szybki, gdzie wolnymi zakrętami są tylko dwie pierwsze szykany. Reszta zakrętów to są średnie lub szybkie zakręty. Średnia prędkość w Hypercarze to ok. 215-220 km/h.
Przechodząc do opisu toru, okrążenie zaczynamy na długiej prostej startowej, żeby później dojechać z prędkością 310-315 km/h do najwolniejszego miejsca na torze, czyli szykany “Rettifilo”. Auta przejeżdżają ten zakręt z prędkością ok. 60-70 km/h. Wyjście z tej szykany przechodzi w długi, szybki, prawy zakręt “Grande” przejeżdżany z gazem w podłodze i wychodzimy z niego z prędkością ok. 290 km/h.
Wyjście z tego zakrętu przeradza się w szykanę “Roggia” pokonywaną na biegu nr. 2 z prędkością ok. 100 km/h. Krótki, prosty kawałek i mamy pierwszy z zakrętów “Lesmo” pokonywany z prędkością 150 km/h. Chwilę później mamy drugie “Lesmo” i wychodzimy na dość długą prostą z lekkim zakrętem “Serraglio” Po tej prostej mamy ostatnią szykanę na tym torze, czyli szykanę Ascariego. Są to tak naprawdę 3 zakręty. Do pierwszego z nich trzeba dohamować z 300 km/h i jest to dość ostry skręt w lewo, który przechodzi w wyciągnięty, prawy zakręt (druga część szykany) pokonywany z odjętym gazem, która kończy się znowu gwałtownym, lewym zakrętem.
Z niego wychodzimy na długą prostą prowadzącą do słynnej “Parabolici”. Jest to zakręt, do którego auta najpierw dohamowują z prędkości 300 km/h do 150 km/h , a później w środku zakrętu po odjęciu hamulca dokładają gaz. Wyjście z tego zakrętu wyprowadza nas na prostą startową.
Na koniec tego akapitu zostawiam dwa filmiki pomagające zapoznać się lepiej z torem.
Okrążenie toru Monza w Glickenhausuie SCG 007 LMH
Monza okiem Roberta Kubicy - kierowcy WRT #41 w WEC
Lista zgłoszeń
Lista liczy sobie 36 zgłoszeń: 13 w klasie Hypercar, 11 w klasie LMP2 i 12 w klasie GTE Am.
Jest na tej liście kilka zmian. W Vanwallu Toma Dillmanna zastąpi Joao Paulo de Oliveira. W Glickenhausie do Romaina Dumas dołączą Olivier Pla i Nathanael Berthon. W stawce zadebiutuje nam także Porsche 963 #99 zespołu Proton Competition ze składem Gianmaria Bruni, Harry Tincknell i Neel Jani.
Jest też kilka zmian ze względu na rundę WeatherTech SportsCar Championship na torze Mosport. Filipe Albuquerque i Toma Blomqvista w załogach United Autosports #22 i #23 zastąpią odpowiednio Ben Hanley i Giedo van der Garde. W stawce nie zobaczymy natomiast zgłoszenia Northwest AMR #98, gdyż zespół Heart of Racing startuje w klasach GTD w IMSA.
Są także zmiany związane z innymi seriami wyścigowymi. Mirko Bortolottiego w Premie #63 zastąpi Mathias Beche. Absencja Włocha jest spowodowana rundą DTM na słynnym torze Norisring. Natomiast w siostrzanej #9 Juan Manuel Correa zostanie zastąpiony przez Andreę Caldarelli’ego, co jest spowodowane rundą Formuły 2 na Silverstone.
Niezmienne zostają natomiast polskie akcenty! Zwycięzcy Le Mans w klasie LMP2, Inter Europol Competition #34 pojadą w składzie Kuba Śmiechowski, Fabio Scherer i Albert Costa Balboa. Zdobywcy drugiego miejsca, Team WRT #41 pojadą w składzie Rui Andrade, Louis Deletraz i Robert Kubica.
Pełna lista zgłoszeń
Klasyfikacje
Pozostałe klasyfikacje są dostępne tutaj.
Mistrzostwo świata Hypercar kierowców
Pozycja | Kierowcy/kierowca | Ilość punktów |
1. | Hirakawa/Buemi/Hartley | 107 (1 pole position) |
2. | Pier Guidi/Calado/Giovinazzi | 82 |
3. | Lynn/Bamber/Westbrook | 70 |
4. | Molina/Fuoco/Nielsen | 67 (2 pole position) |
5. | Lopez/Kobayashi/Conway | 66 (1 pole position) |
6. | Christensen/Makowiecki/Cameron | 40 |
7. | Lotterer/Estre/Vanthoor | 35 |
8. | Dumas/Pla | 30 |
9. | Jensen/Vergne/di Resta | 29 |
10. | Briscoe | 24 |
11. | Menezes/Duval/Müller | 16 |
12. | da Costa/Stevens/Ye | 10 |
13. | Mailleux | 6 |
14. | Guerreri/Dillmann | 6 |
15. | Villeneuve | 6 |
16. | Vautier | 0 |
Mistrzostwo świata Hypercar konstruktorów
Pozycja | Konstruktor | Ilość punktów |
1. | Toyota | 126 (2 pole position) |
2. | Ferrari | 108 (2 pole position) |
3. | Cadillac | 70 |
4. | Porsche | 54 |
5. | Peugeot | 35 |
6. | Glickenhaus | 32 |
7. | Vanwall | 6 |
Harmonogram
Sesja | Dzień odbywania | Godziny odbywania |
Trening 1 | Piątek | 11:30-13:00 |
Trening 2 | Piątek | 16:40-18:10 |
Trening 3 | Sobota | 10:45-11:45 |
Kwalifikacje – GTE Am | Sobota | 14:40-14:55 |
Kwalifikacje – LMP2 | Sobota | 15:05-15:20 |
Kwalifikacje – Hypercar | Sobota | 15:30-15:45 |
Wyścig | Niedziela | 12:30-18:30 |
Transmisja i live-timing
Transmisja z całości wyścigu będzie dostępna w Eurosporcie 2 i Eleven Sports 1. Polsat Sport News pokaże tylko pierwsze 30 minut i ostatnie 2,5 godziny wyścigu. Wyścig w Internecie będzie już klasycznie dostępny w Playerze w pakiecie Eurosport Extra. W Playerze będzie można zobaczyć także kwalifikacje. Można też wykupić pakiet Eleven Sports na oficjalnej stronie tego nadawcy lub w WP Pilocie. Live-timing jest dostępny TUTAJ. Natomiast wszystkie dokumenty, w tym wyniki i BoP, są dostępne TUTAJ.
Ferrari na ojczystej ziemii, debiut Hypercara Protona i walka o prowadzenie w klasyfikacji klasy LMP2. To są główne słowa, które opisują to, co będzie się działo na Autodromo Nazionale Monza! Start wyścigu 6 Hours of Monza 2023 w niedzielę o godzinie 12:30!
Fot. Photo Copyright 2022 Marius Hecker/focuspackmedia.com