Zapowiedź 6 Hours of Monza w ramach WEC
Karuzela WEC powraca po wyczerpującym Le Mans i blisko miesiącu przerwy! Tym razem mistrzostwa świata przyjadą na 6-godzinny wyścig do Włoch, a dokładniej do miasta Monza i tamtejszej “Świątyni Prędkości” położonych w Lombardii.
Weekend odbędzie się w dniach 8-10 maja i będzie to takie danie główne po przystawce, jaką był ELMS. Oczywiście, jednym z największych wydarzeń weekendu będzie debiut LMH Peugeota, ale zobaczymy też wiele akcji w niższych klasach. Kto zapewni nam tą akcję? Gdzie i kiedy to obejrzeć? O tym powie ten artykuł.
Historia
Na początek trochę historii. Pierwszy, długodystansowy wyścig na Monzy odbył się w 1949 roku. Jego zwycięzcami był Bruno Sterzi w Ferrari 166 S. Od 1960 roku z kilkoma rocznymi przerwami wyścig na Monzy znajdował się w kalendarzach mistrzowskich serii długodystansowych.
Ostatni wyścig przed 13-letnią przerwą odbył się w 2008 roku w ramach Le Mans Series i został on wygrany przez Stéphane’a Sarrazina i Pedro Lamy’ego w Peugeocie 908 HDi. Powrót światowego endurance na Monze nastąpił w 2017 roku, już w ramach WEC, ale nie jako wyścig. Monza została wykorzystana jako arena prologu, czyli dwudniowych testów przedsezonowych.
Nagrania z tegoż prologu
Powrót Monzy do kalendarza potrwał trochę dłużej, ale udało się. Monza wróciła do kalendarza na sezon 2020/21 z październikowym terminem, lecz te plany pokrzyżowała pandemia COVID-19. Jednakże Monza znalazła się w kalendarzu na sezon 2021 z terminem w lipcu i ten wyścig już udało rozegrać. W końcu światowy endurance tam powrócił.
Zeszłoroczny wyścig
Wyścig wygrała Toyota #7 przed Alpine #36, United Autosports #22 (LMP2 na ogólnym podium!) i Glickenhausem #709.
W LMP2 wygrał oczywiście United #22. Drugie było Team WRT #31, a trzeci Racing Team Nederland #29 (zespół z Pro/Am!). Inter Europol Competition #34 zanotował na Monzy najlepszy wynik w zeszłym sezonie, gdyż był tuż za podium, na P4 w swojej klasie.
W klasie GTE Pro byliśmy świadkami zwycięstwa Porsche #92 przed Ferrari #51 i siostrzanym Porsche #91.
Klasa GTE Am to zwycięstwo AF Corse #83 przed AMR #98 i D’Station Racing #777.
Mapa i charakterystyka toru

Photo: 24H Series
Jeżeli oglądaliście poprzedni weekend ELMS, to znacie ten tor bardzo dobrze, ale warto go przypomnieć nowym osobom.
Monza to tor o długości 5,793 km i posiada 11 zakrętów. Jest to tor bardzo szybki, gdzie wolnymi zakrętami są tylko dwie pierwsze szykany. Reszta zakrętów to są średnie lub szybkie zakręty. Średnia prędkość w Hypercarze to ok. 215-220 km/h.
Przechodząc do opisu toru, okrążenie zaczynamy na długiej prostej startowej, żeby później dojechać z prędkością 310-315 km/h do najwolniejszego miejsca na torze, czyli szykany “Rettifilo”. Auta przejeżdżają ten zakręt z prędkością ok. 60-70 km/h. Wyjście z tej szykany przechodzi w długi, szybki, prawy zakręt “Grande” przejeżdżany z gazem w podłodze i wychodzimy z niego z prędkością ok. 290 km/h.
Wyjście z tego zakrętu przeradza się w szykanę “Roggia” pokonywaną na biegu nr. 2 z prędkością ok. 100 km/h. Krótki, prosty kawałek i mamy pierwszy z zakrętów “Lesmo” pokonywany z prędkością 150 km/h. Chwilę później mamy drugie “Lesmo” i wychodzimy na dość długą prostą z lekkim zakrętem “Serraglio” Po tej prostej mamy ostatnią szykanę na tym torze, czyli szykanę Ascariego. Są to tak naprawdę 3 zakręty. Do pierwszego z nich trzeba dohamować z 300 km/h i jest to dość ostry skręt w lewo, który przechodzi w wyciągnięty, prawy zakręt (druga część szykany) pokonywany z odjętym gazem, która kończy się znowu gwałtownym, lewym zakrętem.
Z niego wychodzimy na długą prostą prowadzącą do słynnej “Parabolici”. Jest to zakręt, do którego auta najpierw dohamowują z prędkości 300 km/h do 150 km/h , a później w środku zakrętu po odjęciu hamulca dokładają gaz. Wyjście z tego zakrętu wyprowadza nas na prostą startową.
Na koniec tego akapitu zostawiam dwa filmiki pomagające zapoznać się lepiej z torem.
Okrążenie toru Monza w Glickenhausuie SCG 007 LMH
Monza okiem Roberta Kubicy - kierowcy Premy #9 w WEC
Lista zgłoszeń
Na Monzy pojawi się 38 aut: 6 w klasie Hypercar, 14 w klasie LMP2, 5 w klasie GTE Pro i 13 w klasie GTE Am.
Najbardziej ciekawą rzeczą tutaj i jak już wspomniałem, jednym z największych wydarzeń tego weekendu jest debiut Peugeota w klasie Hypercar. Pojazd 9X8 zostanie wystawiony w ilości dwóch sztuk, a ich numery to będą #93 i #94. W #93 pojadą Paul Di Resta, Mikkel Jensen i Jean-Eric Vergne. W #94 pojadą Loic Duval, Gustavo Menezes i James Rossitier, który jest zastępstwem za Kevina Magnussena, który obecnie jeździ dla Haasa w F1.

Photo: Media Stellantis
Mamy też trochę zamieszania w klasie LMP2. Jedno auto mniej w tej klasie jest spowodowane wycofaniem się z dalszej części sezonu WEC Penske #5. Zespół argumentował wycofanie się chęcią perfekcyjnego przygotowania się do obsługi LMDh Porsche i testów tegoż pojazdu. Być może zobaczymy model 963 podczas ostatniego wyścigu WEC w tym sezonie w Bahrajnie. Jednak wracając, to w Richard Mille Racing Team #1 Sebastiena Ogiera, który nie dokończy reszty tego sezonu, zastąpi Paul-Loup Chatin.
Przechodząc do polskich akcentów, to one pozostają niezmienne. W Premie #9 zobaczymy Roberta Kubicę, Lorenzo Colombo i Louis’a Deletraza, a w IEC #34 Kubę Śmiechowskiego, Alexa Brundle i Estebana Gutierreza.
AKTUALIZACJA Z DNIA 08.07.2022: Richard Lietz otrzymał pozytywny wynik testu na COVID-19 i został zastąpiony w Porsche #91 przez Frederica Makowieckiego, który wygrał Le Mans w tym samym Porsche miesiąc wcześniej.
Klasyfikacje
Warto przypomnieć klasyfikacje. Poniżej zawrę tylko klasyfikacje walczące o długodystansowe mistrzostwo świata. Reszta jest dostępna TUTAJ.
Mistrzostwo Świata kierowców w klasie Hypercar
Pozycja | Kierowcy/Kierowca | Punkty |
1. | Negrao/Lapierre/Vaxiviere | 81 (1 pole position) |
2. | Buemi/Hirakawa/Hartley | 78 (1 pole position) |
3. | Pla/Dumas | 69 (1 pole position) |
4. | Lopez/Conway/Kobayashi | 61 |
5. | Derani | 46 (1 pole position) |
6. | Briscoe | 23 |
Mistrzostwo Świata konstruktorów w klasie Hypercar
Pozycja | Producent | Punkty |
1. | Toyota | 103 (1 pole position) |
2. | Alpine | 81 (1 pole position) |
3. | Glickenhaus | 69 (1 pole position) |
Mistrzostwo Świata kierowców w klasie GTE Pro
Pozycja | Kierowca/kierowcy | Punkty |
1. | Bruni/Lietz | 84 (1 pole position) |
2. | Estre/Christensen | 81 (1 pole position) |
3. | Pier Guidi/Calado | 79 |
4. | Molina/Fuoco | 57 |
5. | Makowiecki (pierwotnie tylko Le Mans, zawarty w celach niezaburzania klasyfikacji) | 50 |
6. | Tandy/Milner | 40 (1 pole position) |
Mistrzostwo Świata konstruktorów w klasie GTE Pro
Pozycja | Producent | Punkty |
1. | Porsche | 165 (2 pole position) |
2. | Ferrari | 139 |
3. | Chevrolet | 40 (1 pole position) |
Harmonogram

Sesja | Dzień odbywania | Godziny odbywania |
FP1 | Piątek | 15:30-17:00 |
FP2 | Sobota | 09:00-10:30 |
FP3 | Sobota | 13:30-14:30 |
Kwalifikacje – GTE Pro & GTE Am | Sobota | 17:30-17:40 |
Kwalifikacje – Hypercar & LMP2 | Sobota | 17:50-18:00 |
Wyścig | Niedziela | 12:00-18:00 |
Transmisja i live-timing
Transmisja z całości wyścigu będzie dostępna w Eurosporcie 2 i Eleven Sports 2. Polsat Sport Extra pokaże tylko pierwsze 10 minut wyścigu i jego trzecią godzinę. Wyścig w Internecie będzie już klasycznie dostępny w Playerze w pakiecie Eurosport Extra i Eurosport Playerze. Te dwie usługi pokażą też kwalifikacje. Można też wykupić pakiet Eleven Sports na oficjalnej stronie tego nadawcy lub w WP Pilocie. Live-timing jest dostępny TUTAJ. Natomiast wszystkie dokumenty, w tym wyniki i BoP, są dostępne TUTAJ.
Debiut Peugeota, zacieśnienie się rywalizacji w Hypercar, bardzo wyrównana stawka LMP2, niewiadome w GTE Pro i zawsze zacięte GTE Am. To są chyba takie najlepsze hasła zachęcające do obejrzenia 6 Hours of Monza, które będzie pełne emocji, bliskiej jazdy i efektownych wyprzedzeń. To są kolejne argumenty za obejrzeniem tego wyścigu. Chyba nie muszę dodawać, że mamy też polskich reprezentantów. Tutaj był cały niezbędnik, który pomoże wprowadzić się w weekend. Start wyścigu w niedzielę o 12!
Photo: TOYOTA GAZOO Racing WEC/Twitter