To już trzecia runda sezonu! 6 Hours of Spa [ZAPOWIEDŹ]
Dwa tygodnie trwała przerwa od ścigania w najwyższej serii endurance – WEC. Z słonecznego Portimao kierowcy przyjeżdżają w kapryśne Ardeny, aby zmierzyć się w 6 Hours of Spa.
Ta runda to jest już instytucja. 6 Hours of Spa, bo o tym wyścigu mowa, jest nierozłączną częścią kalendarza WEC od początku istnienia serii w 2012 roku. Mimo tego, iż ostatnia runda była “tylko” dwa tygodnie temu, to w padoku zdążyły się zadziać duże zmiany, o których więcej w dalszej części artykułu.
Co w artykule?
Historia
Jak już zdążyłem wspomnieć we wstępie, tor Spa-Francorchamps jest obecny w kalendarzu długodystansowych mistrzostw świata od ich samego początku w 2012 roku. Z wyjątkiem roku 2020, wyścig zawsze był rozgrywany w okolicach weekendu majowego.
Na wspomnienie zasługuje wyścig z roku 2019, który był rozgrywany w… śniegu. Został on przedwcześnie zakończony, a zwyciężyli w nim Fernando Alonso, Kazuki Nakajima i Sebastien Buemi jeżdżący w Toyocie #8.
Zeszłoroczny wyścig
Wygrała go Toyota #7 w składzie Conway-Kobayashi-Lopez przed Alpine #36 i WRT #31 w składzie Rast-Frijns-Gelael.
Podium w klasie LMP2 uzupełniły Realteam by WRT #41 i Jota #38.
W klasie GTE Pro po niesamowitej walce wygrał duet Pier Guidi-Calado w Ferrari #51 przed Porsche #92 i siostrzaną załogą #52.
W klasie GTE Am wygrało Dempsey-Proton Racing #77 w składzie Ried-Priaulx-Tincknell przed TF Sport #33 i Northwest AMR #98
Mapa i charakterystyka toru

Fot. racingcircuits.info
Spa to drugi najdłuższy tor w obecnym kalendarzu World Endurance Championship. Ma on 7,004 km długości i 20 zakrętów. Spa jest torem szybkim. Pierwszy i trzeci sektor są sektorami, gdzie liczy się prędkość. Drugi sektor jest bardziej techniczny i tam są ważniejsze docisk i przyczepność. Średnia prędkość przejazdu w obecnym aucie klasy Hypercar wynosi ok. 205 km/h.
Pierwszy sektor
Okrążenie zaczyna się na stosunkowo krótkiej prostej startowej. Kierowcy dojeżdżają do pierwszego zakrętu (prawie nawrotu) z prędkością 240 km/h i dohamowują do 70 km/h, żeby pokonać słynne La Source. Potem jadą przez średniej długości prostą z łagodnym zakrętem nr. 2 do jednego z najsłynniejszych zakrętów na świecie, czyli Eau Rouge.
Kierowcy jadą tam z prędkością 280 km/h. Płynnie przechodząc przez Raidillon, które jest po Eau Rouge kierowcy lekko odpuszczają gaz i na górze meldują się z podobną prędkością, jaką mieli na dole. Później przez długi zakręt nr. 6 kierowcy wypadają na słynną prostą “Kemmel”, na której końcu prędkość auta dochodzi do magicznych 300 km/h.
Drugi sektor
Do zakrętu nr 7 kierowcy dohamowywują do prędkości 120 km/h. Zakręt nr. 8 jest praktycznie identyczny jak “Les Combes”, lecz jest to lewy zakręt. Pokonywany jest z prędkością o 10-15 km/h większą. Zakręt nr. 9 jest pokonywany z prędkością 150 km/h i potem mamy zakręt “Bruxelles”, który jest nawrotem. Jest to wolny nawrót, gdyż prędkość pokonywania to 110 km/h.
Wyjście z tego nawrotu prowadzi do zakrętu nr. 11, do którego kierowcy lekko hamują i go przejeżdżają. Zakręt nr. 12 to słynne “Double Gauche” pokonywane z prędkością ok. 220-230 km/h. Przed zakrętem nr. 13 kierowcy hamują z prędkości 260 km/h i przejeżdżają go z prędkością 130 km/h. “Trzynastka” płynnie przechodzi w “czternastkę” i po zakręcie nr. 14 kierowcy dojeżdżają do zakrętu nr. 15 pokonywanego z prędkością 120 km/h.
Trzeci sektor
Zakręt nr 16 jest pokonywany normalnie na pełnym gazie i zaczyna się długi odcinek pokonywany z gazem w podłodze. Kierowcy pokonują najpierw zakręt nr. 17, chwilę później podobne “Blanchimont”. Na końcu okrążenia czeka na nich szykana “Bus Stop”. Kierowcy przed dohamowaniem do tej szykany mają na licznikach ponad 280 km/h. Pokonują tą szykanę z prędkością 70 km/h i wychodzą na prosty start/meta.
Na koniec zostawiam on-board z pokładu Toyoty #8 z zeszłego roku.
Lista zgłoszeń do 6 Hours of Spa
Jest to chyba najgorętszy akcent tego weekendu. Znalazło się na niej 38 aut, z czego aż 13 w klasie Hypercar, 11 w klasie LMP2 i 14 w klasie GTE Am.
W klasie Hypercar mamy dwa nowe zgłoszenia: jedno z nich jest pełno-sezonowym zgłoszeniem, a drugie jest bonusem. Od bonusu zacznę, a jest nim załoga Cadillac Racing #3, która jest kopią załogi #01 z WeatherTech SportsCar Championship. W tym aucie pojadą Renger van der Zande i Sebastien Bourdais, do których wyjątkowo dołączy Jack Aitken ze względu na odbywający się w ten weekend wyścig IndyCar, w którym jedzie trzeci kierowca załogi #01, Scott Dixon. Drugim zgłoszeniem jest Porsche 963 #38 Hertz Team Jota ze składem António Félix da Costa, Yifei Ye oraz Will Stevens.
W klasie GTE Am mamy dwie zmiany, z których jedna jest mała, a druga bardzo duża. Zacznę od tej mniejszej, a nią jest powrót do Project 1 – AO #56 PJ Hyett’a i Gunnara Jeannette. Druga zmiana jest stosunkowo smutna, gdyż jest związana z zakończeniem kariery przez Paula Dalla Lanę. Zgłoszenie pod szyldem Northwest AMR przejmie zespół Heart of Racing ze składem Ian James, Daniel Mancinelli i Alex Riberas.
Polskie akcenty zostają niezmienne. Nadal będziemy mogli obserwować Roberta Kubicę w WRT #41 oraz Inter Europol Competition #34 w składzie Kuba Śmiechowski, Albert Costa Balboa i Fabio Scherer w akcji.
Klasyfikacje
W tym sezonie będę umieszczał tylko klasyfikacje o mistrzostwo świata Hypercar. Reszta klasyfikacji jest dostępna TUTAJ.
Mistrzostwo świata Hypercar kierowców
Pozycja | Kierowcy/kierowca | Ilość punktów |
1. | Hirakawa/Buemi/Hartley | 53 (1 pole position) |
2. | Molina/Fuoco/Nielsen | 42 (1 pole position) |
3. | Lopez/Kobayashi/Conway | 40 |
4. | Lynn/Bamber/Westbrook | 30 |
5. | Lotterer/Estre/Vanthoor | 27 |
6. | Pier Guidi/Calado/Giovinazzi | 17 |
7. | Christensen/Makowiecki/Cameron | 16 |
8. | Müller/Menezes/Duval | 10 |
9. | Jensen/Vergne/di Resta | 9 |
10. | Guerreri/Dilmann/Villeneuve | 6 |
11. | Pla/Dumas/Briscoe | 4 |
Mistrzostwo świata Hypercar konstruktorów
Pozycja | Konstruktor | Ilość punktów |
1. | Toyota | 64 |
2. | Ferrari | 42 (1 pole position) |
3. | Porsche | 30 |
4. | Cadillac | 30 |
5. | Peugeot | 13 |
6. | Vanwall | 6 |
7. | Glickenhaus | 4 |
Harmonogram
Sesja | Dzień odbywania | Godziny odbywania |
Trening 1 | Czwartek | 11:30-13:00 |
Trening 2 | Czwartek | 16:20-17:50 |
Trening 3 | Piątek | 11:00-12:00 |
Kwalifikacje – GTE Am | Piątek | 17:00-17:15 |
Kwalifikacje – LMP2 | Piątek | 17:25-17:40 |
Kwalifikacje – Hypercar | Piątek | 17:50-18:05 |
Wyścig | Sobota | 12:45-18:45 |
Transmisja i live-timing
Sam wyścig 6 Hours of Spa będzie dostępny na trzech antenach telewizyjnych: Eurosport, Polsat Sport oraz Eleven Sports.
Eurosport pokaże wyścig od startu do godziny 14:00 i od godziny 16:15 do mety w Eurosporcie 2.
Polsat Sport pokaże wyścig od startu do godziny 17:20. Wyścig zostanie pokazany w Polsacie Sport News.
Eleven Sports pokaże natomiast cały wyścig. Transmisja będzie prowadzona w kanale Eleven Sports 2.
W Internecie wyścig i kwalifikacje można obejrzeć na dwa sposoby. Pierwszy z nich to usługa Eurosport Extra w Playerze. Drugi z nich to oficjalna usługa samych mistrzostw połączona z live-timingiem.
Stary live-timing jest dostępny TUTAJ. Dokumenty i wyniki są natomiast dostępne TUTAJ.
Czeka na nas emocjonujący weekend! Rozszerzona stawka w klasie Hypercar, zbite i wyrównane LMP2 oraz elektryzujące GTE Am powinny zapewnić nam rywalizację na najwyższym, mistrzowskim poziomie.
Start 6 Hours of Spa w sobotę o godzinie 12:45!
PHOTO©FOCUSPACKMEDIA