Obrazek wyróżniający (Zapowiedź 8 Hours of Bahrain)
|

Czas pożegnań – zapowiedź 8 Hours of Bahrain w ramach World Endurance Championship

Nadszedł czas na ostatnią, już, rundę sezonu długodystansowych mistrzostw świata! Kierowcy przeniosą się do Bahrajnu, aby tam rozstrzygnąć losy tytułów mistrzowskich w klasach Hypercar i LMP2. Dla tej drugiej klasy to będzie także ostatni w historii wyścig na poziomie mistrzostw świata. Tym wyścigiem z endurance pożegna się także klasa GTE. Na co warto zwrócić uwagę przy tym wyścigu? O tym opowiada zapowiedź 8 Hours of Bahrain!

Historia

Początki

Pierwszy wyścig endurance w Bahrajnie rozegrano w 2012 roku w ramach pierwszego sezonu World Endurance Championship po reaktywacji. Był to, jednakże trochę inny wyścig niż obecnie, gdyż rozegrano go w formacie 6-, a nie jak obecnie 8-godzinnym. Wygrali go Benoît Tréluyer, André Lotterer i Marcel Fässler w Audi R18 e-tron quattro. W tej postaci wyścig był rozgrywany do sezonu 2017.

Dalsze losy

W sezonie 2018-19 wyścig nie pojawił w kalendarzu, lecz powrócił on po rocznej przerwie w sezonie 2019-20. Wtedy też rozegrano po raz pierwszy ten wyścig w wymiarze 8-godzinnym. Był to drugi, ośmiogodzinny wyścig w historii WEC. W sezonie 2021 Bahrajn był świadkiem pierwszego w historii WEC double-headera. 30 października odbył się wyścig 6-godzinny, a 6 listopada wyścig 8-godzinny.

Pożegnania

W zeszłym sezonie Bahrajn był świadkiem ostatniego wyścigu klasy GTE Pro w World Endurance Championship, a w tym sezonie będzie świadkiem ostatniego wyścigu klas LMP2 i GTE Am. Dla aut GTE to będzie także ostatni wyścig w historii.

Zeszłoroczny wyścig

Wyścig wygrała Toyota #7 w składzie Jose Maria Lopez, Kamui Kobayashi i Mike Conway przed siostrzaną #8 i Alpine #36.

W klasie LMP2 wygrało WRT #31 z Robinem Frijnsem, Rene Rastem i Seanem Gelaelem na pokładzie przed United Autosports #23 i Jotą #38

Klasa GTE Pro to zwycięstwo Ferrari #52 i duetu Miguel Molina – Antonio Fuoco przed Corvette #64 i Porsche #92.

GTE Am to zwycięstwo Team Project 1 #46 przed siostrzaną załogą #56 i Iron Dames #85.

Mapa i charakterystyka toru

Fot. racingcircuits.info

Sakhir International Circuit jest torem, który przejeżdża się osiągając średnie prędkości. Ma on 5,412 km długości i 15 zakrętów. Średnia prędkość przejazdu w aucie klasy Hypercar wynosi ok. 185 km/h.

Pierwszy sektor

Okrążenie zaczyna się na długiej prostej startowej. Dohamowanie do pierwszego zakrętu zaczyna się na ok. 150 metrów przed zakrętem i kierowcy mają tam prędkość ok. 260 km/h. Kierowcy pokonują zakręt z prędkością ok. 70 km/h i płynnie przejeżdżają na pełnym gazie w drugi zakręt.

Potem mamy lekki, prawy zakręt nr. 3 i kolejną, najkrótszą na torze Sakhir prostą. Tam kierowcy osiągają prędkości w okolicach 220-230 km/h i 100 metrów przed zakrętem nr. 4 zaczynają do niego dohamowywać. Zakręt nr. 4 składa się z dwóch części. Jedna to prawie 90-stopniowy zakręt, a po nim następuje jeszcze lekki łuk.

Drugi sektor

Zakręt nr. 5 jest lekkim zakrętem, a po nim następuje sekcja “S-ek” nr. 6 i 7. Po wyjściu z zakrętu siódmego na kierowców czeka zakręt nr. 8, który ma charakterystykę nawrotu. Trzeba do niego mocno dohamować. Jest on pokonywany z prędkością 65-70 km/h. Po wyjściu z niego jest krótki kawałek prostej i oczom ukazuje się sekcja zakrętów nr. 9-10.

“Dziewiątka” to jest typowy łuk. Natomiast “dziesiątka” jest niewygodnym i bardzo nietypowym zakrętem o kącie ok. 290 stopni. Potem mamy prostą, na której końcu kierowcy mają ok. 230-240 km/h. Następnie jest zakręt nr. 11, który jest zaokrąglonym nawrotem. Przechodzi on płynnie w zakręt nr 12.

Trzeci sektor

Na końcu zakrętu nr. 12, na kierowców czeka już zakręt nr. 13. Dohamowanie do niego jest mocne, gdyż kierowcy jadą przez ten zakręt z prędkością ok. 100 km/h. Z tego zakrętu kierowcy wyjeżdżają na czwartą prostą toru w Bahrajnie. Na jej końcu kierowcy mają ok. 240 km/h. Po prostej mamy zakręt nr. 14, do którego kierowcy ostro hamują i przejeżdżają przez niego z prędkością ok. 110 km/h. Na koniec mamy ledwo zauważalny zakręt nr. 15 przejeżdżany na pełnym gazie i jesteśmy z powrotem na prostej start/meta

Na koniec zostawiam onboard z okrążenia Peugeota 9X8 #93 z zeszłego sezonu

Lista zgłoszeń

Lista liczy sobie 36 zgłoszeń: 12 w klasie Hypercar, 11 w klasie LMP2 i 13 w klasie GTE Am.

Jest na tej liście kilka zmian. W Vanwallu #4 Joao Paulo de Oliveire zastąpi Ryan Briscoe.

W klasie GTE Am Scotta Huffakera zastąpi Esteban Masson w Kessel Racing #57. W AF Corse #21 obok Simona Manna i Kei’a Cozzolino pojedzie Franck Dezoteux. Natomiast w D’Station Racing #777 Satoshiego Hoshino zastąpi Liam Talbot

Niezmienne zostają natomiast polskie akcenty! Inter Europol Competition #34 pojedzie w składzie Kuba Śmiechowski, Fabio Scherer i Albert Costa Balboa. Team WRT #41 pojedzie w składzie Rui Andrade, Louis Deletraz i Robert Kubica.

Pełna lista zgłoszeń

Klasyfikacje

Pozostałe klasyfikacje są dostępne tutaj.

Mistrzostwo świata Hypercar kierowców
PozycjaKierowcy/kierowcaIlość punktów
1.Hirakawa/Buemi/Hartley133 (1 pole position)
2.Lopez/Kobayashi/Conway118 (3 pole position)
3.Pier Guidi/Calado/Giovinazzi102
4.Molina/Fuoco/Nielsen97 (2 pole position)
5.Lynn/Bamber/Westbrook72
6.Lotterer/Estre/Vanthoor56
7.Christensen/Makowiecki/Cameron52
8.Vergne/di Resta/Jensen48
9.Dumas/Pla34
10.Briscoe24
11.Menezes/Duval22
12.da Costa/Stevens/Ye20
13.Müller16
14.Vandoorne6
15.Guerreri6
16.Dillmann6
17.Mailleux6
18.Villeneuve6
19.Berthon4
20.Bruni/Tincknell/Jani2
21.Vautier0
22.de Oliveira0

Mistrzostwo świata Hypercar konstruktorów
PozycjaKonstruktorIlość punktów
1.Toyota178 (4 pole position)
2.Ferrari138 (2 pole position)
3.Porsche81
4.Cadillac76
5.Peugeot58
6.Glickenhaus36
7.Vanwall8

Harmonogram

SesjaDzień odbywaniaGodziny odbywania
Trening 1Czwartek10:15 – 11:45
Trening 2Czwartek15:30 – 17:00
Trening 3Piątek10:00 – 11:00
Kwalifikacje – GTE AmPiątek14:15 – 14:30
Kwalifikacje – LMP2Piątek14:40 – 14:55
Kwalifikacje – HypercarPiątek15:05 – 15:20
WyścigSobota12:00 – 20:00

Transmisja i live-timing

Transmisja z całości wyścigu będzie dostępna w dwóch kanałach, ponieważ będą to Eurosport 2 i Eleven Sports 3. Pierwsze pięć i pół godziny wyścigu oraz jego ostatnie pół godziny będzie można obejrzeć także w Polsacie Sport Fight. Wyścig w Internecie będzie już klasycznie dostępny w Playerze w pakiecie Eurosport Extra. W tych dwóch usługach będzie można obejrzeć też kwalifikacje. Dostępna jest także oficjalna usługa FIA WEC TV. Można też wykupić pakiet Eleven Sports na oficjalnej stronie tego nadawcy lub w WP Pilocie. Live-timing jest dostępny TUTAJ. Natomiast wszystkie dokumenty, w tym wyniki i BoP, są dostępne TUTAJ.

Zakończenie sezonu endurance zapowiada się znakomicie! Bahrajn zawsze przynosił spore emocje i w tym roku nie powinno być inaczej. Dla klasy GTE tor Sakhir jest miejscem wręcz legendarnym, gdzie działy się zdarzenia ikoniczne. Klasa LMP2 też miała tutaj swoje zakręty i skręty. Niech ten finał będzie najlepszym epitafium dla obu tych klas! Start wyścigu w sobotę o godzinie 12!

Fot. FIA WEC / FocusPackMedia - Jan Patrick Wagner

Podobne wpisy