Zapowiedź sezonu 2022 Formuły E

Już dziś w piątek 28 stycznia rozpoczynamy wydarzenia Formuły E na poważnie. Przed nami jedna sesja treningowa, kwalifikacje do wyścigu i wyścig. Ten sam schemat powtórzy się również w sobotę.

Zacznijmy od zobaczenia jakie zespoły i jacy kierowcy będą uczestniczyć w tegorocznym sezonie Formuły E.

W tym sezonie w stawce zobaczymy 11 zespołów i 22 kierowców. Standardowy schemat, czyli 2 kierowców na zespół.

MERCEDES-EQ FORMULA E TEAM

Mercedes-EQ Formula E Team And Neom Celebrate Diriyah e-Prix Success |  Wheelz.me English
Photo: Wheelz.me English

Mistrz zeszłego sezonu w konstruktorach i kierowcach za sprawą Nycka de Vriesa. W poprzedniej kampanii Mercedes walczył o najwyższe cele z… połową stawi. W Formule E możemy zobaczyć o wiele więcej manewrów wyprzedzania niż w F1, dlatego też różnice w tabeli są małe. Mercedes w tabeli konstruktorów miał przewagę 4 punktów nad drugim Jaguarem, 15 punktów nad DS-em i Audi.

W rywalizacji o Mistrzostwo Świata Kierowców Nyck de Vries z Mercedesa okazał się najlepszy. Drugi kierowca, Edoardo Mortara, stracił do niego 7 punktów (99-92)

Drugim kierowcą zespołu jest Stoffel Vandoorne. Były kierowca F1 w zespole McLarena wziął udział w 39 wyścigach FE, z których wygrał 2 i zajął 7 razy podium. W zeszłym sezonie uplasował się na 9 miejscu z dorobkiem 82 punktów.

JAGUAR RACING

Jaguar Land Rover formally commits to Gen3 Formula E rules
Photo: Autosport

Jaguar to drugi zespół poprzedniej kampanii. Ich skład kierowców nie zmienił się na ten sezon: Saim Bird i Mitch Evans. W sezonie 2021 zdobyli 177 punktów za sprawą 90 oczek Evansa i 87 Birda. Mitch zajął w tabeli 4 miejsce a Bird 6. Wydaję się, że Jaguar ma najmocniejszy skład w stawce, który najmniej od siebie odstaję. Na pewno dwójka tych kierowców będzie walczyła o Mistrzostwo Świata. Ostatnim razem Evans był nieznacznie lepszy, ale różnica 3 punktów może napawać optymizmem w zespole Jaguara. To będzie kolejna świetna walka o Mistrzostwo Świata Kierowców i Konstruktorów.

DS TECHEETAH

Techeetah Strona profilu - historia, wiadomości, zdjęcia i filmy
Photo: Motorsport

Zespół utworzony pod nazwą francuskiej marki samochodów, która weszła na rynek w 2014 roku spod ramienia Citroena – DS. Oprócz celów marketingowych jakie potencjalnie może wytwarzać udział w Formule E, DS ma cele sportowe. Tym samym w sezonie 2021 zajęli 3 miejsce i uzyskali 166 punktów. Skład również u nich pozostał bez mian: António Félix Da Costa i Jean-Éric Vergne będą kontynuować walkę o mistrzostwo w zespole DS-a.

W poprzednim sezonie António Félix Da Costa wygrał 1 wyścig i zdobył 2 razy 3 miejsce, a Vergne wygrał również 1 raz i zdobył 1 raz 2 miejsce.

Envision Racing

Envision Racing Formula E - Envision Racing
Photo: Envision Virgin Racing

Robin Frijns i Nick Cassidy pozostali z piątym zespołem sezonu. Mieli rok temu tyle samo punktów (165) co Audi, które już odeszło z FE. Robin zdobył 89 punktów i zajął 5 miejsce. Jego partnerowi poszło znacznie gorzej, bo był dopiero 15 w klasyfikacji z liczbą 76 punktów. W Formule 1 nie byłoby takiej różnicy pozycji z taką różnicą punktów. Byliby oddaleni od siebie maksymalnie o 3/4 pozycje, ale nie o 10!

Envision ogłosiło zmiany i nową tożsamość korporacyjną na szczycie klimatycznym COP26 w Glasgow 1 listopada 2021 roku, a światowej sławy naukowiec ds. zrównoważonego rozwoju, profesor Johan Rockström, wraz z Jungiem i Filippim oficjalnie ujawnili nowe barwy, które właśnie mają do tego nawiązywać. Dlatego team będzie można w łatwy sposób rozpoznać po kolorze zielonym.

AVALANCHE ANDRETTI

ArtStation - Avalanche Andretti Formula E Season 2021 2022 3D model
Photo: ArtStation

Zespół, który rok temu jeździł pod nazwą: BMW I Andretti Motorsport zajął 6 miejsce w klasyfikacji konstruktorów. Mieli 157 punktów, na które złożyli Jake Dennis – 91 i 3 miejsce w klasyfikacji kierowców, Maximilian Günther- 16 miejsce i 66 punktów. Po odejściu BMW z FE, nazwa producenta zniknęła z nazwy, a ogólna nazwa zmieniła się znacząco. Mimo to Avalanche Andretti będzie nadal współpracowało z BMW, które będzie im dostarczało układy napędowe, jednocześnie budując swoją długoterminową infrastrukturę producencką i partnerską w ramach przygotowań do ery Formuły E Gen3.

W tym sezonie Jake Dennis pozostał na fotelu kierowcy, ale za to Maximilian Günther odszedł z zespołu. Na jego miejsce został zakontraktowany Oliver Askew, który debiutuje w tej serii.

ROKIT VENTURI RACING

Formula E. New livery of ROKiT Venturi Racing for season 8 - Electric Motor  News
Photo: Electric Moto News

7 ekipa poprzedniej kampanii. Uzbierali 146 punktów wygrywając 3 wyścigi: Edoardo Mortara wygrał 1 wyścig, a Lucas di Grassi 2. Zdobyli również 4 razy podium. Edoardo Mortara to drugi kierowca sezonu 2021, który stracił 7 punktów do Nycka de Vriesa. Lucas di Grassi zajął miejsce nr. 7.

W tym sezonie zespół nie zmienił składu kierowców i obydwaj zawodnicy będą na pewno ubiegać się o mistrzostwo w tym sezonie.

Jak wynika z nazwy sponsorem tytularnym ekipy jest Rokit, czyli niedawny również tytularny sponsor Williamsa z sezonu Roberta Kubicy.

TAG HEUER PORSCHE FORMULA E TEAM

Final pre-season tweaks for the TAG Heuer Porsche Formula E Team - Porsche  Newsroom CHE
Photo: Porsche/Press Media

Druga niemiecka ekipa w stawce nie ma takich sukcesów jak jej narodowi koledzy z Mercedesa. Sam zespół wziął udział w 26 wyścigach FE. Nie wygrał żadnego, ale ich kierowcy stanęli 4 razy na podium. W sezonie 2021 ich kierowcami byli Pascal Wehrlein i André Lotterer. Pascal zajął 11 miejsce w ubiegłorocznej klasyfikacji, zapewniając to sobie dorobkiem 79 punktów. André Lotterer uzbierał 58 oczek i zajął 17 miejsce.

W tym sezonie ich skład się nie zmieni, ale ciężko w ich przypadku myśleć o mistrzostwie. Chociaż zawsze jest ten moment przełamania i może natrafi się on w tym sezonie.

MAHINDRA RACING

Rowland: Mahindra needs to arrive better prepared to FE weekends
Photo: Motorsport

Zespół jeżdżący pod flagą Indie, który w zeszłym sezonie miał 132 punkty i był 9 ekipą sezonu. Alex Lynn i Alexander Sims reprezentowali zespół w sezonie 2021. Lynn był na 12 miejscu z dorobkiem 78 punktów, a jego partner zespołowy zajął odległą 19 pozycję z liczbą 54 oczek. Sam zespół przez cały swój pobyt w Formule E wygrali 5 wyścigów i zajęli 22 podium na 84 wyścigów.

W tym sezonie Alex Lynn odszedł z zespołu, a w jego miejsce wszedł Oliver Rowland.

NISSAN E.DAMS

Nissan showcases revised Formula E livery for 2022 season
Photo: FormulaRapida

Ekipa, która musiała się nacieszyć w zeszłym sezonie odległa 10 lokatą w klasyfikacji konstruktorów. To za sprawą uzyskania tylko 97 punktów. 2 razy stanął na podium ich dawny kierowca – Oliver Rowland. W całej kampanii miał on 77 oczek i 14 miejsce w tabeli. Jego partner zespołowy Sébastien Buemi zajął 21 miejsce w klasyfikacji i miał tylko 20 punktów.

W tym sezonie Maximilian Günther zastąpi Rowlanda. Buemi utrzymał fotel kierowcy.

DRAGON / PENSKE AUTOSPORT

Erneut in Chromrot & mit Nummer 99: Dragon Penske Autosport zeigt  Formel-E-Auto für 2022 - e-Formel.de
Photo: Formel E

Być może zespół, na który będzie patrzeć większość kibiców. W tym sezonie jego barwy będzie reprezentować Antonio Giovinazii, który musiał odejść z Formuły 1 z zespołu Alfy Romeo. W ubiegłorocznej rywalizacji zespół ten nie błyszczał i był drugim najgorszym teamem w sezonie. Sérgio Sette Câmara i Joel Eriksson reprezentowali barwy tego zespołu rok temu. Na 22 pozycji uplasował się Sérgio Sette Câmara z dorobkiem 16 punktów. Natomiast Eriksson okazał się najgorszym kierowcą w sezonie 2021 Formuły E. Zdobył tylko 1 punkt i po sezonie odszedł z teamu. Jego miejsce zajął Antonio.

NIO 333 FE TEAM

NIO 333 FE Team commits to Gen3 racing era - Motorsport Technology
Photo: Motorsport Technology

Ostatni zespół poprzedniego sezonu, który zdobył tylko 19 punktów. Ich kierowcami byli Oliver Turvey i Tom Blomqvist. Oliver zdobył 13 punktów co dało mu 23 miejsce, a Tom 6 i uplasował się na pozycji przedostatniej.

W tym sezonie kierowcami zespołu będą Oliver Turvey i Dan Ticktum. Chińska ekipa będzie walczyła o jak najlepsze możliwe wyniki i zdecydowaną poprawę wyników punktowych z zeszłego sezonu.

Nowy format kwalifikacji

Podczas kwalifikacji stawka 22 samochodów zostanie podzielona na dwie grupy po 11 zawodników. Podział będzie wynikać z pozycji zajmowanych w klasyfikacji generalnej. Wszyscy kierowcy będą mieć 10 minut na przejechanie jak najlepszego okrążenia. 4 kierowców, którzy ustanowili najszybsze czasy w każdej grupie, przejdzie do następnego etapu i automatycznie powiększy im się moc silników. Zawodnicy będą walczyć w parach niczym w Turnieju Czterech Skoczni. Dwójka najszybszych w finale będzie walczyć o pole position. Najszybszy kierowca będzie startował z pierwszego pola, drugi z pozycji wicelidera. Półfinały wyłonią trzecie i czwarte miejsce, a ćwierćfinały ustawią pola startowe 5-8.

Na pewno dobrze to zadziała na furorę medialną i jest to trochę podobne do edycji pucharów w piłce nożnej.

Kalendarz na sezon 2022

R1: 28.01 – DIRIYAH E-PRIX 2022 (Arabia Saudyjska)

R2: 29.01 – DIRIYAH E-PRIX 2022 (Arabia Saudyjska)

R3: 12.02 – 2022 MEXICO CITY E-PRIX (Meksyk)

R4: 9.04 – 2022 ROME E-PRIX (Włochy)

R5: 10.04 – ROME E-PRIX (Włochy)

R6: 30.04 – 2022 MONACO E-PRIX

R7: 14.05 – 2022 BERLIN E-PRIX (Niemcy)

R8: 15.05 – 2022 BERLIN E-PRIX (Niemcy)

R9: 4.06 – 2022 JAKARTA E-PRIX (Indonezja)

R10: 2.07 – 2022 VANCOUVER E-PRIX (Kanada)

R11: 16.07 – 2022 NEW YORK CITY E-PRIX (USA)

R12: 17.07 – 2022 NEW YORK CITY E-PRIX (USA)

R13: 30.07 – 2022 LONDON E-PRIX (Wielka Brytania)

R14: 31.07 – 2022 LONDON E-PRIX (Wielka Brytania)

R15: 13.08 – 2022 SEOUL E-PRIX (Korea Południowa)

R16: 13.08 – 2022 SEOUL E-PRIX (Korea Południowa)

Transmisja

W Polsce Formułę E transmituje Eurosport. Niektóre wyścigi są dostępne na otwartych kanałach, natomiast wszystkie treningi i kwalifikacje i wyścigi możemy obejrzeć na Eurosport Player.

Photo: Formula E