Zmiany regulaminowe w WEC, ELMS i MLMC na sezon 2023
Po raz ostatni w tym roku zebrała się Światowa Rada Sportów Motorowych. Ogłoszono oficjalne zmiany w regulacjach technicznych i sportowych
7 grudnia, po raz ostatni w tym roku zebrała się Światowa Rada Sportów Motorowych. Podczas niej ogłoszono oficjalne zmiany w regulacjach technicznych i sportowych World Endurance Championship na sezon 2023. Wcześniej ACO ogłosiło zmiany regulaminów w European Le Mans Series i Michelin Le Mans Cup.
Zmiany techniczne
Opony
Zakazano stosowania koców grzewczych i innych urządzeń dogrzewających opony poza autem we wszystkich seriach. Ponadto ograniczono liczbę dostępnych specyfikacji opon. W klasie Hypercar z dwóch do jednej (w przypadku Le Mans z trzech do dwóch).
W ELMS maksymalna liczba specyfikacji opon podczas danego weekendu została zmniejszona z dwóch do jednej na suchy i mokry tor. Dotyczy się to klas LMP2 i LMP2 Pro/Am.
Silniki
Po raz kolejny obniżono moc silnika aut klasy LMP2 w WEC. Tym razem jest to obniżka o 10 kW. Natomiast w ELMS moc podniesiono o ok. 15 kW.
GT3 Premium
Ustalono, iż taki pakiet ulepszający nadwozie auta będzie dozwolony, lecz nie będzie on obowiązkowy. Dodatkowo, tak jak w klasie Hypercar, obowiązkowy będzie czujnik pomiaru obrotów, żeby umożliwić monitorowanie osiągów silnika na bieżąco.
Homologacje
Przedłużono homologację obecnych aut klasy LMP2 do końca sezonu 2026. Autom klasy LMP3 przedłużono homologację do końca sezonu 2027.
Zmiany sportowe
Klasa LMP2
Tutaj zapadła jedna ważna decyzja. ACO potwierdziło, że od 2024 roku, co najmniej 15 zgłoszeń do 24 Hours of Le Mans to auta klasy LMP2. Miejsca rozdzielą pomiędzy uczestników serii ACO, co zakończy tradycję przyznawania miejsc autom LMP2 z IMSA.
Nadal nie jest wiadomo oficjalnie, czy klasa LMP2 zniknie z WEC od sezonu 2024, lecz ACO ma się przychylać takiemu rozwiązaniu.
Kwalifikacje
Podzielono kwalifikacje dla klas Hypercar i LMP2. Teraz każda z klas ma swoją sesję kwalifikacyjną, której czas wynosić będzie 15 minut, a nie 10, jak było to w poprzednich sezonach.
W ELMS kwalifikacje także zostały wydłużone z 10 do 15 minut. Powstanie także osobna sesja dla klasy LMP2 Pro/Am, w której auta kwalifikować będą musieli “brązowi” kierowcy.
Full Course Yellow
W nowym sezonie wjazd do pit-lane będzie zamykany, po tym jak na monitorach live-timingu pojawi się komunikat: “Prepare for FCY at XXhXXmXXsec”. Jednakże, wyjazd z pit-lane pozostanie otwarty.
Puchar Świata Hypercar
Producenci rywalizujący o mistrzostwo świata konstruktorów w klasie Hypercar muszą zgłosić co najmniej jedno auto. Maksymalnie zgłoszą dwa auta. Auta niezgłoszone przez producentów do walki o mistrzostwo świata (klienckie), będą rywalizowały w nowej klasyfikacji o Puchar Świata.
Zaproszenia do 24 Hours of Le Mans (dotyczy ELMS i MLMC)
W klasie LMP2 będzie tak samo, jak w tym sezonie: mistrz i wicemistrz serii otrzymają zaproszenia, lecz reguła wiążąca zgłoszenia z liczbą zgłoszeń na pełen sezon została usunięta.
Mistrz klasy LMP2 Pro/Am także dostanie zaproszenie, co jest nowością klasie LMP3 jest bez zmian: tylko mistrz serii dostaje zaproszenie. W klasie GTE tylko mistrz klasy dostanie zaproszenie, co wynika z reguły wiążącej zgłoszenia z liczbą zgłoszeń na pełen sezon. Jest to zmiana względem tego sezonu, kiedy to mistrz i wicemistrz klasy otrzymywał zaproszenie do francuskiego klasyka.
Najprawdopodobniej zaproszenia nie dostanie mistrz klasy GT3 w Michelin Le Mans Cup.
Source: European Le Mans Series