Zwycięstwa Brazylijczyków w domowym GP Brazylii

Historia rozgrywania wyścigów F1 na brazylijskiej ziemi liczy już 50 lat. W ciągu nich kraj miał wielu wybitnych kierowców, w tym m.in. Ayrtona Senne, który jest uznawany za najlepszego kierowcę w historii. Zarówno on jak i kilku innych jego rodaków może poszczycić się triumfami przed własną publicznością. Z okazji nadchodzącego GP Brazylii przypomnimy je.

Emerson Fittipaldi

1973

Inauguracyjne Grand Prix Brazylii w 1973 roku było drugim wyścigiem w sezonie. Fittipaldi przyjechał na nie jako urzędujący mistrz świata z sezonu 1972. W kwalifikacjach został pokonany o 0,2 sekundy przez partnera z zespołu Lotusa – Ronniego Petersona i zajął 2. miejsce.

Po starcie objął prowadzenie, które utrzymał do samej mety liczącego 40. okrążeń wyścigu. Ponadto wykręcił najlepszy czas okrążenia na spółkę z Denny Hulmem. Walka o obronę tytułu mistrzowskiego szła mu wtedy bardzo dobrze, mając komplet zdobytych punktów w pierwszych dwóch wyścigach.

1974

Nie udało mu się utrzymać prowadzenia w dalszej fazie poprzedniego sezonu i nie obronił mistrzostwa. Mistrzem świata został za to po raz drugi w 1974 roku, kiedy ponownie triumfował w drugiej rundzie przed własną publicznością. W kwalifikacjach był najszybszy, ale nie obronił się po starcie i spadł na P3. Później udało mu się jednak przebić do przodu i objąć prowadzenie.

Carlos Pace

1975

Rozwijający się Brazylijczyk podtrzymał passę zwycięstw gospodarzy. Kierowca Brabhama w kwalifikacjach był dopiero szósty, ale zaliczył świetny start awansując na P3. Gonił prowadzącą dwójkę, doprowadzając do pojedynku z Carlosem Reutemanem. Okazał się górą w starciu z Argentyńczykiem, co dało mu już drugie miejsce. Liderem wyścigu był Jean-Pierre Jarier.

Na 33. okrążeniu zmierzający po zwycięstwo Francuz przeżył dramat z powodu problemów z wtryskiem paliwa, co wyeliminowało go z dalszej jazdy. Pace odziedziczył prowadzenie i odniósł jedyne zwycięstwo w karierze. 2 lata później zginął w katastrofie lotniczej. Po jego śmierci tor Interlagos został nazwany jego imieniem.

Jacarapagua

GP Brazylii na dekadę zmieniło organizatora. Wyścig został przeniesiony z Interlagos na tor Jacarapagua. Pierwsze zawody odbyły się na nim w 1978 roku, a na stałe gościł w kalendarzu w latach 1981-1990.

Nelson Piquet

1983

Piquet zakwalifikował się na 4. miejscu, ale już na pierwszych okrążeniach przebijał się do przodu. Na 7. okrążeniu wyprzedził Keke Rosberga i został liderem. Od tego czasu zaczął budować przewagę nad Finem, która na mecie wyniosła 20 sekund. Rosberg został jednak zdyskwalifikowany, przez co wyścig nie miał zdobywcy 2. miejsca.

1986

Ten wyścig należał do gospodarzy, którzy zajęli pierwszą linię na starcie. Pole Position wywalczył Ayrton Senna, pokonując Piqueta o 765 tysięcznych sekundy. Na 3. okrążeniu Piquet wyprzedził Sennę zostając nowym liderem. Po pit-stopie oddał prowadzenie tylko na kilka kółek. Mając znakomite tempo dowiózł zwycięstwo z przewagą 34 sekund nad Senną.

Nelson Piquet jest jedynym Brazylijczykiem, który wygrywał na tym torze. Mimo że gościł on F1 w złotych czasach Ayrtona Senny, to nie udało mu się nigdy na nim zwyciężyć.

Powrót na Interlagos

Ayrton Senna

1991

To był pierwszy start legendarnego Brazylijczyka na tym torze. Ten występ jest uznawany za jego jeden z największych wyczynów w historii. Ruszał do niego oczywiście z pierwszego pola. Musiał jednak odpierać ataki ze strony kierowców Williamsa. W końcówce wyścigu w jego bolidzie doszło do problemów ze skrzynią biegów, w dodatku zaczęło padać. Senna zadał sobie ogromny trud kontynuując jazdę jedynie z 6. biegiem do dyspozycji. Ku uciesze kibiców udało mu się obronić swoją pozycję.

Zachęcam do obejrzenia tego wyczynu w pigułce TUTAJ.

Fot. Formula 1 (@F1)/X
1993

Drugie i ostatnie zwycięstwo Senny przed własną publicznością również było pokazem warsztatu umiejętności. Początkowo nie był w stanie pokonać bolidów Williamsa. “Królowi deszczu” jednak pomogła wtedy pogoda. Nad torem Interlagos rozpętała się ulewa. Senna wyprzedził Damona Hilla i pomknął po 37. zwycięstwo w karierze.

Ten występ w GP Brazylii również jest warty obejrzenia TUTAJ.

Felipe Massa

2006

Brazylijczyk tym wyścigiem zamykał swój debiutancki sezon w barwach Ferrari. Z okazji domowego wyścigu, zamienił czerwony kombinezon na zielono-żółty symbolizujący barwy narodowe. W kwalifikacjach nie miał sobie równych. Jego rolą miała być pomoc partnerowi zespołowemu w walce o ósmy tytuł mistrza świata, ale Michael Schumacher przez awarię znalazł się daleko na starcie. Tak więc nic nie stanęło na przeszkodzie do odniesienia zwycięstwa, które było jego drugim w karierze.

2008

W poprzednim domowym wyścigu (2007 – przyp. red.) zdobył Pole Position, ale zespół Ferrari zamienił swoich kierowców pozycjami, żeby Kimi Raikkonen dzięki zwycięstwu sięgnął po tytuł mistrza świata.

W 2008 role się odwróciły, bo to Massa był pretendentem i co ciekawe – podobnie jak Raikkonen rok wcześniej – miał przed ostatnim wyścigiem 7 punktów mniej od liderującego Lewisa Hamiltona.

Felipe wykonał swoje zadanie w 100%. Zdobył Pole Position i zdominował deszczowe GP Brazylii, odnosząc jedenaste i jak pokazała historia ostatnie zwycięstwo w karierze. Do dzisiaj mamy w pamięci wydarzenia z ostatniego okrążenia, kiedy przez kilkanaście sekund cieszył się również tytułem mistrza świata. O sprawie związanej z tą historią w ostatnim czasie znowu zrobiło się głośno za sprawą samego kierowcy.

Pod tym linkiem można zobaczyć dramatyczne finałowe okrążenia TUTAJ.

Podsumowanie

Na ojczystej ziemi zwyciężało 5 Brazylijczyków, z czego aż 4 zrobiło to dwukrotnie. Przez lata bardzo mocnym kandydatem do dołączenia do tego klubu był Rubens Barrichello. Jeszcze jako kierowca zespołu Stewart GP ze środka stawki w 1999 roku był na idealnej drodze żeby tego dokonać, ale przeszkodziła mu awaria. W Ferrari i Brawnie GP łącznie trzykrotnie wywalczył tam Pole Position, ale również brakowało szczęścia. Można mówić o gigantycznym fatum. W latach 1995-2003 ani razu nie dojechał tam do mety.

Źródło: Stats F1

Na zakończenie jeszcze statystyki Brazylii w historii F1:

Kierowcy31
Starty793
Zwycięstwa101
Podia293
Pole Position126
Najszybsze okrążenia88
Punkty3421
Tytuły mistrza świata8

Fot. Williams Racing (@WilliamsRacing)/X

Podobne wpisy